یکی از مشکلات سیستم‌های درمانی و بهداشتی کشور موضوع ترک خدمت و خروج کارکنان است. این موضوع راه‌حل‌هایی هم دارد که در زیر به تفضیل در مورد این راهکارها توضیح خواهیم داد.

چه کنیم تا نیروهایمان ترک کار نکنند

سلامت نیوز-*انیس ناوند: یکی از مشکلات سیستم‌های درمانی و بهداشتی کشور موضوع ترک خدمت و خروج کارکنان است. این موضوع راه‌حل‌هایی هم دارد که در زیر به تفضیل در مورد این راهکارها توضیح خواهیم داد.


 راهکارهای نگهداشت کارکنان
به گزارش سلامت نیوز، کارکنان به دلایل مختلفی شغل خود را ترک می‌کنند. کارکنانی که یکباره و ناگهانی سازمان را ترک می‌کنند می‌توانند به مرکز محل خدمت خود و درنتیجه وضعیت سلامتی و بهداشت جامعه آسیب برسانند که این امر بخصوص در همه‌گیری‌ها که نیاز به دریافت خدمات بهداشتی درمانی افزایش می‌یابد اهمیت بیشتری دارد. ترک خدمت پرسنل درمانی بخصوص اگر از افراد خوب و دارای مهارت و باتجربه کاری بالا باشند هزینه‌های زیادی در بردارند و میزان آسیب به بیمارستان دوچندان خواهد شد.
هزینه‌های منفک شدن از بیمارستان:
1 – هزینه حقوق بیکاری، هزینه جایگزینی و ...
2- هزینه‌های آموزشی نیروهای جایگزین
3 – هزینه‌های بهره‌وری مثل کاهش روحیه سایر کارکنان و افزایش اشتباهات و کم‌شدن کیفیت ارائه خدمات به بیماران
بنابراین داشتن برنامه مدون و مشخصی برای حفظ و نگهداشت کارکنان نه‌تنها برای بیمارستان ضروری است بلکه برای رشد و بهداشت جامعه نیز لازم است .
روش مهم و ضروری برای کاهش ترک خدمت کارکنان:
1 – ابتدا باید از یک برنامه کار میزبانی و به‌کارگیری خوب و جذب پرسنل درست مطمئن شد. در انتخاب پرسنل مواردی نظیر سخت‌کوشی، نگرش‌ها، ویژگی‌های شخصیتی، مهارت، تجربه و ... را در نظر بگیرید .
2 – پرداخت معقولی داشته باشید. پرداخت حقوق و دستمزد که نقش اساسی در نگهداشت پرسنل درمانی دارد باید منصفانه، رقابتی و شفاف باشد .
3 – برنامه کاری منعطف به کارکنان پیشنهاد کنید. می‌توان در برنامه کاری، تقاضاها و نیازهای پرسنل را شناسایی و مدیریت نمود.
4 – محیط کاری و فرهنگ مناسب در محیط کار ایجاد کنید. ایجاد فضای شاد و محیطی دوستانه در محیط کار با بالابردن روحیه کار تیمی می‌تواند به نگهداشت پرسنل کمک کند .
5 – به آموزش توجه کنید:
با آموزش مداوم می‌توان از کارکنان تازه استخدام شده حمایت کرد و مهارت‌های بالینی را افزایش داد. با این کار ترک کار به دلیل عدم توانایی در انجام وظایف محوله کاهش می‌یابد .
6 – به تشویق و تحسین و قدردانی از پرسنل توجه ویژه داشته باشید. برای افراد طبق برنامه‌های مشخص، پاداش مادی و معنوی تدارک ببینید و به روش‌های مختلف از آنها تشکر و قدردانی نماید. پرسنلی که دیده می‌شوند و نیاز به توجه آنان مرتفع می‌گردد کمتر به فکر ترک محل خدمت خود هستند .
7 – برای کارکنان، برنامه مسیر ارتقاء شغلی و پیشرفت ارائه نمایید. مطمئن شوید سازمان شما نیاز به پیشرفت و ارتقاء را در پرسنل در نظر داشته و به‌خوبی برآورده می‌نماید .
8 – جلسات بررسی علل ترک کارکنان تشکیل دهید. در این جلسات باید علت ترک کار پرسنل مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. می‌توان از پرسنل دعوت کرد پیشنهادات خود را برای انصراف از ترک کار ارائه نمایند .
9 – تشکیل جلسات درون بخشی و برقراری ارتباط نزدیک مدیران با پرسنل درمانی در محل خدمت و شنیدن مشکلات کارکنان مؤثر خواهد بود .
10 – نگهداشت پرسنل نیاز به هزینه دارد. لازم است در جلسات بودجه‌بندی، به این قضیه توجه و برای آن بودجه سالیانه در نظر گرفته شود .
11 – می‌توان در پاداش‌ها یا حتی پرداخت حقوق و دستمزد برای پرسنلی که به سازمان وفادار هستند حق ویژه در نظر گرفت .
12 – ایجاد امنیت شغلی برای کارکنان و حفظ محیط امن کاری در کاهش روند ترک خدمت کارکنان نقش بسزایی دارد .
در پایان باید اشاره کرد که باتوجه‌به روند افزایش مهاجرت پرسنل کادر درمان به خارج از کشور در ماه‌های اخیر و کمبود شدید نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها و بحران کاهش تمایل به اشتغال در حرفه درمان، تمرکز بر نگهداشت پرسنل حاضر در عرصه خدمت باید موردتوجه مدیران ارشد قرار گیرد .

*مدیر پرستاری و مامایی بیمارستان میلاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha