معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه:« اعتقاد ما این است که دستیار حداقل پزشک عمومی است و باید بتواند از امکانات و پرداخت حقوق یک پزشک عمومی برخوردار شود.»درباره آمار خودکشی رزیدنت ها در کشور گفت:« آمار خودشکی دستیاران پزشکی دست ما نیست و منابع خود را دارد.»

دستیاران باید از حقوق یک پزشک عمومی برخوردار باشند/ آمار خودکشی دستیاران پزشکی دست ما نیست

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه:« اعتقاد ما این است که دستیار حداقل پزشک عمومی است و باید بتواند از امکانات و پرداخت حقوق یک پزشک عمومی برخوردار شود.»درباره آمار خودکشی رزیدنت ها در کشور گفت:« آمار خودشکی دستیاران پزشکی دست ما نیست و منابع خود را دارد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری پزشکان و قانون، دکتر ابوالفضل باقری فرد، در نشست خبری با خبرنگاران گفت:« آموزش در زمان کرونا نه تنها در حوزه بهداشت و درمان بلکه در تمام حوزه‌ها و در تمام دنیا دچار مخاطره شد. شرایط خیلی خطیری در کل دنیا ایجاد شد و آموزش ما هم به تناسب آن مورد مخاطره قرار گرفت. ما در آموزش‌های گروه پزشکی سعی کردیم با استفاده از زیرساخت‌های مجازی این صدمه را به حداقل برسانیم اما دستیاران ما که خط اول درمان در بیمارستان‌ها بودند، هم سلامتی و هم آموزش آنها دچار مخاطره شد. دستیاران مرتبط با کرونا باید آموزش‌های دیگری می‌دیدند و زمانی را صرفا جهت درمان و تشخیص بیماران کرونا صرف کردند. با شرایط الان تغییراتی در برنامه‌ها ایجاد ‌شد و با تغییر آموزش‌های تکمیلی، در صدد هستیم نواقص را برطرف کنیم.»


وی در ادامه گفت:« در خصوص وضعیت معیشتی رزیدنتها، همه گروه‌ها از جمله مجلس و ... مطالبه گر هستند اما اصل مطالبه از وزارت بهداشت و روزهای آغازین فعالیت این دولت شروع شد. به دو صورت به دستیاران کمک شد. یکی پرداخت کارانه‌هایی که از اقدامات وزارت بهداشت است و از منابع خود وزارت بهداشت قابل انجام است که این کارانه ای که می‌گیرند، افزایش پیدا می‌کند و جزئیات آن به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.دوم تبدیل شدن این گروه از حق‌الزحمه‌ای به حقوق است. اعتقاد ما این است که دستیار حداقل پزشک عمومی است و باید بتواند از امکانات و پرداخت حقوق یک پزشک عمومی برخوردار شود. یک قسمت آن وزارت بهداشت است و قسمت دیگر آن نیاز به همراهی مجلس و سازمان استخدامی دارد که در دستور کار ما قرار دارد. تغییر ساختارهای رزیدنتی و آموزش رزیدنت‌ها مسائلی هستند که دستورالعمل‌های آن از سمت وزارت بهداشت رفته و باید به سمت اجرا برویم.»

وی درباره خودکشی رزیدنت ها در کشور گفت:« آمار خودشکی دستیاران پزشکی دست ما نیست و منابع خود را دارد. اما در این خصوص بررسی‌های زیادی شده است. اگر مقالات مرتبط با آن را بخوانید، می‌بینید رشته‌هایی که ممکن است این خودکشی در آن بیشتر باشد، کدام‌ها هستند. در کل دنیا مقالات جدیدی در این زمینه وجود دارد. حتی در بعضی رشته‌ها به جهت مسائل و مشکلات، ریسک آن بیشتر است. اما طبق بررسی‌هایی که ما کردیم، ‌خودکشی پزشکان علل مختلف دارد و کمرنگ‌ترین علت آن مسائل معیشتی است. باید مراجع ذیر‌بط در مورد آن صحبت کنند.»

دکتر باقری فرد خاطرنشان کرد:« درخصوص ظرفیت‌های پزشکی باید گفت که ظرفیت‌ها براساس نیاز و امکانات است و اخیرا دیدم افراد برجسته می‌‌گویند که تعداد پزشکان ما از عراق و سوریه کمتر است. در صورتی که این را یک فرد معمولی هم قبول نمی‌کند. کافی است در فرودگاه تعداد بیمارانی را که از عراق و سوریه برای درمان می‌آیند، ببینید. براساس مستندات اگر معیار ما سازمان بهداشت جهانی است، سایت این سازمان برای همه قابل دستیابی است. از نظر این سازمان هر کشوری که به ازای هر ده هزار نفر جمعیت ۱۰ پزشک داشته باشد، وضعیتش مطلوب است. همین الان در سایت سازمان بهدشات جهانی عراق ۷ به ازای هر ده هزار نفر است. پاکستان ۱۲ سوریه ۱۳ ایران ۱۶ و ترکیه ۱۸ است. اما این آمار خوداظهاری کشورهاست و اصلا پایش نمی‌شود. »


وی افزود:«مثلا یک کشور ممکن است تمام رزیدنت‌ها را جزء پزشکان محسوب می‌کند. چین بهورزها را جزء پزشکان حساب می‌کند. ما یک سند امایشی داریم که ابلاغ شورای انقلاب فرهنگی است. این سند مصوب شده و ما می‌دانیم با توجه به وضعیت رشته‌ها و مشکلات تا سال ۱۴۰۸ چه تعداد نیرو و متخصص می‌خواهیم. ما افزایش ظرفیت‌ها را با شیب لازم خود و آن الزاماتی که برای آن دیده شده انجام می‌دهیم، نه اینکه بگوییم امسال می‌خواهیم ۳۰ هزار و سال بعد ۴۰ هزار نفر جذب کنیم. براساس قانون برنامه ششم باید به ازای هر ۱۰ دانشجو یک استاد داشته باشیم، بنابراین باید در یک باکس، افزایش ظرفیت و استاد و فضای آموزشی و بودجه را ببینیم و آن وقت انجام ‌گیرد. آموزش رشته‌های پزشکی مثل سایر رشته‌ها میز و صندلی نیست، عرصه نیاز دارد. آزمایشگاه و بخش و بیمار و بیمارستان می‌خواهد. یک باکس است لذا باید حتما با برنامه‌ریزی باشد. در غیر این صورت دچار مشکلاتی می‌شویم.»

وی گفت:«ما به مشکل دسترسی مردم به پزشک خودمان اعتقاد داریم. می‌دانیم دسترسی نیست اما آیا این کمبود دسترسی، کمبود پزشک است؟ ما در خیلی جاها سیستم ارجاع نداریم. قانونی که پزشک را در منطقه محروم نگه داریم، نداریم. در یک جا تراکم پزشک و متخصص و فوق تخصص داریم و یک شهر ممکن است هیچ چیز نداشته باشیم. اگر اینها اصلاح نشود و درآمد پزشکان براساس آن چه کار می‌کنند، دیده نشود، خروجی پزشک خواهیم داشت و تبدیل به دستگاهی خواهیم شد که با پول مردم، پزشکان را آموزش می‌دهیم و صادر می کنیم به کشورهای دیگر و سود اصلی را آنها می‌برند. تنها راه حل کاهش مشکل در این زمینه افزایش ظرفیت نیست.»

باقری فرد گفت:« پزشکان ورودی سال ۹۳ که امروز فارغ‌التحصل شدند، ۵۵۰۰ نفر بودند و ورودی گروه های پزشکی امسال ۸۵۰۰ نفر بوده است. یعنی افزایش را داریم اما اینکه افزایش ناگهانی باشد، دچار صدمه خواهیم شد. بحثی هم که مطرح می‌کنند این است که چون وزارت بهداشت دست پزشکان است، افزایش ظرفیت برای آنها تعارض منافع ایجاد می‌کند. این قابل قبول نیست، چطور در مورد دارو و سلامت تعارض منافع نیست اما جایی که ظرفیت پیش می‌آید تعارض منافع پیش می‌آید؟»

وی در پایان گفت:« مرجع آمار پزشکان سازمان نظام پزشکی است نه وزارت بهداشت. همین الان در سایت نظام پزشکی حدود ۱۴۵ هزار نفر پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص و فلوشیبپ داریم که این آمار واقعی نیست. قطعا گروه جدید نظام پزشکی این را ریوایز خواهند کرد. همین الان حدود ۵۰ هزار نفر دانشجوی پزشکی در حال آموزش هستند که ظرف چند سال آینده اینها به سیستم اضافه می‌شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha