سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 319358

فشار خون نرمال برای زندگی بسیار ضروری است. بدون فشاری که خون ما را وادار به گردش در سیستم گردش خون می‌کند، هیچ اکسیژن و مواد مغذی از طریق رگ‌ها به اندام‌هایمان منتقل نمی‌شود.

هر آنچه که باید درباره فشار خون بدانیم

سلامت نیوز: فشار خون نرمال برای زندگی بسیار ضروری است. بدون فشاری که خون ما را وادار به گردش در سیستم گردش خون می‌کند، هیچ اکسیژن و مواد مغذی از طریق رگ‌ها به اندام‌هایمان منتقل نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از medicalnewstoday، فشار خون نیرویی است که خون را از طریق سیستم گردش خون به جریان در می‌آورد. بدون این عملکرد، اکسیژن و مواد مغذی در سیستم گردش خون ما منتقل نمی‌شوند تا بافت‌ها و اندام‌ها تغذیه شوند. فشار خون از این نظر بسیار حیاتی است که انتقال گلبول‌های سفید و آنتی بادی‌ها در سیستم ایمنی بدن را سهولت بخشیده و همچنین به تحویل هورمون‌هایی (مانند انسولین) کمک می‌کند و بدون این روند، انجام این کارها غیرممکن است.

شاید برایتان سؤال باشد که چه چیزی باعث ایجاد عارضه‌ی فشار خون می‌شود؟ پاسخ ساده است؛ قلب با هر ضربان، فشار خون را ایجاد می‌کند. اما فشار خون فقط توسط پمپاژ قلب ایجاد نمی‌شود.

در حالی که قلب بیشترین فشار خون را ایجاد می‌کند، باریک‌شدن شریان‌ها باعث حفظ این فشار در تمام نقاط بدن می‌شود و تا حد زیادی از کاهش آن جلوگیری می‌کند. وضعیت شریان‌ها، فشار و جریان خون را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باریک‌شدن زیاد از حد رگ‌ها نهایتاً می‌تواند انتقال خون را به‌کل متوقف و مسدود کرده و منجر به سکته مغزی و حمله قلبی شود.

اندازه‌گیری فشار خون
 «فشارسنج» وسیله‌ای است که برای اندازه گیری فشار خون استفاده می‌شود؛ از یک بازوبند لاستیکی، پمپ پلاستیکی و یک فشارسنج تشکیل شده است. برای اندازه‌گیری فشار خون افزون بر فشارسنج، به یک گوشی پزشکی نیز نیاز دارید. جهت انجام دقیق این کار بهتر است که جای راحتی بنشیند و دستان خود را روی میز قرار دهید به‌گونه‌ای که آرنج با قلبتان در یک سطح و موازی باشند.
برای گرفتن نتیجه‌ی مطلوب از دست چپ برای اندازه گیری فشار خون استفاده کنید.

فشار خون طبیعی زیر ۱۲۰ میلی‌متر جیوه سیستولیک و ۸۰ میلی‌متر جیوه دیاستولیک است.

فشار خون سالم و نرمال با رعایت این نکات:

    کنترل وزن (در حد معمولی و نرمال)
    رعایت رژیم غذایی سالم (شامل میوه، سبزیجات و لبنیات کم چرب)
    کاهش مصرف نمک
    انجام ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در روز (مانند پیاده روی سریع)
    پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی

ترجمه از خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha