سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

بعد از گذشت یک هفته از تقاضای جمعی از نمایندگان برای بررسی با اولویت لایحه رتبه‌بندی در مجلس این درخواست در جلسه علنی مورد رسیدگی و تصویب قرار گرفت در این شرایط و آن‌طور که در آخرین جلسه مجلس مطرح شده، 168نماینده مجلس رأی دادند که لایحه رتبه‌بندی معلمان سریع‌تر در مجلس تعیین‌تکلیف شود و محمدباقر قالیباف هم اعلام کرد بررسی لایحه این هفته در دستور کار صحن علنی خواهد بود.

سلامت نیوز: بعد از گذشت یک هفته از تقاضای جمعی از نمایندگان برای بررسی با اولویت لایحه رتبه‌بندی در مجلس این درخواست در جلسه علنی مورد رسیدگی و تصویب قرار گرفت در این شرایط و آن‌طور که در آخرین جلسه مجلس مطرح شده، 168نماینده مجلس رأی دادند که لایحه رتبه‌بندی معلمان سریع‌تر در مجلس تعیین‌تکلیف شود و محمدباقر قالیباف هم اعلام کرد بررسی لایحه این هفته در دستور کار صحن علنی خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،رتبه‌بندی معلمان، سازوکاری است که در نتیجه اجرای آن حقوق دریافتی فرهنگیان متناسب با سابقه و شاخص‌های شغلی دیگر تا اندازه قابل‌توجهی ارتقا می‌یابد. این طرح بارها از سال92 تا‌کنون سر زبان‌ها افتاده، اما هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده است.این روزها بحث و جدل‌های گسترده‌ای درباره بار مالی احتمالی این لایحه و کسری بودجه آن در جریان است.

الیاس نادران، نماینده تهران که از مخالفان اولویت دادن به لایحه رتبه‌بندی معلمان بود، در نطق خود خواستار برگشت دادن لایحه به دولت شد و گفت: اگر تکلیف بار مالی این لایحه روشن نشود و محدوده اعتباراتش را مشخص نکنیم، وعده‌ای خواهیم داد که اجرایی نخواهد شد. نادران با بیان اینکه بار مالی لایحه مورد نظر چندین برابر تخمین‌های پیشین است، گفت: درصورت تصویب، سرنوشت این لایحه همچون حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها خواهد بود که اول گفته شد با 3هزار میلیارد تومان قابل انجام است، اما امروز معلوم شده که کسری 10هزار میلیارد تومانی دارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اجرای لایحه رتبه‌بندی در شرایط فعلی را پوست خربزه دولت قبل توصیف کرد که زیر پای دولت جدید گذاشته شده و بر ضرورت مشخص شدن محدوده هزینه از سوی دولت و مجلس تأکید کرد. نادران ضمن درخواست از دولت برای بازپس‌گرفتن لایحه، گفت: نباید در این حوزه عجله کرد؛ چراکه عجله کردن در این موضوع باعث ایجاد مطالبه و قرار گرفتن چندین میلیون فرهنگی در مقابل نظام می‌شود.


  5هزار میلیارد نه، 30هزار میلیارد
چالش بودجــه لایحه رتبه‌بندی معلمان موضوعی است که پیش از ایــن سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هم درباره آن سخن گفته است. رضا حاجی‌پور در این‌باره به همشهری گفته بود: لایحه با پیش‌بینــی بار مالــی 5هزار میلیاردی به مجلس آمده، اما به‌نظر می‌رسد اجرای آن 30هزار میلیارد تومان بودجه بخواهد. او منبع این تخمین را کارشناسان باسابقه آموزش و پرورش دانست و گفت: البته کمیسیون با تخصیص بودجه 20هزار میلیارد تومانی برای اجرای این لایحه هم موافق است.

کاهش حقوق‌های بالای 20میلیون تومان، راهکاری است که یکی از نمایندگان مجلس برای تامین بودجه رتبه‌بندی معلمان پیشنهاد کرده است. جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این‌باره به رسانه‌ها گفته است: «اینکه منابع کم دارند بله من هم قبول دارم، اما اگر می‌خواهند وضعیت حقوقی معلمان را ساماندهی کنند، بروند حقوق‌های بالای ۲۰میلیون تومان را اصلاح کنند نه کسانی که حقوق‌های ۵، ۶ و ۷ یا درنهایت کمتر از ۱۰میلیون تومان دارند. دولت برای تنظیم منابع اقدام کند، اما راه این نیست که رتبه‌بندی معلمان اجرایی نشود.»


  احتمال مخالفت شورای نگهبان
بررسی خارج از نوبت لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان، در حالی از سوی نمایندگان مجلس تصویب شده که پیش از این گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال تأیید نشدن آن در شورای نگهبان به‌دلیل مشخص نبودن منابع مطرح شده بود. اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، مشخص نبودن منابع را مشکل اصلی لایحه رتبه‌بندی عنوان کرد و گفت: «در شرایط اقتصادی کشور اول باید منابع مالی اجرای این طرح مشخص شود؛ به‌عبارتی اگر دولت بتواند منابع مالی طرح را تعیین کند رتبه‌بندی معلمان محقق می‌شود؛ چون شورای نگهبان طرح‌هایی را که منابع مالی مشخصی ندارند، رد می‌کند.»

سلیمی درخصوص جزئیات و نتایج اجرای این لایحه توضیح داد: طبق این لایحه، هر فرهنگی متناسب با سابقه‌ای که دارد ارتقا یافته و حقوق‌های آنان به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند؛ به‌طوری که تقریبا ۸۰درصد حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را دریافت می‌کنند که با توجه به جمعیت 700هزار نفری معلمان در کشور، بار مالی زیادی بر دوش دولت خواهد گذاشت.

با تصمیم دیروز نمایندگان مجلس، لایحه رتبه‌بندی معلمان حالا در اولویت بررسی قرار گرفته و به‌زودی جزئیات آن در صحن علنی نهایی خواهد شد. موافقان این طرح می‌گویند پیش از این بودجه لازم برای اجرای آن در تبصره دوم بند«و» قانون بودجه1400 پیش‌بینی شده است، اما مخالفان معتقدند پیش‌بینی مورد نظر واقع‌بینانه نبوده و این طرح بار مالی بسیار بزرگ‌تری را در پی خواهد‌داشت.


  رتبه بندی 5 گروه از معلمان
در این رابطه علیرضــا منـــادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلــس نیــز گفته است: بعد از سال‌ها تلاش اولویت بررسی طرح رتبه بندی معلمان و در صحن قرار گرفتن آن رای آورد. ده سال است که لایحه رتبه‌بندی معلمان در اسنادی مثل سند تحول آموزش و پرورش پیش بینی شده ولی تاکنون اجرایی نشده است.  یکی از افتخارات مجلس و کمیسیون آموزش این است که توانست با همکاری دولت قبل این لایحه را دولت به مجلس تقدیم کند و کمیسیون ۳ شیفته این طرح را بررسی کرد.

منادی با بیان اینکه این لایحه در کمیسیون بررسی شد و تغییراتی در لایحه دولت داده شد، خاطر نشان کرد: دولت در لایحه خود کارمندان را در نظر نگرفته بود و طرح کلا ۵۰۳ هزار نفر را شامل می‌شد. کمیسیون این مسأله را تغییر داد و بر این اساس معلمی که مامور به کار در بخش اداری هست نیز مشمول رتبه‌بندی می‌شود؛ زیرا این افراد هم معلم محسوب می‌شوند.

این نماینده مجلس افزود: در این لایحه معلمان در ۵ گروه؛ معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه‌بندی می‌شوند. معلمان در هر رتبه به ازای ارتقا رتبه به ترتیب ۲۵، ۲۰، ۱۵ و ۱۰ درصد به حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمرشان افزوده می‌شود. اگر معلمی از رتبه معلم پایه به معلم ارشد برسد ۲۵ درصد و اگر از معلم ارشد به معلم خبره برسد ۲۰ درصد افزایش حقوق شامل او خواهد شد. بار مالی لایحه رتبه‌بندی حداکثر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha