یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 321431

حدود دو سال است که جهان در حال مبارزه با ویروسی موسوم به "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" است که باعث بیماری به نام "کووید-۱۹" می‌شود. تاکنون سویه‌های مختلفی از این ویروس شناسایی شده‌اند و آخرین سویه خطرناک این بیماری که "اُمیکرون" نام گرفته نیز در آفریقای جنوبی شناسایی شده است.

درباره "اُمیکرون" چه می‌دانیم؟

سلامت نیوز:حدود دو سال است که جهان در حال مبارزه با ویروسی موسوم به "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲" است که باعث بیماری به نام "کووید-۱۹" می‌شود. تاکنون سویه‌های مختلفی از این ویروس شناسایی شده‌اند و آخرین سویه خطرناک این بیماری که "اُمیکرون" نام گرفته نیز در آفریقای جنوبی شناسایی شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از تی ان، سویه جدید کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ که در حال حاضر با نام "B.۱.۱.۵۲۹" یا "اُمیکرون" شناخته می‌شود در آفریقای جنوبی شناسایی شده است. چندی پیش سازمان جهانی بهداشت(WHO) سویه  B.۱.۱.۵۲۹ را که اُمیکرون نامیده می‌شود را به عنوان یکی از انواع سویه‌های نگران کننده کروناویروس معرفی کرد.


ظهور اُمیکرون در آفریقای جنوبی
بیش از ۸۰ درصد موارد جدید مبتلا به کووید-۱۹ در استان خائوتنگ آفریقای جنوبی رخ داده است که این امر باعث شد سازمان بهداشت و دانشمندان به سرعت آنالیز توالی ژنوم نمونه‌های جمع آوری شده از افرادی که در این منطقه به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند و جواب آزمایش آنها مثبت شده بودند را مورد بررسی قرار دهند.


دانشمندان طی این پروسه توالی‌یابی یک سویه جدید کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ موسوم به  B.۱.۱.۵۲۹ را شناسایی کردند. پروفسور "شارون پیکاک"(Sharon Peacock)، مدیر کنسرسیوم ژنومیک کووید-۱۹ بریتانیا در گفتگو با مرکز رسانه علمی بریتانیا(SMC) گفت که این سویه جدید شناسایی شده یک صورت فلکی از جهش‌های بسیار غیرمعمول دارد. این سویه یک پروفایل جهشی متفاوت دارد که با دیگر جهش‌های شناخته شده در دسته واریانت‌های نگران کننده(VOCs) تفاوت دارد.
وی در این باره افزود: ژنوم این سویه حدود ۵۰ جهش دارد، اما بیش از ۳۰ مورد از این جهش‌ها در پروتئین میخ مانند(ناحیه‌ای از پروتئین مذکور که قبل از ورود به سلول با سلول‌های انسانی تعامل دارد) وجود دارند. موتیف اتصال گیرنده(بخشی که به گیرنده سلولی ما به نام hACE۲ متصل می‌شود) دارای ۱۰ جهش است.
در حال حاضر تقریبا ۱۰۰ توالی ژنومی به دست آمده از افراد مبتلا به این ویروس در استان خائوتنگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با این حال، دانشمندان نگران این موضوع هستند که این سویه ممکن است در سایر نواحی آفریقای جنوبی گسترش یافته و شیوع پیدا کند.
فرض دانشمندان بر این است که این سویه ممکن است افرادی که دارای نقص ایمنی هستند و به ویروس آلوده شده‌اند را نیز آلوده کند که این امر به ویروس فرصتی برای تکامل می‌دهد.


 پیکاک اظهار کرد: همان فرضیه برای سویه آلفا نیز ارائه شده بود. مطالعاتی که بر روی بیماران مبتلا به نقص ایمنی انجام شده بود نیز نشان دهنده تغییراتی که در طول زمان در ویروس و در پاسخ به درمان آنتی بادی رخ می‌دهد، بود.


درباره تاثیر این جهش‌ها چه می‌دانیم؟
پروفسور "فرانسویس بالوکس"(Francois Balloux) استاد سیستم‌های محاسباتی زیستی و مدیر موسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن گفت: تعداد جهش‌های زیاد B.۱.۱.۵۲۹ این نگرانی را به وجود می‌آورد که این سویه نسبت به سویه اصلی ویروس و سویه‌های نگران کننده قبلی، قابلیت سرایت بیشتری دارد و احتمال وخیم تر شدن حال افراد در صورت ابتلا به آن وجود دارد. از مجموعه جهش‌های این سویه، می‌توان انتظار داشت که B.۱.۱.۵۲۹ کمتر توسط آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده(یعنی آنتی‌بادی‌هایی که به پروتئین میخ مانند متصل می‌شوند و در نتیجه از اتصال آن به سلول‌های میزبان و در نتیجه عفونت جلوگیری می‌کنند) شناسایی شود. به این ترتیب پیش‌بینی ما این است افرادی که از طریق واکسیناسیون یا ابتلا به سویه‌های قبلی یک ایمنی به دست آورده‌اند احتمال دارد مجددا به این سویه مبتلا شوند.
وی در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر نمی‌توان تنها بر اساس تجزیه و تحلیل ژنتیکی بیماران استان خائوتنگ، پیش‌بینی دقیقی انجام داد. تاکنون B.۱.۱.۵۲۹ در بوتسوانا و آفریقای جنوبی و در یک مسافر آمده به هنگ کنگ از آفریقای جنوبی شناسایی شده است. بوتسوانا یا باتسوانا کشوری محصور در خشکی واقع در جنوب قاره آفریقا است.


نظر سازمان جهانی بهداشت درباره این سویه
سازمان جهانی بهداشت(WHO) برای بحث در مورد سویه جدید کروناویروس جلساتی تشکیل خواهد داد.
دکتر "ماریا ون کرخوف"(Maria Van Kerkhove) همه‌گیرشناس بیماری‌های عفونی از کالج دانشگاهی لندن و مدیر بخش کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت گفت: در حال حاضر، محققان گردهم آمدند تا منشا این جهش‌ها را دریابند. کارهای زیادی در حال انجام است.
"ساجد جاوید"(Sajid Javid) وزیر امور بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی بریتانیا در  حساب کاربری خود در توییتر گفت که وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی بریتانیا در حال بررسی سویه جدید است.


آیا B۱.۱.۵۲۹ به یک سویه نگران کننده تبدیل خواهد شد؟
 در این مرحله، نوع جدید به عنوان یک واریانت‌ نگران کننده(VOC) اعلام نشده است، اما ممکن است به زودی نظر دانشمندان تغییر کند. بالوکس در این باره گفت: بر اساس شواهد محدود موجود، B.۱.۱.۵۲۹ احتمالا شرایط قرار گرفتن در دسته واریانت‌های نگران کننده را دارد. اگر B.۱.۱.۵۲۹ به عنوان یک واریانت‌/سویه نگران کننده اعلام شود، مانند سایر انواع کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ یک حرف یونانی به آن اختصاص داده می‌شود که به احتمال زیاد برای این سویه Nu (v) خواهد بود.


رویکرد کشورها برای جلوگیری از شیوع این سویه جدید
این سویه نگرانی‌ها از بازگشت دوباره محدودیت‌های سفر را به همراه داشته و موجب شد تا سهام شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری و هتل‌داری تحت تاثیر قرار گیرد.
پس از این که سازمان جهانی بهداشت واریانت امیکرون را مایه نگرانی خواند، کشورهای سراسر جهان فورا سفر از جنوب آفریقا را متوقف کردند. آمریکا و کشورهای دیگر در پی شناسایی سویه جدید و بسیار مسری امیکرون در آفریقای جنوبی، محدودیت‌هایی را برای ورود مسافران از هشت کشور جنوب آفریقا اعلام کردند.


"جو بایدن" رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد به دنبال شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا، برای سفر از هشت کشور به ایالات متحده آمریکا محدودیت اعمال خواهد کرد.
رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد در پی شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا، برای سفر از آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر از روز دوشنبه محدودیت اعمال خواهد کرد.


این محدودیت‌ها شامل آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی می‌شود. عمده شهروندان غیرآمریکایی که در ۱۴ روز گذشته در این کشورها بوده‌اند، اجازه ورود به آمریکا را نخواهند داشت.
رییس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد به عنوان یک اقدام احتیاطی تا زمانی که اطلاعات بیشتری نداریم، دستور محدودیت‌های سفرهای هوایی بیشتر از آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر را صادر می‌کنم.


نظر شرکت‌های سازنده واکسن درباره سویه امیکرون
تولیدکنندگان واکسن اظهار کرده‌اند که در صورت گسترش سویه اُمیکرون می‌توانند به سرعت واکسن‌های خود را با این سویه تطبیق دهند.
 سی ان بی سی نوشت: فایزر و بایو ان تک در حال بررسی سویه جدید و به شدت جهش‌یافته ویروس کرونا هستند. این شرکت‌ها گفتند که می‌توانند واکسن مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان خود را در عرض شش هفته تطبیق دهند و در صورت مقاوم بودن سویه جدید کروناویروس موسوم به "اُمیکرون" به واکسن‌های موجود، واکسن‌ جدید علیه این سویه ظرف ۱۰۰ روز آماده کنند. شرکت‌های جانسون و جانسون، مدرنا و آسترازنکا روز جمعه گفتند که در حال بررسی و آزمایش سویه جدید هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha