روز بالاخره پس از گذشت هفته‌‌های پرحاشیه برای دستگاه تعلیم‌وتربیت که چهار روز گذشته را نیز با به اتمام رسیدن مهلت قانونی ۹۰روزه سرپرستی کاظمی، بدون سرپرست قانونی گذرانده بود، وزیر انتخاب شد.

سونامی کمبود معلم

سلامت نیوز: دیروز بالاخره پس از گذشت هفته‌‌های پرحاشیه برای دستگاه تعلیم‌وتربیت که چهار روز گذشته را نیز با به اتمام رسیدن مهلت قانونی ۹۰روزه سرپرستی کاظمی، بدون سرپرست قانونی گذرانده بود، وزیر انتخاب شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، یکشنبه، جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی با حضور محمد مخبر معاون اول رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. «یوسف نوری» که به عنوان سومین گزینه وزارت آموزش‌وپرورش و پس از عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «حسین باغگلی‌« در سوم شهریورماه و «مسعود فیاضی» در ۲۵ آبان ماه، در روز ۲۶ آبان از سوی رییس‌جمهور دولت سیزدهم به مجلس معرفی شده بود، صبح دیروز،‌ با کسب ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش‌وپرورش جلب کرد.

یوسف نوری که متولد سال ۱۳۴۰ در استان ایلام است، دارای مدرک فوق‌دیپلم پرورشی از تربیت معلم، کارشناسی برنامه‌ریزی امور تربیتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکتری مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی است. از جمله مهم‌ترین سوابق شغلی و اجرایی وی می‌توان به ریاست اسبق مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، مدیرکل اسبق بودجه وزارت آموزش‌وپرورش، متخصص گردشگری کودک، رییس کمیته گردشگری کودک اتاق بازرگانی ایران و مسوول خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد. نوری در حال حاضر کارمند رسمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی است. به این ترتیب یوسف نوری کار خود را در وزارت آموزش‌وپرورش آغاز کرد و در سه سال و ۹ ماه باقی مانده دولت سیزدهم، راه سختی برای تحقق برنامه‌ها و وعده‌هایی که برای تحول داده است در پیش خواهد داشت و باید برای ساماندهی امور مدارس به‌ویژه در زمینه بازگشایی مدارس، ارتقای کیفیت آموزش و تامین بودجه برای تسویه مطالبات و معوقات، اقدام عملیاتی کوتاه‌مدت داشته باشد و برای زخم‌های کهنه شده وزارت آموزش‌وپرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، کسری اعتبارات، افت کیفیت آموزشی و بسیاری موارد دیگر نسخه بپیچد.


معلمان را دریابیم
یوسف نوری، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتمادش گفت: برای جبران کسری نیروی انسانی در کوتاه‌مدت تدابیری اندیشیدم که در برنامه‌ها به نمایندگان تقدیم شده است. متاسفانه برنامه‌های آموزشی ما از وضعیت خوبی برخوردار نیست. نبود تفاوت آموزشی برای تمام دانش‌آموزان صحیح نیست. ما باید به جای تنوع در مدارس به تنوع استعدادها و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان توجه کنیم. سند تحول بنیادی هم به این مهم توجه دارد.


وی در ادامه به برخی از مشکلات آموزشی و پرورشی امروز کشور اشاره کرد و گفت: تصاویر کتب درسی ما فاقد هنر زیباشناختی است و آموزش‌ها رنگ و بوی سکولاریسم گرفته و شرایط به گونه‌ای است که تاریخ را سلسله‌ای تدریس می‌کنند، نه به عنوان مجموعه‌ای از اتفاقات عبرت‌آموز. در برنامه‌های من به این مهم توجه شده که با قدرت علوم تربیتی را با کمک صاحب‌نظران به دوره اوج خود برسانم. وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش عنوان کرد: تجربه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها بر پایه اقامه عدل استوار بوده است. پس در نظام آموزش‌وپرورش هم باید به برقراری عدالت تربیتی توجه کنیم. این شکاف در میان مناطق مختلف کشور در حوزه آموزش‌وپرورش زیبنده نیست. اکنون فقط ۶۰ درصد دانش‌آموزان ما در سامانه شاد فعال هستند و بازماندگان از تحصیل پس از کرونا افزایش داشته‌اند. سامانه جامع آماری آموزش‌وپرورش باید به گونه‌ای طراحی شود تا تفاوت‌ها و وضعیت مشخص شود. نوری بیان کرد: نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی در مواردی همچون اخذ شهریه و بستن تمام مبادی تعارض منافع از جمله برنامه‌های من است به گونه‌ای که هیچ کدام از مدیران ارشد و میانی در وزارتخانه و همچنین هیچ کدام از وابستگان وی نتوانند دست به بازگشایی مدارس بزنند.

وی ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از سرانه‌ها باید متناسب باشد و برای افزایش حقوق و مزایای معلمان از حداکثر ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. براساس برنامه‌های اینجانب موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان فسادزدایی خواهد شد که این کار با اقداماتی همچون اصلاح اساسنامه، ایجاد تنوع در نحوه بازپرداخت سهم اعضا امکان‌پذیر است.وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش در پایان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم این بار را به سرمنزل مقصود برسانیم سه راه بیشتر نداریم: معلم را دریابیم، معلم را دریابیم و باز هم معلم را دریابیم.


ابرچالش کمبود منابع انسانی
در همین راستا ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه و کارشناس آموزش‌وپرورش به «جهان صنعت» گفت: راهبردهای آموزش‌وپرورش در سندی به نام سند تحول بنیادی آموزش‌وپرورش مشخص شده است. این سند دارای زیر نظام‌هایی است که می‌توان در آن اولویت‌بندی کرد. اما با این حال به نظرم بیشترین چالش وزیر جدید منابع انسانی است.


وی افزود: چراکه با وجود شرایط فوق بحث کمبود نیروی معلم یک ابرچالش جدی است، زیرا با وجود حقوق‌های پایین زیر خط فقری معلم‌ها دیگر دل و دماغ کار کردن ندارند. چه‌بسا بسیاری از آنها به دنبال شغل دیگر یا شغل دوم هستند. با این حساب هشت سال است کمبود معلم را به دولت هشدار دادیم. مشکلی که طی هشت سال انباشته شده و امروز به یک سونامی کمبود معلم تبدیل شده است. در حال حاضر براساس آمار‌ها ۳۰۰ هزار معلم در سراسر کشور کم داریم. این در حالی است که نقص کمبود ۳۰۰ هزار نفری معلم‌ها با وصله و پیله درمان نمی‌شود. به طورکلی نمی‌توان با تراکم جمعیت در کلاس‌ها این کمبود را جبران کرد و متاسفانه در حال حاضر تعداد دانش‌آموزان در یک کلاس حاشیه شهرها ۴۰ تن است. مدیریت و کیفیت آموزش در کلاس‌های پرجمعیت برای معلم بسیار سخت است. این در حالی است که براساس جمعیت دانش‌آموزان باید سالانه ۷۰ هزار معلم جذب می‌کردیم. بنابراین وقتی مسوولان قضیه کمبود نیروی انسانی را جدی نمی‌گیرند ما در نظام آموزش به آخر ختم رسیده‌ایم.


سحرخیز ادامه داد: به عقیده من دولت باید نگاه‌ خود را به آموزش‌وپرورش تغییر دهد. آقای رییسی نباید راه دولت روحانی را در پیش بگیرد زیرا آموزش‌وپرورش دولتی نوعی سرمایه‌گذاری بر سرمایه اجتماعی است. اگرچه به نظرم آموزش‌وپرورش اولویت دولت رییسی نیست چرا که ما از مجلس انتظار داشتیم معلمان را همتراز استادهای دانشگاه کند ولی به دلیل کمبود بودجه رتبه‌بندی معلم‌ها به فراموشی سپرده شد؛ حال اگر نگاه دولت رییسی همانند دولت روحانی باشد که فاتحه آموزش‌وپرورش خوانده است. اگر قوی‌تر از آقای نوری هم وزیر شود باز هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.


این کارشناس با اشاره به برقراری عدالت در آموزش‌وپرورش اظهار کرد: اگر قرار بر اجرای عدالت در کشور باشد، یکی از مسیر‌های توزیع قدرت و ثروت داشتن آموزش‌وپرورشی برابر است و در غیر این صورت انحرافات دامان جامعه را می‌گیرد. آموزش‌وپرورش نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت و پربازده اما دیربازده تلقی می‌شود. به همین دلیل آموزش‌وپرورش را نباید در حد یک کالا تنزل دهیم که ناچارا معلم خرید خدمات استخدام کنیم. نباید مافیای مدارس غیردولتی در سیستم آموزش‌وپرورش تصمیم‌گیری کنند و پشت ستاد قائم شوند. به همین خاطر اگر آقای نوری به این موارد توجه نکند قطعا در این راه موفق نخواهد شد.

معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش با تاکید براینکه آموزش‌وپرورش باید در اولویت دولت باشد، بیان کرد: قدم اول آموزش‌وپرورش فلسفه بافی نیست، ما مشکل ایده‌پردازی نداریم ما مشکل عملی داریم. دولت باید از لحاظ مالی آموزش‌وپرورش را حمایت مالی کند. بنابراین تا این موضوعات حل نشود هیچ توفیقی در وزارت صورت نمی‌گیرد و نارضایتی‌ها در آینده بیشتر هم می‌شود. در نتیجه رضایت شغلی در معلمان وجود ندارد و مابقی وعده وعیده‌ها آب در ‌هاونگ کوبیدن است. بنابراین تا زمانی که آموزش‌وپرورش در اولویت دولت نباشد، هیچ وزیری موفق نخواهد بود. به همین خاطر هنوز هم بر این باورم که آموزش‌وپرورش در اولویت دولت رییسی نیست، چرا که اگر در اولویت اول او بود قطعا وضعیت بهتر بود. با این حال امیدواریم دولت رییسی برخلاف دولت روحانی بیشتر به آموزش‌وپرورش اهمیت دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha