پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 319479

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که درمان با نور مادون قرمز که فقط چند دقیقه در روز طول می‌کشد می‌تواند به بیماران مبتلا به زوال عقل و سایر اختلالات مغزی کمک کند و حافظه و حرکت آنان را بهبود بخشد. این درمان با استفاده از کلاه ایمنی خاص می‌تواند یک درمان موفقیت‌آمیز برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، آسیب‌های مغزی یا بیماری نورون‌های حرکتی نیز باشد.

بهبود آلزایمر و پارکینسون با درمان ۶ دقیقه‌ای

سلامت نیوز: نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که درمان با نور مادون قرمز که فقط چند دقیقه در روز طول می‌کشد می‌تواند به بیماران مبتلا به زوال عقل و سایر اختلالات مغزی کمک کند و حافظه و حرکت آنان را بهبود بخشد. این درمان با استفاده از کلاه ایمنی خاص می‌تواند یک درمان موفقیت‌آمیز برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، آسیب‌های مغزی یا بیماری نورون‌های حرکتی نیز باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه دورهام انگلیس دریافتند که این درمان، حافظه، عملکرد حرکتی و مهارت‌های پردازشی را بهبود می‌بخشد. این گروه می‌گوید: این درمان به افزایش جریان خون در مغز کمک و در نتیجه رگ‌های خونی را باز می‌کند تا اکسیژن بیشتری به ماده سفید در عمق مغز برسد.


به گزارش ساینس،در حال حاضر، این فناوری جدید ارزان‌قیمت نیست و هزینه هر کلاه ایمنی ۷۲۵۰ پوند (۹۹۵۳.۵۲ دلار) است. بیماران می‌توانند با کمک این کلاه درمان‌ها را در خانه انجام دهند. یکی از شرکت‌کنندگان سالم در آزمایش، بدون سابقه بیماری مغزی می‌گوید: استفاده از کلاه ایمنی آسان است. او کلاه ایمنی را به مدت سه ماه استفاده کرده و طی آن ۶ دقیقه صبح و ۶ دقیقه شب  گاهی هنگام تماشای تلویزیون، آن را بر سر گذاشته است.


کلاه ایمنی چگونه کار می‌کند؟
دانشمندان قبل و بعد از درمان، آزمون‌های کلامی، حافظه و مهارت‌های حرکتی را روی شرکت‌کنندگان انجام دادند. این کلاه ایمنی با ارسال نور مادون قرمز از ۱۴ مجموعه نور LED خنک‌کننده به عمق مغز در طول موج بین ۱۰۶۰ تا ۱۰۸۰ نانومتر کار می‌کند.
دانشمندان توضیح دادند که در طول هر چرخه درمانی ۱۳۶۸ ژول انرژی به جمجمه می‌رسد. این امر به تولید بیشتر انرژی شیمیایی مورد نیاز برای تقویت واکنش‌های بیوشیمیایی سلول‌ها کمک می‌کند و به نوبه خود منجر به افزایش سطح یک ترکیب آلی به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) می‌شود که در بیماران زوال عقل به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. ATP انرژی را برای پیشبرد فرایندهای سلول‌های زنده فراهم و به ترمیم سلول‌های عصبی کمک می‌کند.


چرا نور مادون قرمز برای مغز مفید است؟
هر ۱۴ شرکت‌کننده به‌عنوان بزرگسالان سالم بالای ۴۵ سال در آزمایش شرکت کردند و کارشناسان معتقدند این درمان نوآورانه می‌تواند به کسانی که از تعدادی از بیماری‌های ناتوان کننده مغز رنج می‌برند کمک کند. محققان هیچ عارضه جانبی نامناسبی در استفاده از کلاه ایمنی مشاهده نکردند.


محققان اظهار کردند: ما نشان دادیم که به نظر می‌رسد بهبودهای واقعی در حافظه و سایر فرآیندهای عصبی برای افراد سالم زمانی است که مغز آنان در طول موج مشخصی از نور مادون قرمز قرار می‌گیرد و برای مدت کوتاهی ثابت است. در حالی که این تحقیق یک مطالعه آزمایشی محسوب می‌شود و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد درمان با نور مادون قرمز برای افرادی که مبتلا به زوال عقل هستند نیز مفید خواهد بود و این ارزش بررسی دارد.


ما و همکاران آمریکایی خود اخیرا یک مطالعه بالینی مستقل جدید منتشر کردیم که اولین شواهد را برای بهبود عمیق و سریع عملکرد حافظه در زوال عقل ارائه می‌دهد. ما می‌دانیم که نور مادون قرمز با طول موج‌های خاص می‌تواند به کاهش آسیب سلول‌های عصبی، بار آمیلوئید و کاهش جریان خون در مغز کمک کند که در افراد مبتلا به زوال عقل شایع است بنابراین آیا می‌توان از آن به‌عنوان یک روش درمانی چند حالته تغییر بازی استفاده کرد؟ این روش می‌تواند یک استراتژی جدید برای اصلاح بیماری زوال عقل ارائه دهد، با این پتانسیل که می‌تواند بسیاری از مشکلات جدی افراد مبتلا و زحمت مراقبان آنها را کاهش دهد.
نتایج این تحقیق در نشریه‌ Photobiomodulation،  Photomedicine  و Laser Surgery منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha