سرعت انتقال و گسترش سویه اومیکرون حداقل ۲ برابر دلتا است و حالا که اولین مورد آن در کشور شناسایی شده است باید نگران روزهای پیش رو باشیم. به خصوص که دورهمی‌های شب یلدا را پیش رو داریم.

اومیکرون چقدر خطرناک است/ ماجرا از شب یلدا آغاز می‌شود

سلامت نیوز:سرعت انتقال و گسترش سویه اومیکرون حداقل ۲ برابر دلتا است و حالا که اولین مورد آن در کشور شناسایی شده است باید نگران روزهای پیش رو باشیم. به خصوص که دورهمی‌های شب یلدا را پیش رو داریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، چند هفته‌ای هست که موضوع شیوع سویه اومیکرون در جهان، سر و صدا کرده و قریب به ۹۰ کشور نیز درگیر آن شده‌اند. و سرانجام همانطور که پیش بینی می‌شد، اومیکرون هم مثل سایر جهش‌های کرونا، وارد کشور ما نیز شد و حالا باید به فکر بود تا مبادا تجربه تلخ و سخت پیک پنجم تکرار شود.


پیک پنجم کرونا که هنوز ترکش‌های آن را می‌بینیم، تلخ‌ترین و سخت‌ترین پیک بیماری کرونا، از زمان شیوع این بیماری در کشور بوده است. به طوری که وزیر بهداشت دولت سیزدهم، از آن به عنوان فاجعه ملی نام برده است.


شاید همین هشدار کافی باشد تا مراقب اومیکرون باشیم. زیرا، حالا که نقشه کرونایی کشور رنگ آبی به خود گرفته و دیگر از محدودیت‌های نارنجی و قرمز خبری نیست، باید بیشتر مراقب باشیم.


ماجرا از شب یلدا آغاز می‌شود
سنت دیرینه شب یلدا، حالا دو سال است که با آمدن کرونا، شکل دیگری به خود گرفته و برخی خانواده‌ها از برپایی دورهمی های خانوادگی و فامیلی پرهیز کرده‌اند. اما، در مقابل برخی خانواده‌ها همچنان از قبول خطرات کرونا طفره رفته و شب یلدا را با برگزاری مهمانی‌های فامیلی، به صبح می‌رسانند.
مجید مختاری عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، بر لزوم پرهیز از دورهمی‌های یلدا و همچنین تعطیلی مدارس تا چند هفته آینده تاکید کرد و گفت: اومیکرون در سه هفته اخیر بالای ۵۰ جهش داشته و ترکیب این جهش‌ها ممکن است منجر به کشندگی بیشتر شود.


وی افزود: انتقال سویه اومیکرون ۲ تا ۳ برابر بیشتر از دلتا است و ۲ برابر شدن آن در جامعه فقط ۲.۵ روز زمان می‌برد. لذا، مردم باید تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. یلدا را در خانه و بدون دعوت از فامیل و اقوام جشن بگیرند.


مختاری گفت: اومیکرون اکنون در سنین پایین‌تر دیده می‌شود اما اگر تغییر رفتار دهد، ممکن است در سنین بالا هم مشکل ساز شود.
در همین حال، پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی، با عنوان این مطلب که ما نگران بازگشایی هایی مثل کنسرت‌ها و…، هستیم، تاکید کرد: وقتی وارد چنین مکان‌هایی می‌شویم، ماسک‌ها را بر می‌داریم و این خیلی خطرناک است.


وی با عنوان این مطلب که اگر امروز سویه اومیکرون وارد ایران شود ظرف مدت ۱۷ روز به سویه غالب در کشور تبدیل خواهد شد، افزود: این سرعت انتقال در مورد دلتا، ۱۰۰ روز بود.
طبرسی تاکید کرد: با سرعت انتقال اومیکرون، نقشه کرونایی کشور که فعلاً آبی شده است، خیلی زود به رنگ قرمز تبدیل خواهد شد.


۴ هفته حیاتی برای کشور
حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که پروتکل‌های بهداشتی با همان جدیت قبل رعایت شود، گفت: نظر کمیته علمی این است که محدودیت‌ها و قرنطینه‌هایی که وجود داشت، دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردد و اجرا شود.


وی افزود: قرنطینه‌ها درباره مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها و مجامعی که بیش از ۱۰ نفر در آنجا هستند، حتماً انجام و این محدودیت‌ها اعمال شود. زیرا بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، احتمالاً طی ۳ تا ۴ هفته آینده شاهد پیک اومیکرون در کشور خواهیم بود.
جماعتی گفت: یکی از موارد شیوع اومیکرون می‌تواند مدارس و در سنین پایین باشد، بنابراین باید با این پیشگیری که انجام می‌دهیم، بتوانیم جلوی پیک بعدی را بگیریم.


در همین حال، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، به هموطنان هشدار داد که مراقب سویه اومیکرون باشند و فکر نکنند چون قبلاً کرونا گرفته‌اند، مبتلا نمی‌شوند. برعکس، باید بدانند که این امکان وجود دارد که درگیر این سویه جدید شوند.


علائم اومیکرون شبیه سرماخوردگی
تازه‌ترین مطالعات هم نشان می‌دهد که ابتلاء به اومیکرون نشانه‌هایی شبیه به سرماخوردگی دارد. آبریزش بینی، عطسه، سردرد، خستگی و گلودرد از نشانه‌های اومیکرون است و در سرماخوردگی‌های معمول چنین علائمی شایع است، اما به گفته پزشکان با بروز این علائم ضرورت دارد بیمار به پزشک مراجعه کند و در صورت نیاز تست کرونا بدهد تا در صورت ابتلای قطعی به کرونا زمان طلایی برای درمان از دست نرود.


داده‌ها حاکی از آن است که تاکنون تفاوتی در کاهش شدت بیماری با واریانت جدید نسبت به سویه دلتا وجود نداشته و به همین دلیل همچنان بهترین گزینه برای مقابله با بیماری با هر نوع سویه جهش یافته جدیدی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha