به گفته محققان، دو اسید چرب اُمگا ۳ موجود در روغن ماهی ممکن است به بهبود عملکرد مغز در افراد مسن که به نوعی بیماری قلبی مبتلا هستند کمک کند.

روغن ماهی موجب بهبود عملکرد مغز در بیماران قلبی می شود

سلامت نیوز:به گفته محققان، دو اسید چرب اُمگا ۳ موجود در روغن ماهی ممکن است به بهبود عملکرد مغز در افراد مسن که به نوعی بیماری قلبی مبتلا هستند کمک کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، یک مطالعه جدید نشان داد که دو اسیدآمینه DHA و EPA تجویزشده در قالب یک مکمل ترکیبی، عملکرد شناختی را در افراد مسن مبتلا به بیماری عروق کرونر بهبود بخشیدند.


به گزارش مدیسن نت،بیماری عروق کرونر، یک نوع شایع از بیماری قلبی است که زمانی رخ می‌دهد که پلاک در رگ‌ها تشکیل شده و روند جریان خون را مختل می‌کند. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر، ۴۵ درصد بیشتر در معرض خطر زوال شناختی هستند.


بیشترین پیشرفت در عملکرد مغز زمانی مشاهده شد که میزان بالاتری از هر دو نوع اسید چرب امگا ۳ در جریان خون وجود داشت.
محققان با بررسی جداگانه هریک از این اسیدهای آمینه دریافتند میزان DHA پیش بینی بهتری برای بهبود شناختی نسبت به EPA به همراه داشت، که نشان می‌دهد وجود یک نوع اسید چرب امگا ۳ مهم‌تر از نوع دیگر است.


دکتر «فرانسین ولتی»، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون و محقق این مطالعه، گفت: «این مطالعه نشان داد که EPA زمانی که میزان DHA بالا باشد، فواید بیشتری را به همراه دارد. اما میزان EPA به تنهایی توانایی بهبود شناختی را نداشت.»


این مطالعه شامل ۲۹۱ فرد بزرگسال مبتلا به بیماری عروق کرونر پایدار با میانگین سنی ۶۳ سال بود.
به نیمی از آنها ۳.۳۶ گرم EPA و DHA ترکیبی داده شد، و نیمی دیگر هیچ چیزی دریافت نکردند. همه شرکت‌کنندگان تست‌های عملکرد شناختی را در ابتدا، یک سال پس از شروع درمان و در پایان ۳۰ ماه انجام دادند. آزمون‌ها شامل اندازه گیری تسلط کلامی، زبان و حافظه، هماهنگی حرکتی بینایی؛ و سرعت پردازش بود. آزمایش خون در پایان مطالعه سطوح DHA و EPA را اندازه گیری کرد.


نتایج مطالعه نشان داد گروه دریافت کننده دو اسیدآمینه عملکرد بسیار بهتری در تست‌های شناختی داشتند.
ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلا و ماهی تُن بیشترین میزان اسیدهای چرب امگا ۳ را دارند. محققان، خوردن دو وعده ماهی در هفته را برای کمک به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته توصیه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha