قرار بود پس از هشت سال کش‌وقوس، دفترچه‌های کاغذی خدمات درمانی از اول دی‌ماه به‌صورت رسمی در همه جای کشور حذف و به موجب قانون، نسخه‌نویسی الکترونیک الزامی و اجباری شود.

بقای نسخه‌های کاغذی در ساختار درمانی کشور

سلامت نیوز: قرار بود پس از هشت سال کش‌وقوس، دفترچه‌های کاغذی خدمات درمانی از اول دی‌ماه به‌صورت رسمی در همه جای کشور حذف و به موجب قانون، نسخه‌نویسی الکترونیک الزامی و اجباری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، این طرح در حالی از روز چهارشنبه گذشته به‌صورت رسمی کلید خورد که دو هفته پیش از آن وزیر بهداشت طی نامه‌ای از رییس‌جمهور خواسته بود اجرای این طرح 6ماه به تعویق بیفتد اما رییس‌جمهور با این درخواست موافقت نکرد. از سوی دیگر، حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفته بود: حذف دفترچه‌های کاغذی قانون است، باید اجرا شود و نمی‌توان آن را به تعویق انداخت. باوجوداین برخی شواهد نشان می‌دهند که همچنان نسخه‌های کاغذی در دست بیماران وجود دارد. «صبح‌نو» در گزارش‌های متعدد به مزایا و معایب اجرای این طرح و سابقه آن پرداخته و در روزهای آینده، نحوه اجرای آن را پیگیری خواهد کرد.

 موافقان اجرای این طرح همواره اعتقاد داشتند حذف نسخه‌های کاغذی می‌تواند میلیاردها تومان از هزینه‌های جانبی را کاهش دهد و جلوی قاچاق دارو را نیز بگیرد. مخالفان اجرای این طرح نیز معتقد هستند اگرچه اجرای این طرح می‌تواند جلوی هزینه‌های زیادی را بگیرد اما به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها اجرای این طرح باعث می‌شود بیماران بین داروخانه‌ها و مراکز درمانی سرگردان شوند؛ موضوعی که نایب‌رییس انجمن داروسازان پیشتر اعلام
کرده بود که هزاران بیمار در داروخانه با حذف نسخه‌های کاغذی سرگردان خواهند شد و بهتر است اجرای پروژه نسخ الکترونیک به تعویق بیفتد اما درنهایت این طرح اجرا شده و وزیر بهداشت نیز دیروز درباره آخرین جزئیات اجرای آن گزارشی ارائه داده است. او گفته که اجرای این طرح در نقاط مختلف کشور متفاوت است، به‌طورکلی حدود ۹۳درصد اجرایی شده و درصد کمی به‌دلیل زیرساخت‌ها باقی مانده است که ان‌شاءالله برطرف خواهد شد.وزیر بهداشت با بیان اینکه البته در تهران وضعیت خیلی خوب نیست و طرح نزدیک به ۶۸درصد اجرایی شده است، تاکید کرد: «ان‌شاءالله با تلاش همکاران شرایط بهبود پیدا می‌کند. در اجرای این طرح شرکت‌های بیمه‌گر همراهی بسیاری داشته و دارند اما مشکلات موجود نرم‌افزاری نبوده و بیشتر به سخت‌افزارها مربوط می‌شود.»
 
شرایط نسخه‌نویسی چطور است؟
 از سوی دیگر، خوب نبودن شرایط را می‌شود از وضعیت داروخانه‌ها و صحبت با متصدیان آن‌ها و مراجعان متوجه شد. صدری، متصدی یکی از داروخانه‌های منطقه6 تهران به «صبح‌نو» می‌گوید: «مردم هنوز نسخه کاغذی می‌آورند، حتی اگر دفترچه بیمه‌شان برگه نداشته باشد، روی یک تکه کاغذ نسخه می‌آورند، پزشک‌ها همچنان نسخه کاغذی می‌نویسند؛ البته برخی‌شان برای محکم‌کاری است که سیستم اگر جواب نداد نه بیمار برود و برگردد، نه خود پزشک گرفتار شود.»
او ادامه می‌دهد: «این شکل از اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک، موجب افزایش فشار کاری داروخانه‌ها شده است. مردم هم در این شکل از اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک ناراضی هستند؛ زیرا
آماده شدن برخی نسخه‌ها گاهی خیلی طول می‌کشد که موجب ازدحام مردم می‌شود. همین موضوع باعث شده داروخانه و مردم هنوز تمایلی به رعایت کردن طرح مذکور نداشته باشند، همین امروز، 60نسخه کاغذی گرفته‌ایم و فقط10نسخه الکترونیک راه‌ انداخته‌ایم. این یعنی هنوز اقبال به‌سمت این طرح ایجاد نشده است.»

یکپارچه‌نبودن سامانه‌های این نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی و وجود چندین سامانه برای بیمه‌های مختلف، یکی از مواردی است که برخی دیگر از متصدیان داروخانه نیز به آن اشاره کرده‌اند. به اعتقاد آن‌ها، با این اتفاق که هم کار را برای پرسنل داروخانه و کلینیک‌ها سخت می‌کند و هم گاه‌به‌گاه موجب معطلی بیماران می‌شود. عملا بار این طرح به دوش بیماران و داروخانه‌ها افتاده و گاهی زمانی‌که برای رسیدگی به یک نسخه الکترونیکی و آماده‌سازی داروهای آن لازم است، چهار تا پنج برابر زمانی است که در نسخه‌های کاغذی صرف می‌شد.
 
مردم هم گلایه دارند
 همزمان برخی بیماران در تشریح تجربه خود از نسخه‌های الکترونیکی، به قطعی یا کندی سامانه‌ها و معطلی‌های چندساعته در محل داروخانه‌ها اشاره کردند. برخی دیگر نیز از نیاز به رفت‌وآمدهای چندباره میان پزشک و داروخانه گفتند که به‌دلیل ثبت‌نشدن درست برخی اقلام دارویی در سیستم ایجاد شده بود؛ نارضایتی برخی دیگر نیز معطوف به این بود که داروخانه‌ها به‌دلیل اختلالات سیستمی، هزینه داروهای درج‌شده در نسخه آن‌ها را بدون بیمه و با نرخ آزاد محاسبه کرده‌اند. بااین‌حال تمام نارضایتی‌های بیماران ناشی از اختلال‌های سیستمی نیست و بخشی از آن به همکاری‌نکردن پزشکان و داروخانه‌ها برمی‌گردد. در برخی موارد، پزشکان با هدف آنکه وقت کمتری صرف کنند و بتوانند تعداد بیماران بیشتری را ویزیت کنند، از ثبت داروها در سامانه امتناع کرده یا در ثبت داروها دقت کافی به خرج نمی‌دهند. گاهی نیز با وجود آنکه کدملی بیمار در سرنسخه کاغذی درج شده، داروخانه‌ها برای آنکه به خود زحمت ارجاع به سیستم و استعلام نسخه بیمار را ندهند، هزینه نسخه را به‌صورت آزاد محاسبه می‌کنند.
یکی از مراجعان می‌گوید: من خودم پزشک عمومی هستم، معتقدم باید این طرح در مدت‌زمان بیشتری آزمایش می‌شد تا مشکلات آن مشخص شود. الان ثبت داروها برای خدمات درمانی به یک شیوه و برای تامین اجتماعی با یک روش دیگر انجام می‌شود، اگر این دو بیمه در کشور به هم مرتبط شوند، بیمار و ما دچار مشکل نمی‌شویم. این کار زمان زیادی می‌برد، برخی از داروها با علامت اختصاری خاصی در سیستم وجود دارند که باعث می‌شود با تغییر یک حرف دچار مشکل شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha