هر چند دورهمی‌های شب یلدا رسم دیرینه در ایران به ویژه سیستان و بلوچستان است اما باتوجه به شیوع سویه جدید اُمیکرون کرونا با سرعت انتشار بالا اگر می‌خواهیم کام خود و اطرافیانمان را تلخ نکنیم باید امسال از خیر دورهمی‌های این شب بگذریم.

تداوم شیرینی شب یلدا با پرهیز از دورهمی‌های کرونایی

سلامت نیوز:هر چند دورهمی‌های شب یلدا رسم دیرینه در ایران به ویژه سیستان و بلوچستان است اما باتوجه به شیوع سویه جدید اُمیکرون کرونا با سرعت انتشار بالا اگر می‌خواهیم کام خود و اطرافیانمان را تلخ نکنیم باید امسال از خیر دورهمی‌های این شب بگذریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا آیین شب یلدا با وجود دگرگونی ها جامعه امروز به عنوان گوشه ای از نمادهای فرهنگی و قومی تاریخی این مرز بوم هنوز پابرجاست به طوری که اعضای خانواده از کوچک و بزرگ در خانه بزرگ قوم خویش گردهم می آیند و به نقل خاطرات یکدیگر و قصه هایی که پدربزرگها و مادر بزرگها برایشان نقل می کنند، گوش می دهند.


هرچند که این روزها و شبها بسیاری از جوانان، نوجوانان و حتی بزرگسالان سرگرمی جدیدی به نام تلفن همراه یافته و ارتباطات فامیلی و خانوادگی از طریق اینترنت و موبایل برقرار است. یلدا که به معنای طلوع خورشید و آغازگر انقلاب زمستانی است از گذشته‌های دور تاکنون همواره یکی از بیاد ماندنی‌ ترین و زیباترین شب‌های مردم دیار نخل و آفتاب بوده است.در سیستان شب چله به جای واژه یلدا با همان مفاهیم فراگیر در میان مردم به کار می رود و این شب بلندترین شب سال و آغاز زایش دوباره خورشید و بازگشت گرما و روشنی به زندگی است که چله ‌بزرگ نام دارد و تا دهم بهمن به درازا می کشد و پس از آن چله خرد یا کوچک آغاز می‌ شود و تا بیستم اسفند ادامه می یابد.


 شب یلدا شب زندگی، شادابی و مهرورزی و نیز شب انس و الفت است، این شب یکی از کهن‌ترین آیین به یادگار مانده از نیاکان ایرانیان است که از گذشته‌های دور به نحو دلپذیری پایان طولانی‌ترین شب سال را جشن می گرفتند، اما در سالهای اخیر به ویژه امسال به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا شرایط دیگری را بر این رسم دیرینه حاکم کرده است.


کرونا همان ویروس کشنده‌ای که شیوع آن نه تنها روند عادی زندگی در دنیای امروز را مختل کرد و جان بسیاری را گرفت، بلکه میهمانی نامریی است که همچنان جان مردم در نقاط مختلف جهان را تهدید می‌کند و چه بسا با اندکی بی‌توجهی به چاشنی تلخی برای دورهمی‌های مهرورزانه جشن شب یلدا نیز تبدیل شود.


هر چند هر ساله یلدا بهانه‌ای برای صله رحم و فشردن دست عزیزان و احترام به بزرگان خانواده که از جمله توصیه‌ها و آموزه‌های دین مبین اسلام بوده است، اما اگر تجربه چند سال اخیر حضور میهمان ناخوانده کرونا را فراموش کنیم، یلدای امسال به شبی تلخ و سرشار از غم تبدیل می‌شود که فراموش کردن آن شاید سال‌ها بعد هم چندان میسر نخواهد بود.


سویه جدید کرونا اُمیکرون نگرانی های زیادی را ایجاد کرده و سرایت پذیری آن چهار تا پنج برابر بیشتر از سویه دلتا است، تنها راه مقابله با سویه جدید همچنان واکسیناسیون، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است و تاکید می شود حتما دُز سوم واکسن نیز تزریق شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: شهروندان سیستان و بلوچستان ضمن جدی گرفتن تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب یلدا با دورهمی‌های خانوادگی به استقبال سویه جدید کرونا نروند.


دکتر سید محمد هاشمی شهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نگرانی حوزه بهداشت و درمان در حال حاضر جمعیت واکسن نزده است چرا که پس از ورود کرونای آفریقایی با توجه به عدم دریافت واکسن، این افراد سریعا به نوع شدید بیماری مبتلا شده و از آنجایی که هیچ‌گونه ایمنی با واکسن در بدن بیماران ایجاد نشده ممکن است به مرگ بیانجامد.


وی تاکید کرد: از شهروندان سیستان و بلوچستانی که به هر دلیلی تاکنون موفق به دریافت واکسن نشده اند درخواست می شود از فرصت طلایی پیش رو و قبل از ورود حتمی موج جدید امیکرون استفاده کرده و برای دریافت واکسن خود و اطرافیان بالای ۱۲سال به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها، مراکز تجمیعی واکسیناسیون و خانه های بهداشت مراجعه کنند.


رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه راهکار و فعالیت‌های توصیه شده برای مقابله با کرونا چندان هم سخت نیست گفت: در اولین فرصت واکسن بزنید و دوره واکسیناسیون خود را در نوبت های دوم و سوم تکمیل و از ماسک به صورت صحیح استفاده کنید، ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی از حضور در مکان های شلوغ، مسافرت غیر ضروری، برگزاری تجمعات اداری و فرهنگی مذهبی، میهمانی و دورهمی خانوادگی خودداری شود.


وی افزود: تلاش نیروهای بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان در ارائه خدمات مطلوب آموزشی، مراقبتی، غربالگری و بیماریابی، رهگیری بیماران و اطرافیان، نمونه گیری، بازدید و نظارت رعایت پروتکل های بهداشتی، واکسیناسیون به صورت مستمر در حال انجام است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مردم باید برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان شب یلدا را در خانه‌های خود تنها با خانواده خویش سپری کنند تا خدای ناکرده سبب گسترش این ویروس نشوند.


وی ادامه داد: بر خلاف سالهای گذشته قبل از شیوع کرونا مردم باید بویژه در شب یلدا نه پذیرای مهمان باشند و نه اینکه به مهمانی بروند تا با دامن زدن به این بیماری مقدمات گرفتاری دیگران را فراهم نکنند.


هاشمی با تاکید بر اینکه اوضاع کنونی بسیار حساس و شکننده است، تصریح کرد: مردم نباید با کاهش بیماری کرونا و کاهش بستری بیماران فکر کنند که کرونا تمام شده زیرا اگر رعایت پروتکل های بهداشتی جدی گرفته نشود باید منتظر فاجعه باشیم.


مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا به مردم عزیز توصیه می‌شود تا حد امکان از رفت و آمدها و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی خودداری و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا سویه امیکرون را به راحتی در سطح استان مدیریت کنیم.
علیرضا شهرکی اظهارداشت: واکسیناسیون افراد ۱۸ سال به بالا در دُز سوم با توجه به ورود امیکرون به کشور برای افزایش ایمنی جامعه، مدیریت و مقابله با این سویه جدید در سیستان و بلوچستان با جدیت پیگیری می‌شود.
 وی با اشاره به ورود امیکرون به کشور خاطرنشان کرد: در موضوع مرزهای استان نیز محدودیت‌ها و سختگیری‌ها برای ورود اتباع خارجی از مرزها اعمال می‌شود.


مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای ورود اتباع کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان به این استان تزریق ۲ دُز واکسن و همراه داشتن پی سی آرمنفی جزو الزامات است.


وی با اشاره به اینکه از روز گذشته در بخش حمل و نقل درون شهری الزام واکسیناسیون همه رانندگان اجرایی شده تصریح کرد: ارائه تمامی بلیت‌های هوایی، زمینی و ریلی براساس کنترل واکسیناسیون مسافران در سامانه کنترل هوشمند کرونا امکان پذیر است.
شهرکی گفت: همه آزمایشگاه‌های مرجع موظف هستند کد ملی فرد را در سامانه کنترل هوشمند کرونا ثبت کنند تا اگر تست کسی مثبت شود کاملا تحت کنترل قرار گرفته و بلیت‌های مسافری هم به او تعلق نگیرد.


وی ادامه داد: با ثبت کد ملی افراد مبتلا به کرونا توسط آزمایشگاه‌ها در سامانه کنترل هوشمند کرونا عملا حتی اگر پلاک ماشینی به نام آن فرد باشد او به عنوان یک فرد کددار مشخص خواهد بود و بحث جرائم ترددهای کرونایی برای این گونه افراد اعمال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha