با پیشرفت علم و تکنولوژی روزانه روش‌های جدیدی برای درمان به فیزیوتراپی اضافه می‌شود. همانطور که می‌دانید شما به کمک جلسات فیزیوتراپی که شرکت می‌کنید می‌توانید توان‌بخشی لازم را که از دست داده‌اید دوباره زیر نظر فیزیوتراپیستی ماهر، بدست آورید. حال امروزه در فیزیوتراپی استفاده از لیزر پرتوان و لیزرهای کم‌توان با توجه به نیاز بیمار بسیار مرسوم و کاربردی شده است.در ادامه بخوانید.

لیزر پرتوان فیزیوتراپی

سلامت نیوز: با پیشرفت علم و تکنولوژی روزانه روش‌های جدیدی برای درمان به فیزیوتراپی اضافه می‌شود. همانطور که می‌دانید شما به کمک جلسات فیزیوتراپی که شرکت می‌کنید می‌توانید توان‌بخشی لازم را که از دست داده‌اید دوباره زیر نظر فیزیوتراپیستی ماهر، بدست آورید. حال امروزه در فیزیوتراپی استفاده از لیزر پرتوان و لیزرهای کم‌توان با توجه به نیاز بیمار بسیار مرسوم و کاربردی شده است. چون در این پروسه هدف اصلی از درمان فیزیوتراپی بهبود عملکرد، افزایش دامنه حرکات، افزایش قدرت عضلات و به‌طور کلی بالا بردن کیفیت و بهبود زندگی فرد است و قطعاً استفاده از لیزر می‌تواند بسیار برای این اهداف مفید باشد و زودتر فرد بیمار نتیجه بگیرد.

البته تأثیر لیزر پرتوان اصولاً سریع‌تر و زودتر از لیزر کم‌توان خودش را نشان می‌دهد و به همین دلیل در اکثر موارد کاربردی‌تر است. حال به‌دلیل این کاربرد فراوان ما تصمیم گرفتیم در این مطلب درباره فیزیوتراپی با لیزر پرتوان در یکی از بهترین کلینک‌های فیزیوتراپی یعنی کلینیک فیزیوتراپی دایان صحبت کنیم و اطلاعات کاربردی در اختیار شما قرار دهیم، پس حتماً در ادامه بحث با ما همراه باشید.

لیزر پرتوان روشی متفاوت در فیزیوتراپی برای درمان بیمار

همانطور که به این موضوع اشاره کردیم دو نوع لیزر کم‌توان و پرتوان وجود دارد و باید بدانید که کاربردهای متفاوت زیادی دارد؛  اما ما در این بخش می‌خواهیم به بررسی دقیق فیزیوتراپی با لیزر پرتوان بپردازیم. استفاده از لیزر پرتوان روشی مورد تأیید توسط سازمان غذا و دارو است که به‌عنوان رویکردی غیرتهاجمی و غیردارویی مورد تأیید است و کاربردهای فراوانی برای درمان مشکلات جسمانی و درد در نواحی مختلف بدن دارد. به این صورت که علت اصلی درد را از طریق ترمیم کردن سلول‌های آسیب‌دیده درمان می‌کند. همچنین این نوع لیزر چند برابر دیگر لیزرها قدرت دارد.

آیا روش‌های دیگری غیر از لیزر برای درمان وجود دارد؟

قطعاً روش‌های مختلفی برای درمان درد و مشکلات حاد به وجود آمده در نواحی مختلف بدن وجود دارد اما حتماً باید عوارض جانبی آن را در نظر بگیرید و با توجه به آن عمل کنید. مثلاً شما امکان این را دارید به‌وسیله مسکن‌های قوی یا حتی تزریق‌های نخاعی درد خود را کاهش دهید. اما خب اکثر این روش‌ها موقتی است و شاید برای طولانی مدت مؤثر واقع نشود؛ البته این موضوع را در نظر داشته باشید که بعضی روش‌ها مانند جراحی یا تزریق می‌تواند خطرهای جدی پس از آن برایتان ایجاد کند. در نتیجه استفاده از لیزر پرتوان که قدرت فوق‌العاده‌ای برای درمان دارد روشی مطمئن‌تر و کم عوارض‌تر برای شما خواهد بود.

شرح برخی از مهم‌ترین کاربردهای لیزر پرتوان

  • به خوبی در استخوان و بافت نرم بدن نفوذ می‌کند.
  • رساندن انرژی نورانی التیام‌بخش به سلول‌های بدن.
  • به‌وسیله لیزر پرتوان به خوبی می‌توانید درد را در بدن کاهش دهید. مثلاً از دردهای شایعی که وجود دارد و ما به‌دلیل بروز آن به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنیم کمر درد است. شما به‌راحتی در فیزیوتراپی می‌توانید به‌وسیله لیزر پرتوان کمر، دردهای خود را کاهش دهید تا حدی که ورم و دردهای موجود را به حداقل برسانید.
  • در عمق بیشتری از بافت سلولی بدن شما نفوذ می‌کند در نتیجه برای بیمارانی که وضعیت حادی دارند نتایج بهتر و قطعاً ماندگارتری خواهد داشت.

امروزه استفاده از کدام نوع لیزر برای درمان مرسوم‌تر است؟

همانطور که می‌دانید لیزرتراپی امروزه به‌طور کلی روشی پرکاربرد برای اکثر جامعه است. در سال‌های گذشته برای اکثر امور از لیزر کم‌توان استفاده می‌کردند اما به مرور با پیشرفت تکنولوژی لیزرهای پرتوان جای لیزرهای کم‌توان را گرفتند، در حدی که در گذشته تنها برای بعضی از جراحی‌ها از این نوع لیزر استفاده می‌شد، اما امروزه بسیار موارد استفاده از لیزرهای پرتوان گسترده و متفاوت شده است. مثلاً حتی شما برای درمان دردهای خود که با فیزیوتراپی قابل حل است امروزه می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، بیشترین نتیجه را از جلسات درمانی لیزر خود توسط لیزر پرتوان بگیرید و بهبود شما در بازه زمانی کوتاه‌تری اتفاق می‌افتد.

آیا درمان با لیزر پرتوان حرارتی تاثیرگذارتر است یا لیزر کم‌توان سرد؟

درمان با لیزر پرتوان حرارتی یا همان لیزر گرم قطعاً نسبت به لیزر سرد از قدرت بیشتری برخوردار است. در حین فیزیوتراپی برای درمان درد بیمار به‌دلیل حرارت ملایمی که روی پوست خود احساس می‌کند در نتیجه اثربخشی بیشتر و آرامش بیشتری را برای تسکین درد تجربه خواهد کرد. هر چند در مجموع عمق نفوذ دو نوع لیزر سرد و گرم کاملا مشابه است، اما میزان نور به کار برده شده تأثیر قابل توجه‌ای بر عمق نفوذ پوست می‌گذارد. لیزر پرتوان گرم دوز بالایی از نور را تنها در فاصله چند دقیقه به بافت‌های بدن می‌رساند چون دمای سطح پوست نسبت به لیزر سرد بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین در نهایت تفاوت دیگری که بین دو مدل وجود دارد این است که درمان با لیزر گرم بسیار سریع‌تر انجام می‌شود که خود نشانه تأثیرگذاری زودتر آن است.

بیشتر بخوانید: مقاله جامع فیزیوتراپی کمر

درمان با لیزر پرتوان در کلینیک فیزیوتراپی دایان چگونه انجام می‌شود؟

کلینیک فیزیوتراپی دایان از نوین‌ترین و جدیدترین روش‌ها برای درمان بیماران خود بهره می‌برد. حال روشی که بسیار مرسوم شده است استفاده از لیزر پرتوان فیزیوتراپی برای درمان سریع‌تر و تأثیرگذارتر است. درمان با لیزر پرتوان با نفوذ نور لیزر در بدن بیمار باعث می‌شود مسیری هموار و آسان را در حین فیزیوتراپی برای شخص ایجاد کند به‌طوری که پس از اتمام جلسه لیزر درمانی مزایای این روش همچنان در بدن شما نمایان خواهد بود چون لیزر گرم پرتوان اثر تجمعی در بدن خواهد داشت.

فرآیند درمان به کمک لیزر پرتوان فیزیوتراپی چگونه پیش می‌رود؟

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد درمان در فیزیوتراپی با لیزر پرتوان اثر تجمعی دارد. حال شاید لازم باشد این اثر را کمی بازتر کنیم و واضح‌تر توضیح دهیم. اثر تجمعی یعنی در فرآیند درمان، چند جلسه لیزر حتما باید انجام شود تا لیزر اثر واقعی خود را به‌صورت تجمعی در کل نواحی درد نشان دهد. علاوه‌بر این مورد در فرآیند درمان به کمک لیزر پرتوان تأثیر مثبتی که می‌گیرید هر جلسه بیشتر از جلسه قبل خواهد بود. همچنین به‌طور کلی برای اکثر بیماران که دچار دردهای مزمن هستند اثر لیزر درمانی تا حدودی تدریجی و نامحسوس خواهد بود.

شایع‌ترین عارضه‌هایی که با لیزر پرتوان درمان می‌شوند چیست؟

  • درد قسمت پایینی کمر
  • آرتریت
  • گردن درد
  • نوروپاتی
  • درد شانه
  • درد مفاصل و لگن
  • درد سیاتیک
  • زانو درد
  • سردرد
  • انواع التهاب‌ها مانند پلانتار فاشیا و تاندون
  • دردهای عصبی
  • سندروم تونل کارپال

نکات قابل توجهی که برای درمان با لیزر پرتوان باید بدانید

ایمن بودن این نوع درمان توسط لیزر پرتوان برای تسکین دردهای شدید و همچنین کوتاه‌تر شدن دوره نقاهت پس از آسیب‌دیدگی که در اکثر موارد به بدن شما وارد می‌شود و به‌خاطر آن به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنید توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده است. حتماً برای درمان به متخصصی کاربلد و حرفه‌ای‌ست مراجعه کنید تا عوارض جانبی نداشته باشید. همچنین در حین انجام لیزر هم خود شما و هم متخصص باید از عینک محافظ استفاده کنید تا عوارض جانبی لیزر پرتوان برای شما کوتاه، موقتی و جزئی باشد. متخصص حتماً باید در حین انجام درمان، لیزر را دائما حرکت دهد تا بیمار دچار ناراحتی و فشار در طول درمان نشود.

فاصله مناسب بین جلسات درمانی لیزر چقدر باید باشد؟

این موضوع به این بستگی دارد که نوع بیماری، آسیب یا درد شما چگونه است. در واقع بعد از اینکه توسط متخصص معاینه شدید و مشاوره‌های لازم را گرفتید جلسات درمانی لیزر شما مشخص می‌شود. مثلاً برای درمان عارضه‌های حاد در اکثر موارد از لیزر پرتوان هر روز برای درمان مشکل به وجود آمده استفاده می‌کنند. همچنین برای عارضه‌های مزمن اصولا زمانی بهترین نتیجه را خواهید گرفت که درمان شما دو تا سه بار در هفته انجام شود. در نهایت وقتی شرایط شما رو به بهبود باشد و درمان به خوبی انجام شود شما می‌توانید جسات لیزر درمانی خود را به یک‌بار در هفته یا حتی یک یا دو بار در ماه کاهش دهید.

موارد منع استفاده از لیزر پرتوان شامل چه کسانی می‌شود؟

  • استفاده از لیزر پرتوان در دوران بارداری ممنوع است.
  • وجود تومورهای پوستی بدخیم و مصرف داروهایی که باعث ایجاد حساسیت پوست نسبت به نور می‌شود.
  • وجود عفونت در ناحیه‌ای که درد دارد یا دچار آسیب‌دیدگی شده است.
  • بیماران مبتلا به صرع اصلاً نباید از روش‌های لیزر درمانی استفاده کنند.
  • بیماران مبتلا به انواع سرطان

هزینه لیزر پرتوان در کلینیک دایان

خیلی‌اوقات پیش می‌آید که شما به فکر درمان خود هستید اما چالشی که با آن روبرو هستید هزینه‌های سنگین درمان است. مثلاً شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که بابت هزینه‌های درمانی فیزیوتراپی از مراجعه به آن منصرف شده باشید، که البته این موضوع می‌توانید مشکل اکثریت افراد باشد.  البته این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت که تعرفه اصلی قیمت‌ها وابسته به تعرفه‌های وزرات بهداشت و سلامت است اما این مرکز تمام تلاش خود را کرده است تا اکثر بیماران امکان گرفتن خدمات را از آن‌ها داشته باشند.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی لیزر پرتوان و مزایا و کاربردهایی که برای فرد دچار دردهای مزمن و شدید دارد صحبت کردیم. در نهایت اگر شما نیز جزء افرادی هستید که قصد دارید با یک روش سریع دردهای مزمن خود را بهبود ببخشید لیزر پرتوان فیزیوتراپی کلینیک دایان می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان و بهبود دردهای شما باشد. دایان با ارائه بهترین خدمات فیزیوتراپی در تهران با سابقه‌ای درخشان و تجربه‌ای بالا می‌تواند انتخابی مطمئن برای بیماران خود باشد. حتی اگر شما ناتوان هستید و امکان رفت و آمد برایتان مقدور نیست می‌توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل دایان برای درمان خود استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha