در حالی که رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات اعلام کرده است که این موسسه مخالف پرورش تیلاپیای نیل است اما رئیس سازمان شیلات ایران از پرورش تیلاپیای نیل در ۴ استان قم, خراسان جنوبی, یزد و سمنان خبر داده است!

مخالفت موسسه تحقیقات شیلات با پرورش تیلاپیا/ اصرار رئیس سازمان شیلات برای پرورش تیلاپیا!

سلامت نیوز: در حالی که رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات اعلام کرده است که این موسسه مخالف پرورش تیلاپیای نیل است اما رئیس سازمان شیلات ایران از پرورش تیلاپیای نیل در ۴ استان قم, خراسان جنوبی, یزد و سمنان خبر داده است!

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمود بهمنی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره مخالفت مؤسسه تحقیقات شیلات با پرورش گونه مهاجم تیلاپیای نیل اظهار کرد: در دهه 80 قرار بود پرورش تیلاپیای نیل به‌عنوان یک گونه اقتصادی به صورت گلخانه‌ای در استان یزد انجام شود و مدتی بعد به دنبال توافقی که میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات حاصل شد, مقرر شد که پرورش تیلاپیا ماهیان به منظور اضافه شدن به سبد غذایی مردم در چهار استان یزد, سمنان, قم و خراسان جنوبی انجام شود.

وی ادامه داد: مقرر شده بود که پرورش این ماهی به‌صورت in door و بدون دسترسی به آب‌های آزاد و رودخانه‌ها انجام شود اما متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای پیشرفت که در حال حاضر پرورش این ماهی به عنوان یک گونه مهاجم در  بسیاری از نقاط کشور از جمله استان‌های شمالی در حال انجام است!

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات شیلات در گذشته با پرورش تیلاپیا موافقت کرده بود اما با توجه به شرایط کنونی و خارج شدن این ماهی از شرایط گلخانه‌ای و راه پیدا کردن این ماهی به آب‌های کشور، موسسه تحقیقات شیلات مخالف پرورش تیلاپیای نیل است.

لازم به ذکر است بحث پرورش ماهی تیلاپیا در ایران به حدود 13 سال قبل برمی‌گردد و نخستین بار در سال 1387 پرورش 40 هزار قطعه از ماهی تیلاپیا به منظور تحقیقات در کشور اجرایی شد. اجرایی شدن این پروژه منوط به شرایطی از جمله نگهداری این گونه در شرایط بسته و محدود بود و مقرر شده بود در صورت اثرات زیانبار این گونه بر محیط زیست و خطرآفرین بودن برای تنوع زیستی از پرورش این ماهی در ایران جلوگیری شود.

در نتیجه سال‌ها پیگیری رسانه‌ها و کارشناسان محیط زیست، پرونده در محاکم قضائی مطرح شد و در تاریخ 21 دی 1399 اصغر دانشیان, معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های این سازمان درخواست کرد تا تعیین تکلیف صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا در شعبه هفتم دادسرای کارکنان دولت و صدور حکم نهایی تا اطلاع ثانوی از صدور هرگونه مجوز خودداری کند.

اما 2 ماه بعد در تاریخ 20 اسفند 1399 فاز نخست تکثیر و پروش ماهی تیلاپیا با توان تولید 3 میلیون قطعه بچه ماهی تیلاپیا در سال, در بافق یزد افتتاح شد!! فرماندار یزد این روز را روز بزرگ و به یادماندنی برای شهرستان بافق استان یزد و کشور خوانده بود!

با وجود تمام مستندات علمی مبنی بر زیانبار بودن ماهی تیلاپیا برای محیط زیست کشور و سلامت جامعه, سازمان شیلات همچنان بر پرورش این گونه در کشور اصرار دارد و نبی‌الله خون میرزایی, رئیس سازمان شیلات ایران از پرورش تیلاپیای نیل در 4 استان قم, خراسان جنوبی, یزد و سمنان خبر داده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha