در بیماری پوکی استخوان، بافت اسفنجی داخل استخوان ‌ها دچار آسیب شده و به دلیل عدم تولید سلول‌ های جدید استخوانی، حفره‌ های موجود در سطح داخلی استخوان‌ ها گسترده ‌تر شده و ساختار استخوان ‌ها ضعیف می ‌شود.

پوکی استخوان بیماری خاموش ولی فلج کننده

سلامت نیوز: در بیماری پوکی استخوان، بافت اسفنجی داخل استخوان ‌ها دچار آسیب شده و به دلیل عدم تولید سلول‌ های جدید استخوانی، حفره‌ های موجود در سطح داخلی استخوان‌ ها گسترده ‌تر شده و ساختار استخوان ‌ها ضعیف می ‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، پوکی استخوان عارضه ‌ای است که در آن استخوان‌ های فرد بیمار تراکم خود را ازدست ‌داده و شکننده می ‌شوند. این شکنندگی بر اساس نوع و شدت بیماری، متفاوت بوده و در مراحل حاد می‌تواند به حدی شدید باشد که حتی با یک ضربه ساده و حتی سرفه، استخوان ‌های فرد دارای پوکی استخوان دچار شکستگی شود.

این بیماری عمدتاً در استخوان ‌های لگن، مچ دست و ستون مهره‌ ها دیده می‌ شود. علاوه بر این در پوکی استخوان سطح متراکم و سخت رویی استخوان نیز به نسبت افراد سالم، نازک ‌تر می ‌شود.


علائم بیماری چیست؟

متاسفانه بیماری پوکی استخوان در مراحل ابتدایی خود فاقد علامت بوده و نشانه‌ های اصلی آن زمانی آشکار می ‌شود که بیماری به مراحل حاد رسیده باشد. از جمله اصلی‌ ترین نشانه‌ها و علائم بیماری می‌توان به درد ستون فقرات و کمر که معمولاً ناشی از ایجاد ترک و شکستگی در مهره‌ها است، کاهش قد و شکستن بدون دلیل و راحت استخوان‌ ها براثر حوادث ساده اشاره کرد. به گزارش سیناپرس، مهم‌ ترین مواردی که در بروز پوکی استخوان دخالت دارند شامل جنسیت، سن، نژاد، سابقه ژنتیکی و قد است. به ‌طور کلی پوکی استخوان در زنان بیش از مردان دیده ‌شده و افراد کوتاه‌ قامت بیشتر درگیر این بیماری می ‌شوند.

افزایش سن و پیری نیز در بروز پوکی استخوان نقش داشته و البته افرادی که دارای سابقه ژنتیکی در این بیماری هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
پیشگیری و درمان
دانستن عوامل خطرزای ناشی از مصرف داروها می ‌تواند برای متخصصین روماتیسم و سایر پزشکان مفید بوده و به آن‌ ها برای تعیین استراتژی درمانی و به‌ طور خاص افرادی که دارای سوابق پوکی استخوان هستند، کمک کند.

معمولاً پزشکان برای درمان پوکی استخوان، تلاش می ‌کنند بر تراکم استخوان‌ های فرد بیمار افزوده و در این مسیر درمانی از روش‌ های مختلف داروئی، تغذیه و ورزشی استفاده می ‌شود. این روش‌ های درمانی عموماً مشتمل بر هورمون درمانی، ارائه مکمل‌ های ویتامینی و کلسیمی، استفاده از داروهای استروئیدی و ضد التهابی و انجام ورزش ‌های مختلفی با هدف افزایش تراکم استخوان و تقویت استخوان‌ ها هستند.

در این میان ترک مصرف سیگار و مشروبات الکلی نیز می ‌تواند روند درمان را سریع‌ تر کند. توصیه می‌ شود ورزش‌ های پیشنهادی حتماً زیر نظر فیزیوتراپ انجام شود زیرا پوکی استخوان منجر به ضعیف شدن بافت استخوان ‌ها شده و در صورت انجام ورزش به ‌طور غیر اصولی، احتمال شکستگی استخوان‌ها وجود دارد.
پزشکان همواره بر لزوم وجود شیر و لبنیات در رژیم غذائی افراد سنین مختلف و به‌ ویژه کودکان تأکید داشته و آن را عامل مهمی درزمینه رشد و سلامت استخوان دانسته ‌اند. استفاده از سویا در کنار شیر و لبنیات می ‌تواند تأثیر بیشتری داشته و علاوه بر کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در دوران بزرگ‌ سالی، کیفیت و سلامت استخوان ‌بندی آن‌ ها را نیز افزایش می ‌دهد.

متأسفانه در حال حاضر تمایل به داشتن اندام لاغر و مانکن مانند سبب شده که بدن بسیاری از افراد جوان و میان‌ سال ازنظر تغذیه دچار مشکل شده و مواد غذائی لازم را دریافت نکنند این موضوع همراه با استفاده گسترده از فست فودها سبب شده تا میزان کلسیم دریافتی بدن این افراد بسیار کمتر از حد مجاز باشد. موضوع بسیار مهم دیگر در ارتباط با بیماری پوکی استخوان، دریافت میزان کافی از ویتامین دی است که نقشی مهم در بدن انسان ایفا می‌ کند.

کمبود این ویتامین نیز می ‌تواند تأثیرات مخربی بر بافت استخوانی انسان گذاشته و سبب اختلال در کارکرد عادی آن شود.
حداکثر سنی که استخوان‌ های بدن در آن توانائی ایجاد تراکم دارند، ۳۰سالگی است و پس ‌ازاین سن تنها ورزش و فعالیت‌های مناسب جسمی می ‌تواند به این موضوع کمک کند.

انجام دادن روزانه و منظم حرکات ورزشی در سن سی‌ سالگی به بعد تأثیر بسیار شگرفی بر بالا رفتن تراکم و چگالی استخوان داشته و این موضوع سبب استحکام بیشتر استخوان‌ های این افراد در سنین پیری می ‌شود. برنامه مناسب تغذیه و ورزش در سنین میان ‌سالی همچنین بر کارکرد عضلات و قدرتمند باقی ماندن آن‌ ها در هنگام کهولت نیز تأثیر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha