چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 321250

دانشمندان در جدیدترین مطالعات خود اثرات جدید ویروس کرونا بر گوش را کشف کردند.

اثرات جدید ویروس کرونا بر گوش

سلامت نیوز:دانشمندان در جدیدترین مطالعات خود اثرات جدید ویروس کرونا بر گوش را کشف کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، حتی با گذشت دو سال از شیوع ویروس کرونا، دانشمندان به کشف چیز‌های جدید در مورد این ویروس و بیماری ناشی از آن از جمله تأثیر کووید-۱۹ بر شنوایی و گوش پرداخته اند.


به گزارش  الکوثر؛برخی از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند علائمی مانند کاهش شنوایی و وزوز گوش (خس خس مزمن در گوش) را گزارش می‌کنند. علاوه بر این، گزارش‌هایی نیز از سایر علائم مرتبط با گوش مانند تعادل ضعیف وجود دارد.


برای آزمایش این گزارش‌ها و درک اینکه آیا ویروس کرونا به‌خصوص برای گوش مضر است، محققان ۱۰ مورد از بیماران مبتلا به کرونا را که مشکلات گوش یا شنوایی داشتند، جمع‌آوری کردند. محققان علاوه بر آزمایش بر روی موش‌های بازیابی شده، آزمایشاتی را نیز انجام دادند. یافته‌های آن‌ها اخیرا در مجله Communications Medicine منتشر شده است.


محققان در ابتدا توانستند مدل‌های سلولی آزمایشگاهی را در شرایط آزمایشگاهی تولید کنند که عفونت را در گوش داخلی نشان می‌دهد تا مکانیسمی را ایجاد کنند که توسط آن کووید-۱۹ برای گوش و مجرای شنوایی مسری و مضر است.


به این ترتیب، آن‌ها کشف کردند که در داخل گوش ما گیرنده‌ای به نام ACE ۲ وجود دارد که در مطالعات قبلی به عنوان مسیر احتمالی ویروس SARS-CoV-۲ به عنوان عامل ابتلا به کرونا، شناسایی شده است.


علاوه بر این، آن‌ها در مدل سلولی دو عامل دیگر را شناسایی کردند که به نفوذ ویروس کمک می‌کنند: PRSS ۲ TM و FURIN. یعنی به طور کلی ویروس کرونا شرایط کاملاً مساعدی برای عفونت گوش دارد.


در داخل گوش ما نیز سلول‌های شوان وجود دارد که نوع دیگری از سلول‌های مورد علاقه ویروس کرونا هستند و سلول‌های مویی نیز وجود دارند که به عنوان نقطه نفوذ ارجح برای پاتوژن‌ها نیز شناخته می‌شوند. وقتی همه این نکات کنار هم قرار می‌گیرند، گوش به عنوان یک محیط واقعا دوستانه به تصویر کشیده می‌شود و امکان انتشار ویروس کرونا را فراهم می‌کند.


محققان نوشتند: در مطالعه ما، می‌بینیم که سلول‌های گوش انسان و موش دارای ساختار مولکولی هستند که اجازه نفوذ ویروس کرونا را می‌دهد.
آن‌ها افزودند: " تحقیقات همچنین نشان داد که ویروس کرونا قادر است به سلول‌های خاصی در گوش داخلی نفوذ کند و آن‌ها را آلوده کند. نتیجه گیری ما این است که عفونت در گوش داخلی ممکن است علت مشکلات شنوایی و تعادل باشد که بیماران کرونایی و ... در حال بهبودی از آن رنج می‌برند. "


اگرچه این مطالعه تنها ۱۰ مورد از بیماران مبتلا به کرونا را با مشکلات گوش یا شنوایی مورد بررسی قرار داد، ه است، اما می‌توان از آن‌ها علائم احتمالی را که بیماران کرونا در گوش خود دارند استنباط کرد. برای هر ۱۰ مورد، علائم تقریباً مشابهی از جمله اختلال شنوایی خفیف، وزوز گوش و سرگیجه گزارش شده است.
با توجه به اینکه ویروس چگونه این آسیب را ایجاد می‌کند، محققان ۳ روش اصلی را شناسایی کردند: اول، ویروس سلول‌های مویی حلزون شنوایی را که نقش مهمی در شنوایی دارند، آلوده کرده و از بین می‌برد.


ثانیاً، ویروس سلول‌های موی دهلیزی را که موی کوچکی هستند که وظیفه آن‌ها نظارت بر تغییرات حرکتی است (مثلاً هنگام چرخاندن سر، افزایش یا کاهش سرعت و غیره) آلوده کرده و می‌کشد - این آسیب ممکن است خود را در مشکلات تعادل نشان دهد؛ و سوم، آسیب به سلول‌های عصبی دهلیزی یا شنوایی، دو سلولی که وظیفه آن‌ها انتقال سیگنال‌های عصبی از گوش داخلی به مغز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha