جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 333401

سلامت نیوز : یبوست مشکل رایجی است که خیلی‌ها دچارش هستند. اگر کسی کمتر از سه بار در هفته دفع داشته باشد، یعنی یبوست دارد و مدفوعش معمولاً سفت و ناصاف بوده و با درد خارج می‌شود. برخی از افراد تمایل دارند پیش از اینکه سراغ داروهای شیمیایی بروند راهکارهای خانگی را امتحان کنند. مطلب زیر را بخوانید تا در مورد مؤثر بودن سرکه سیب در درمان یبوست بیشتر بدانید.

  آیا سرکه سیب در درمان یبوست مفید است؟

به گزارش سلامت نیوز بسیاری از وبسایت‌های حوزه‌ی سلامت ادعا می‌کنند سرکه سیب، درمان بسیار مؤثری برای یبوست است اما هیچ پشتوانه‌ی علمی وجود ندارد که از این ادعا حمایت کند. عده‌ای باور دارند سرکه سیب به دلیل پکتین زیادی که دارد برای یبوست مفید است؛ پکتین یک فیبر غذایی محلول است و کمبود فیبر، شایع‌ترین علت یبوست. همچنین اسیدیته‌ی سرکه سیب می‌تواند به عنوان یک ملین طبیعی برای بهبود وضعیت گوارش باشد.

محققان دریافته‌اند سرکه سیب خاصیت ضدمیکروبی دارد اما برای تعیین میزان تأثیر آن بر بیماری‌های گوناگون به تحقیقات گسترده‌تری نیاز است.

چگونه از سرکه سیب برای درمان یبوست استفاده کنیم؟

چون شواهد بالینی برای پشتیبانی از ادعای مؤثر بودن سرکه سیب در درمان یبوست محدود است، دستورالعمل مشخصی در مورد دوز مصرف وجود ندارد. خیلی از افرادی که از سرکه سیب استفاده می‌کنند وقتی دچار یبوست می‌شوند، مقدار کمی از آن را به طور مرتب می‌نوشند. برخی از هواداران سرکه سیب توصیه می‌کنند حدود یک قاشق غذاخوری از آن را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و روزی دو بار بنوشید تا یبوست برطرف شود.

آیا سرکه سیب بی‌ضرر است؟

سرکه سیب به عنوان یک محصول غذایی در بیشتر فروشگاه‌ها در دسترس است. اما مطالعاتی انجام نشده که حاکی از این باشد که مصرف چه میزان سرکه سیب بی‌ضرر است. افرادی که در اثر مصرف سرکه سیب دچار عوارض جانبی شده‌اند نباید مجدداً از آن استفاده کنند.

سرکه سیب می‌تواند با داروهای مختلفی تداخل پیدا کند و باعث کم تأثیر شدن آن‌ها شود. بنابراین آن‌هایی که دارو مصرف می‌کنند باید پیش از مصرف سرکه سیب به عنوان یک راهکار درمانی با پزشک مشورت کنند.

عوارض جانبی احتمالی

سرکه سیب، اسیدی است یعنی می‌تواند معده را تحریک کند، مخصوصاً در افرادی که زخم معده دارند یا معده‌شان حساس است. برخی از عوارض جانبی شامل:

* گاز و نفخ

* سردرد

* آکنه یا قرمزی پوست

* کاهش سطح پتاسیم و در نتیجه افزودن بر عوارض

* حساسیت دهان و آسیب به دندان‌ها می‌شود.

سرکه سیب اگر با دارو تداخل ایجاد کند ممکن است عوارض جانبی بیشتری بروز کند. 

سایر راهکارهای طبیعی برای برطرف کردن یبوست

دو علت اصلی یبوست، کم‌آبی بدن و عدم وجود فیبر کافی در رژیم غذایی است. یبوست می‌تواند عارضه‌ی جانبی برخی از بیماری‌ها و داروها نیز باشد. نوشیدن آب فراوان و خوردن فیبر کافی می‌تواند از چند طریق یبوست را برطرف کند. راهکارهای طبیعی متعددی وجود دارد که می‌توانید برای درمان یبوست آن‌ها را بکار ببرید اما مانند سرکه سیب، تحقیقات زیادی برای تائید قطعی آن‌ها صورت نگرفته است.

این راهکارها شامل موارد زیر می‌شوند:

* استفاده از سنا که یک ملین گیاهی است

* خوردن غذاهایی که پرِبیوتیک زیادی دارند مانند سیر

* خوردن فیبر بیشتر

* نوشیدن قهوه‌ی کافئین دار

* مرتباً ورزش کردن

* خوردن آلو خشک

* اجتناب از محصولات لبنی

* مصرف پروبیوتیک چه به صورت غذایی و چه به صورت مکمل

* در پیش گرفتن رژیم غذایی برای سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

همچنین می‌توانید از داروهای ملین موجود در داروخانه‌ها که نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارند استفاده کنید که ثابت شده می‌توانند از یبوست کم کنند مانند سیترات منیزیم. اما همیشه عاقلانه‌ترین کار این است که پیش از استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha