مراقبت های بعد از عمل تنگی مجرای ادرار در افراد مختلف از جمله زنان و کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تا جایی که اگر بیماران اقدامات و مراقبتهای لازم را با دقت انجام ندهند و سهل انگاری کنند، متاسفانه روند بهبودی در آنها با تاخیر بیشتری روبرو خواهد شد. علائم تنگی مجرای ادرار در زنان را جدی گرفته و اگر تصمیم به عمل تنگی مجرای ادرار در کودکانتان را گرفتید، حتما مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار را در آنها بصورت بهداشتی رعایت کنید. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

مراقبت های بعد از عمل تنگی مجرای ادرار کودکان و زنان

سلامت نیوز: مراقبت های بعد از عمل تنگی مجرای ادرار در افراد مختلف از جمله زنان و کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تا جایی که اگر بیماران اقدامات و مراقبتهای لازم را با دقت انجام ندهند و سهل انگاری کنند، متاسفانه روند بهبودی در آنها با تاخیر بیشتری روبرو خواهد شد.

علائم تنگی مجرای ادرار در زنان را جدی گرفته و اگر تصمیم به عمل تنگی مجرای ادرار در کودکانتان را گرفتید، حتما مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار را در آنها بصورت بهداشتی رعایت کنید. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

چه زمانی عمل تنگی مجرای ادرار در کودکان انجام می شود؟

متاسفانه وقتی ادرار کودک دچار مشکل شده و عمل دفع ادرار برایش بسیار سخت می‌شود، دچار بیماری تنگی مجرا ادرار است و باید برای رهایی از آسیب به دستگاه ادراری، عمل شود. البته سعی کنید پس از آن نیز مراقبتهای بعد از عمل مجرای ادرار را به درستی اجرا کنید.

در واقع وقتی فرزندتان از علائم شایعی مانند پرتاب ادرار با سرعت خیلی زیاد، شب ادراری و سوزش مجرا، خروج ادرار به صورت دو شاخه و برگشت آن به سمت صورتش و غیره مواجه شد، باید به فکر راه چاره باشید. گاهی والدین در مشاهدات خود در نحوه ادرار کودک، از دیدن قطره ای خون در لحظه پایانی ادرار شکایت می کنند. بنابراین همین علائم باعث می شود که پزشک عمل تنگی مجرای ادراری در کودکان پیشنهاد دهد.

بنابراین انجام جراحی و بدنبال آن، مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار می‌تواند مشکل را تا میزان چشمگیری برای کودک رفع کند. پس حتما با تحقیق آگاهانه و مشاهده دقیق علائم در کودکان باید اقدامات به موقع را انجام داد، تا از دردسرهای احتمالی پس از آن جلوگیری کرد.

چگونگی عمل تنگی مجرا برای کودکان

عمل تنگی مجرای ادرار در کودکان، دارای مراحل مخصوص به خود است و چون بیمار در سنین کودکی قرار گرفته، پس باید حساسیت‌های لازم را در مورد او انجام داد. در ابتدا از مواد بی حسی در نوک مجرای استفاده می‌کنند. بعد ازانجام مه آتوپلاستی، اولوژیست کودکان اقدام به باز کردن مجرا در کمترین زمان کرده و کودک را از شر تنگی رها می‌کند

در حال حاظر روش هایی که در گذشته برای این کودکان انجام می شد مثل دیلاتاسیون، به خاطر برخی عوارض شدید رد شده و دیگر پزشکان از این متد استفاده نمی‌کنند. یکی از نکات طلایی برای جلوگیری از مشکلات شایع تنگی مجرای ادراری در خردسالان این است که ختنه در کودک باید توسط یک متخصص ارولوژی با تجربه صورت بگیرد. چون متخصصان این شاخه از پزشکی، به خوبی با مجرای ادراری آشنا هستند و این جراحی را می توانند دقیق‌تر و با حساسیت بیشتری انجام دهند.

بهترین زمان برای انجام جراحی تنگی مجرا ، بالای یک سال یا زیر 5 سالگی است. زیرا می‌توان هم در زمان کوتاهی کودک را بیهوش کرد و همچنین سریع جراحی را به پایان رساند. نباید مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار فراموش شود.

پیشگیری و مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای کودکان

کاملا واضح است که اگر ختنه در نوزادی توسط متخصصی زبده انجام شود، کودک در آینده از دردسرهای تنگی در مجرا رنج نخواهد برد.

یکی از اقدامات لازم به عنوان مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار در کودکان ، این است که از چسپندگی آن ناحیه جلوگیری کنیم. یعنی وقتی جراحی ختنه توسط اولوژیست مخصوص کودک انجام شد، باید بصورت مداوم نوک مجرا را بوسیله پماد چرب کرد تا از خشکی پیشگیری شود.

پماد تتراساکلین گزینه ای استاندارد برای رساندن چربی مناسب به نوک مجرای ادرار است. حرکت مراقبتی بعدی تامین شیر کافی برای نوزادان و استفاده از مایعات برای کودکان است که حتی باید تا چند روز بعد از عمل ادامه داشته باشد.

علائم تنگی مجرای ادرار در زنان نیز باید جدی گرفته شود

بصورت طبیعی، زنان کمتر با تنگی مجرای ادراری روبرو هستند که دلیل این موضوع هم کوتاهی سیستم مجرای ادرار و مراقبت از این دستگاه، از طریق استخوان لگن است. در صورت بروز مشکل، باید علائم تنگی مجرای ادرار در زنان نیز جدی گرفته شود. اگر شرایط بیمار طوری بود که منجر به جراحی شد، باید به مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار نیز دقت لازم را داشته باشید. برخی از این علائم عبارتند از:

  • بیمار از عهده نگهداری ادرار برای چند دقیقه برخوردار نباشد و بخواهد که سریع تر آن راتخلیه کند.
  • وقتی بیمار بیش از حد برای تخلیه ادرار اقدام کند، مثلا تا 8 مرتبه به دستشویی مراجعه کند که در اینصورت فرد دچار تکرر ادرار شده است.
  • عفونت، بی اختیاری و قطره ای آمدن ادرار هم از دیگر علائم تنگی مجرای ادرار در زنان محسوب می شود.
  • ایجاد پولیپ در مجرای ادرار و انجام زایمان های دشوار بصورت طبیعی، انواع تومورها در ناحیه دستگاه ادرار، شکسته شدن لگن بر اثر حوادث و غیره، می توانند در ایجاد علائم تنگی مجرای ادراری در زنان نقش زیادی داشته باشند.

چند مورد از مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار

برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب پس از جراحی، باید بیماران مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادراری را به بهترین شکل پیش ببرند. چند نمونه از این مراقبتها شامل موارد زیر هستند.

  • همانطور که می دانید مصرف مایعات فراوان نقش مهمی در جلوگیری از انواع عفونت های احتمالی بعد از جراحی تنگی مجرا دارد.
  • حتما به زمان مصرف داروهایی که اولوژیست شما تجویز کرده، دقت لازم داشته باشید و آنتی بیوتیک ها را در ساعت های تعین شده استفاده کنید.
  • انجام فعالیت های بسیار ساده و حتی یک قدم زدن معمولی، تا حد زیادی کمک کننده است. توجه کنید انجام فعالیتهای معمولی، به معنی پرهیز از انجام ورزش سنگین یا بلند کردن اجسامی که وزن زیادی دارند است.
  • سعی کنید با توجه به توصیه های پزشک معالج خود، پاکیزگی منطقه عمل شده را رعایت کنید و اگر قصد استفاده از سوند را دارید، باید سوندها کاملا استریل باشند.

اگر در خصوص بیماری تنگی مجرا سوال یا مشاوره نیاز دارید می توانید به وب سایت دکتر حجت سلیمی مراجعه کنید و در این خصوص اطلاعات بیشتری دریافت کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha