چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 332984

حریق جنگل‌های شمال به بالاترین حد خود طی 3ماه اخیر رسیده است. در شرایطی که بارش‌های متعدد در این مناطق مرطوب رخ می‌دهد، وزش باد گرم و بی‌احتیاطی گردشگران آتش به‌دست موجب سوختن بیش از حد درختان و سطوح جنگلی می‌شود.

10روز نبرد با آتش در جنگل هیرکانی

سلامت نیوز:حریق جنگل‌های شمال به بالاترین حد خود طی 3ماه اخیر رسیده است. در شرایطی که بارش‌های متعدد در این مناطق مرطوب رخ می‌دهد، وزش باد گرم و بی‌احتیاطی گردشگران آتش به‌دست موجب سوختن بیش از حد درختان و سطوح جنگلی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،تنها طی 10روز اخیر 174هکتار از ارزشمند‌ترین جنگل‌های کشور در 3 استان گیلان، مازندران و گلستان دستخوش حریق شده است که با یاری نیروهای مردمی، بسیج و منابع طبیعی کار مقابله با آتش و مهار آن همچنان ادامه دارد. گزارش پیش‌رو به بررسی شرایطی می‌پردازد که طی 10روز پایانی ‌ماه آذر در جنگل‌های هیرکانی رخ داده است که برخی از آنها در زون ثبت جهانی یونسکو هستند و جزو ذخیره‌گاه زیست کره به‌حساب می‌آیند. از وسعت مناطق دستخوش حریق، 51هکتار در زون ثبت جهانی شده جنگل هیرکانی قرار دارد. اطلاعات این گزارش در مورد حریق 10 روزه جنگل‌های شمال با همکاری سازمان جنگل‌ها به‌دست آمده است.


نقشه پراکندگی آتش سوزی روزهای اخیر در استان گلستان نشان می‌دهد 4مورد از این آتش‌سوزی‌ها در گالیکش، ۲ مورد در مینودشت، یک مورد در آزادشهر، یک مورد در رامیان، 3مورد در گرگان و یک مورد در عرصه جنگلی کلاله رخ داده است. همچنین آتش‌سوزی در مناطق النگدره، رنگو و توسکستان گرگان 3روز ادامه یافت و با وزش باد شدید کار طولانی شد.

یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان علت این آتش‌سوزی‌ها را سهل‌انگاری مردم اعلام کرده و از بومیان و کشاورزان خواسته در موقع وزش شدید باد از روشن کردن آتش در طبیعت پرهیز کنند و همچنین قبل از ترک محل از خاموش بودن آن مطمئن شوند. در پارک ملی گلستان حریق از روز دوشنبه به‌دلیل شعله گرفتن کنده‌های نیم‌سوخته به‌جامانده از آتش‌های قبلی گسترش یافته و نیروهای منابع طبیعی برای مهار آن همراه با محیط‌بانان در محل حضور یافتند.

دیروز سرعت وزش باد در پارک ملی گلستان به ۵۴کیلومتر بر ساعت رسید تا وزش جریانات شمالی مرطوب در منطقه به اوج برسد. البته امید می رفت با  بارش پراکنده و خفیف باران در مناطق کوهستانی از شدت آتش سوزری کاسته شود. پارک ملی گلستان هم به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱‌هزار هکتاری در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان، در سال۱۳۵۴ به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیره‌گاه زیست کره در فهرست یونسکو ثبت شده است.


براساس برآوردهای اولیه تاکنون ۵۷ هکتار از 3منطقه جنگلی در شهرستان‌های رودبار و سیاهکل در استان گیلان دچار حریق شده است. اداره کل منابع طبیعی استان گیلان در این‌باره اعلام کرده که ۵۰ هکتار از مناطق جنگلی در منطقه اشکراب در دهستان خرارود سیاهکل و 7هکتار در منطقه مازیان نقله بر و قلک رودبار دچار حریق شده است. حریق جنگل در منطقه اشکراب در دهستان خرارود شهرستان سیاهکل از شامگاه شنبه این هفته و آتش‌سوزی در منطقه مازیان نقله‌بر و قلک شهرستان رودبار از عصر روز گذشته آغاز شده است.

از سویی از ابتدای هفته گذشته ۲هکتار از جنگل‌های شهرستان‌های فومن دچار حریق شده بود. افزایش دما و وزش باد گرم موجب شد این حریق به‌صورت لکه‌ای تا چهارشنبه هفته گذشته ادامه پیدا کند. یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان طی این روزها ۱۲تیم اطفای حریق به ارتفاعات صعب العبور فرستاد. البته آتش سوزی‌ها در گیلان طی روزهای اخیر بیشتر سطحی و جزیره ای بود که نیروهای حفاظتی و بسیجی و هلال‌احمر با استفاده از دمنده، آتش کوب، آتش بر، بیل و چنگک از پیشروی حریق جلوگیری کردند. برآوردهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان نشان می‌دهد علت آغاز این آتش‌ها سوختن برگ‌های خشک و تنه درختان روی زمین بوده که بی‌شک ناشی از عامل انسانی و به‌ویژه گردشگران در محل است.


جنگل‌های مازندران در یک هفته گذشته شاهد ۱2فقره آتش‌سوزی بود که این میزان علاوه بر شکسته شدن رکورد به لحاظ بیشترین تعداد آتش‌سوزی در فصل پاییز، باعث از بین رفتن 50هکتار از عرصه‌های جنگلی این استان شد. یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی مازندران با اعلام این خبر اعلام کرده که در این حریق‌ها مناطقی از جنگل‌های موجود در شهرستان‌های بهشهر، گلوگاه، نکا، آمل، ساری، سوادکوه و نوشهر سوخته است که بیشترین میزان عرصه‌های جنگلی که در جریان این آتش‌سوزی‌ها از بین رفت با 8هکتار مربوط به شهرستان گلوگاه بود.

علت طولانی شدن جریان آتش‌سوزی‌ها در مازندران، وزش باد شدید و صخره‌ای بودن منطقه است که کار اطفای حریق را با مشکل مواجه کرد. استان مازندران در مجموع حدود ۵۴درصد از عرصه‌های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل‌های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران است.


اما دیروز در جنگل‌های منطقه نوشهر، حجم آتش موجب شد یک فروند بالگرد برای خاموش کردن آتش عرصه جنگلی منطقه ویسر در بخش کجور نوشهر اعزام شود. ارتفاع 1800متری منطقه موجب شد دسترسی نیروهای زمینی به منطقه سخت شود. براساس برآورد اولیه وسعت عرصه‌های جنگلی آتش گرفته بیش از ۱۰هکتار است که شامل درخت‌های پهن‌برگ راش، افرا و ممرز و لاش برگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha