سلامت نیوز:دکتر شهرام آگاه در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره باور اشتباه برخی مردم درباره تاثیر مصرف تریاک در درمان کبد چرب گفت:« به هیچ وجه این مسئله صحت ندارد البته برخی از تاثیرات از عوارض ناشی می شوند یعنی به عنوان مثال تریاک ممکن است اشتها را کم کند، ممکن است باعث ایجاد سنگینی سر معده شود پس باعث کاهش مصرف غذا شده و به طور ثانویه باعث لاغری شود که به دنبال آن کاهش وزن باعث کاهش احتمال بروز کبد چرب می شود. اما اثرات سرطان زای تریاک به گونه ای شناخته شده که استفاده از آن برای درمان کبد چرب به هیچ وجه صحیح نیست.»

از چه سنی برای بررسی سلامت کبد، چکاب بدهیم؟

وی در ادامه گفت:« کشیدن تریاک عوارض جدی برای ریه به دنبال دارد خوردن آن هم عوارض خاصی برای دستگاه گوارش دارد و سرطان زایی تریاک برای بسیاری از اعضای دستگاه گوارش از جمله معده به طور قطعی ثابت شده است به همین دلیل توصیه نمی شود برای درمان کبد چرب از تریاک استفاده شود.»
فوق تخصص گوارش درباره اینکه مردم برخی مناطق کشور بیشتر به کبد چرب مبتلا می شوند، گفت:«به طور کلی در مناطقی که چاقی بیشتر است و مردم آن منطقه چربی بیشتری مصرف می کنند بیماری کبد چرب شیوع بیشتری دارد. کبدچرب غیرالکلی با چاقی ارتباط مستقیمی دارد. مصرف زیاد گوشت های قرمز و چرب و ابتلا به چاقی احتمال ابتلا به کبد چرب را بالا می برد.»


وی افزود:«البته دیابت با کبد چرب غیرالکلی مرتبط است پس در مناطقی که بروز دیابت شایع تر است کبد چرب غیرالکی نیز شایع تر است. ژنتیک هم در بروز کبد چرب تاثیر دارد اما به طور اختصاصی به نظر می رسد عوامل محیطی تاثیر بیشتری در بروز کبد چرب دارند.»


دکتر آگاه در ادامه در پاسخ به اینکه در کدام مناطق کشور کبد چرب شیوع بیشتری دارد، گفت:« هر استانی برای خودش مطالعاتی دارد و اینکه بخواهند مطالعات هر استانی را جداگانه به نسبت جمعیتش بگویند کار آسانی نیست اما به عنوان مثال در یزد دیابت شایع تر است پس افرادی که دچار کبد چرب نیز هستند به نسبت در استان یزد بیشتر است.یا به عنوان مثال چاقی در استان هایی مثل اردبیل یا مناطق سردسیر و غرب و شمال غرب کشور بیشتر است بنابراین احتمال بروز کبد چرب در افراد این مناطق که دچار چاقی هستند بیشتر است. اما اگر بخواهیم بروز کبد چرب را به وجود ژن خاصی مرتبط بدانیم چنین چیزی صحت ندارد.»


وی در پاسخ به اینکه از چه سنی چکاب دادن برای بررسی سلامت کبد ضروری است، گفت:« به نظر می رسد فردی که بیماری ارثی ندارد از 20 سالگی اختلالات متابولیک ناشی از پرخوری و مصرف چربی می تواند در وی تاثیرگذار باشد. بنابراین بهتر است در سن 20 سالگی یک پروفایل چربی و قندخون برای فرد انجام شود. اما سنی که سن خطر بروز کبد چرب در افراد است، سن 40 سالگی است. بنابراین سنین 20 سالگی و 40 سالگی را برای بررسی وضعیت سلامت کبد به افراد پیشنهاد می کنیم.»


استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه در کشور ما بیشترین علت ابتلا به کبد چرب چیست، گفت:«دو نوع کبد چرب الکی و کبد چرب غیرالکلی داریم. به نظر می رسد کبد چرب غیرالکلی در کشور ما شیوع بیشتری داشته باشد. البته آمار دقیقی از مصرف کنندگان الکل در کشور نداریم ولی در بین افرادی که الکل مصرف می کنند الکل علت عمده بروز کبد چرب الکلی است. در مورد کسانی که الکل مصرف نمی کنند کبد چرب غیرالکلی علت عمده بروز کبد چرب است. حالا برخی هستند که چاق هستند و الکل هم مصرف می کنند طبیعی است که این دو عامل با هم مشکل کبد چرب را حادتر می کند.»


وی در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش مصرف الکل به خصوص در پاندمی کرونا ، بروز کبد چرب الکلی در کشور افزایشی داشته است، گفت:« نه تنها الکل بلکه مشکلی که کبد چرب را در دوره کرونا در دنیا افزایش داده است کم تحرکی است این مسئله متاسفانه در کشور ما هم صدق می کند یعنی کم تحرکی در دوران کرونا افزایش داشته و افراد کمتر ورزش می کنند و در نتیجه افراد در این دوران به شدت چاق شده اند. هر دو مسئله به نظر می رسد افزایش پیدا کرده است از جمله در افرادی که الکل مصرف می کرده اند به دلیل اینکه در دوران کرونا برای تفریح بیرون نمی رفتند در نتیجه به مصرف الکل روی آورده اند لذا به نظر می رسد هم کم تحرکی و به دنبال آن افزایش چاقی و هم افزایش مصرف الکل باعث افزایش بروز کبد چرب در دوران کرونا شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha