سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 332536

این بار پس از مرگ دختر اهوازی، به کما رفتن یک پسر جوان به دلیل تزریق بوتاکس در اراک خبرساز شد؛ هرچند این جوان به زندگی بازگشته اما در مدت اخیر چندمین بار عمل‌های جراحی زیبایی دردسرساز شده است.

بکش اما زیبایم کن

سلامت نیوز:این بار پس از مرگ دختر اهوازی، به کما رفتن یک پسر جوان به دلیل تزریق بوتاکس در اراک خبرساز شد؛ هرچند این جوان به زندگی بازگشته اما در مدت اخیر چندمین بار عمل‌های جراحی زیبایی دردسرساز شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،آمار قربانیان جراحی زیبایی مشخص نیست اما هرچند وقت یک‌بار، خبری شوکه کننده از تلفات این عمل‌ها منتشر می‌شود. در همین یکی دو ماه گذشته، چندین خبر از قربانی گرفتن جراحی زیبایی منتشرشده است که ماجرای، مهرنوش جعفری 19 ساله که با لقب نخبه اهوازی شناخته شد، معروف‌ترین آن بود. او که رتبه 70 کنکور بود براثر تزریق زیاد داروی بی‌حسی توسط یک تکنیسین در مطب و بدون حضور پزشک به کما رفت و در نهایت جان خود را از دست داد.


عمل‌های جراحی زیبایی توسط افراد غیرمتخصص برای نخستین بار نبود که اتفاق می‌افتاد. ایران رتبه بیستم جراحی زیبایی در جهان و رتبه دوم در منطقه غرب آسیا را به خود اختصاص داده. این موضوع باعث شده بسیاری از افراد غیرمتخصص نیز وارد میدان شوند. حتی گفته می‌شود کرونا نه‌تنها نتوانسته جلوی مراجعه متقاضیان برای جراحی زیبایی را بگیرد، بلکه جراحی‌های زیبایی در دوران پاندمی با افزایش همراه بوده‌اند.


 پزشکان عمومی یا فروشنده صنعت زیبایی؟

همین موضوع بازار داغ صنعتی را نشان می‌دهد که به گرفتن جان متقاضیان آن می‌انجامد. برخلاف برخی پزشکان عمومی که درآمد چندان بالایی ندارند، گروهی از پزشکان عمومی به دنبال کسب درآمد بیشتر وارد حوزه پررونق زیبایی می‌شوند و با دادن وعده زیبایی به مشتریان خود گذران زندگی می‌کنند. حامد باطنی، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک در سال 97، آماری شوکه‌کننده ارائه کرده بود. او آن زمان تعداد افراد جراح فوق‌تخصص پلاستیک و زیبایی در ایران را 300 نفر عنوان کرده بود اما می‌گفت «سه هزار و 600 نفر در شهر تهران و 8 هزار نفر در کل کشور مشغول جراحی پلاستیک هستند که بسیاری از آن‌ها آموزش لازم را در این زمینه ندیده‌اند و حتی پزشک هم نیستند.»


 گزارش پزشکی قانونی از افزایش میزان شکایات

این آمار به‌روشنی علت تعدد قربانیان صنعت زیبایی را روشن می‌کند. عبدالجلیل کلانتر هرمز، به‌عنوان رئیس انجمن جراحان پلاستیک کشور در سال 88 تعداد تلفات سالانه جراحی زیبایی را سه تا چهار مورد اعلام کرده بود. بابک سلحشور، مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش شکایت در حوزه زیبایی خبر داده و می‌گوید: تعداد اعمال جراحی زیبایی در کشور ما بالاتر از میانگین جهانی است و به‌تبع همین افزایش میزان شکایات در حوزه زیبایی نیز طی سال‌های اخیر افزایش‌یافته است. او افزود: هرچند تعداد شکایات به نسبت تعداد اعمال جراحی و اقدامات زیبایی انجام‌شده در کشور چندان زیاد نیست اما شکایت از این حوزه رو به افزایش بوده است.


مورد دیگر، مرگ مادر دو فرزند بود که سیزدهم آبان ماه گذشته برای جراحی بینی به یک کلینیک زیبایی می‌رود، اما یک هفته بعد از جراحی بینی یعنی ۲۰آبان فوت می‌کند. به گفته همسر این زن، او به مدت دو سال به خاطر انحراف بینی در نفس کشیدن مشکل داشت و در خواب زیاد خرخر می‌کرد. این باعث شده بود در کنار عمل انحراف بینی، عمل زیبایی هم انجام دهد. شوهر این زن به خاطر درگذشت همسرش از پزشک شکایت کرده است.


 وقتی از مواد مرغوب استفاده نمی‌شود

طی روزهای گذشته نیز خبر به کما رفتن یک پسر جوان ۲۸ساله اراکی پس از تزریق خط اخم منتشر شد. البته آن‌طور که خواهر او گفته این جوان به هوش آمده است. شبنم انصاری خواهر این بیمار گفته که چندین پزشک اعلام کردند که مواد استفاده‌شده برای تزریق دارای ناخالصی بوده است.


او گفته: در ابتدا تصور بر این بود که شاید تزریق در کانال عصبی انجام‌شده است که این امر قطعاً از دست رفتن بینایی، حرکات و حتی مرگ را به دنبال داشت، اما ظاهراً مواد استاندارد و مرغوبی استفاده‌نشده است و بازگشت برادرم به زندگی در واقع یک معجزه بود.


وی با بیان اینکه برادرش عصر روز گذشته از بیمارستان مرخص شده، ولی پزشکان تأکید کرده‌اند که متخصص قلب حتماً باید او را ویزیت کند چراکه ضربان قلبش نامنظم شده است و سلامت بیمار باید ۶ماه در این خصوص چک شود، افزود: قطعاً بابت این اتفاق به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد.


 سکوت قانون جهت منع ورود پزشک عمومی

در همین زمینه، بهمن صادقی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک می‌گوید: تا امروز هیچ مصوبه قانونی جهت منع ورود پزشک عمومی به عرصه تزریق ژل و بوتاکس دیده نشده است و تنها کمیسیون تأمین صلاحیت‌های بالینی نیز مصوب کرده است که پزشک عمومی دوره‌دیده می‌تواند به این عرصه ورود کند. صادقی اضافه کرد: معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال بررسی است و تاکنون ورود پزشک عمومی به این عرصه را رد نکرده است.

بر همین اساس درصورتی‌که شخص پزشک عمومی تزریق را انجام دهد منعی وجود ندارد. هرچند که این مسئله از سوی وزارتخانه مسکوت و بلاتکلیف باقی‌مانده است و حتی اگر دانشگاه برخورد کند و پزشک خاطی را به مراجع قضایی ارجاع دهد رأی برائت می‌گیرند. او افزود: البته اگر تزریق توسط شخص پزشک انجام نگیرد دانشگاه توان مداخله و جلوگیری را دارد و حتی در صورت انجام این تزریق در آرایشگاه‌ها امکان پلمب آرایشگاه وجود دارد.


صادقی اضافه کرد: درصورتی‌که تزریق ژل حادثه و اتفاقی برای بیمار به همراه داشته باشد، بیمار می‌تواند به نظام پزشکی اعلام شکایت کند و در صورت بروز قصور، برخورد قانونی صورت می‌گیرد. قطعاً بخشی از عواقب این ماجرا به این بیمار برمی‌گردد، چراکه برای پرداخت مبلغی کمتر به فرد غیرمتخصص مراجعه کرده است، اما مسلماً بخش عمده‌ای از مسئولیت به پزشک بازمی‌گردد که علیرغم اطمینان دهی به مراجعه‌کنندگان خود، از مواد و برند‌های بی‌کیفیت استفاده کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha