طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) آلودگی هوا بزرگترین عامل تهدید کننده سلامت در سراسر جهان است و سالانه بیش از ۴.۲ میلیون مورد مرگ را به خود اختصاص می دهد.

خطر تماس طولانی مدت با آلاینده‌ها برای قلب و عروق

سلامت نیوز:طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) آلودگی هوا بزرگترین عامل تهدید کننده سلامت در سراسر جهان است و سالانه بیش از ۴.۲ میلیون مورد مرگ را به خود اختصاص می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علاوه بر این، نتایج مطالعات نشان می دهد قرار گرفتن مزمن و طولانی مدت در معرض ذرات آلاینده به خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی کمک می‌کند و به طور خاص با فشار خون بالا مرتبط است.


در این مطالعه تاثیر آلاینده های ذرات معلق بر بروز طولانی مدت عارضه فشار خون در اسپانیا مورد ارزیابی قرار گرفت که تایید کننده ضرورت بهبود کیفیت هوا تا حد ممکن به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی متابولیک است.


در این بررسی ۱۱۰۳ فرد ۱۸ تا ۸۳ ساله شرکت داشتند. هیچ یک از شرکت کنندگان در شروع مطالعه (۲۰۱۰-۲۰۰۸) به عارضه فشار خون بالا مبتلا نبودند و وضعت سلامت آنان تا سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ تحت کنترل بود.


در چندین مطالعه که پیش از این انجام گرفته ارتباط کوتاه‌مدت و بلندمدت آلاینده‌های هوای محیط با فشار خون و سطح فشار خون توضیح داده شده، اما مطالعات کمی به ارتباط بین قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض این ذرات و بروز فشار خون بالا به شیوه‌ای آینده‌نگر پرداخته‌اند.


طی مراحل مطالعه، شرکت کنندگان تحت معاینه پزشکی قرار گرفتند و نمونه خون آنان آزمایش شد. همچنین آنان به پرسشهای مربوط به سن، جنسیت، سطح تحصیلات، قومیت، مصرف سیگار، مصرف الکل و سایر متغیرها پاسخ دادند. میزان مصرف غذا با استفاده از پرسشنامه پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه ای تعیین شد، همچنین سطح فعالیت بدنی آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و شاخص توده بدنی محاسبه شد.


به گزارش نیوز مدیکال، محقان اظهار داشتند: داده های ما با شواهد زیادی مطابقت دارد که نشان می دهد آلودگی هوا ممکن است در بروز عارضه فشار خون بالا نقش داشته باشد. همچنین تایید کننده این واقعیت است که ذرات آلاینده بزرگترین تهدید برای سیستم قلبی عروقی است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha