سلامت نیوز : بی نظمی‌های قاعدگی یکی از شایع ترین شکایات خانم‌هاست؛ مشکلی که به علل مختلف ایجاد می‌شود و عوامل متعددی در بروز آن نقش دارد که علاوه بر تبعات جسمی، پیامدهای روحی، روانی زیادی برای فرد به همراه دارد. دکتر « الهام هاشمیان» متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت و گو با "سلامت نیوز" در خصوص علل ایجاد کننده بی نظمی های قاعدگی صحبت کرده‌اند

واکسن‌های کرونا می‌توانند باعث اختلال در قاعدگی‌ها شوند

 شایع ترین علت بی نظمی‌های قاعدگی چیست؟

بی نظمی های قاعدگی به علل مختلفی ایجاد می‌شود ولی بیشترین علتی که باعث این اختلال می شود استرس است؛ استرس به دو شکل می تواند قاعدگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد؛ نوع اول با تاثیر مستقیمی که بر روی مغز می‌گذارد سیستم فرماندهی مغز را دچار اختلال می‌کند، به طوری که تخمک گذاری در فرد  به درستی انجام نمی‌شود و سیکل‌های قاعدگی بر هم می‌خورد. در این حالت  قاعدگی ممکن است زودتر و یا دیرتر از موعد، اتفاق بیفتد. نوع دوم به شکلی غیرمستقیم با ایجاد کیست تخمدان، قاعدگی ها را بر هم می‌زند، استرس باعث می‌شود تخمک در زمان تخمک گذاری باز نشود و درون آن مایعی جمع شود و ایجاد  کیست کند. در نتیجه نظم سیکل قاعدگی بر هم بخورد؛ بر این اساس می‌توان گفت استرس شایعترین علت بی نظمی قاعدگی است.

سایرعلل ایجاد کننده بی نظمی‌ها کدامند؟

تنبلی تخمدان می‌تواند باعث بی نظمی در قاعدگی شود، این قضیه در دخترها و خانم های جوان بسیار شایع است خصوصاً اگر زمینه ژنتیکی بروز تنبلی تخمدان وجود داشته باشد، معمولاً اغلب افراد مبتلا در شرح حال، از وجود این اختلال در فامیل درجه یک خود خبر می‌دهند و اعضای درجه یک فامیل آنها یا دچار دیابت و یا افزایش وزن هستند.

 افرادی که زمینه ژنتیکی ابتلا به تنبلی تخمدان را داشته باشند، با عدم رعایت رژیم غذایی مناسب، استفاده از شیرینی جات و کربوهیدرات بالا با افزایش وزن و افزایش چربی های دور شکمی زمینه ابتلای خود را به تنبلی تخمدان افزایش میدهند. این افراد بعد از مدتی دچار طولانی شدن سیکاهای قاعدگی شده و زمانی که از این بیماران شرح حال میگیریم متوجه می شویم که به تازگی  افزایش وزن و افزایش سایز دور شکم داشته‌اند و در اعضای درجه یک فامیل آنها هم سابقه این مشکلات وجود دارد.

اختلالات هورمونی از چه طریق باعث بر هم خوردن سیکل‌های قاعدگی می‌شوند؟

اختلالات هورمونی یکی از دلایل بروز بی نظمی های قاعدگی است، هورمون‌هایی نظیر تیروئید و پرولاکتین اگر به شکلی غیر عادی افزایش و یا کاهش پیدا کنند، باعث اختلال در تخمک گذاری می‌شوند، این اختلال می تواند به شکل کوتاه شدن سیکل قاعدگی یا طولانی شدن آن و یا بروز لکه بینی بین قاعدگی خود را نشان دهد. پرولاکتین از یکی از غده های مغزی به نام غده هیپوفیز ترشح می شود زمانی که مقدار این هورمون  از سطح عادی افزایش بیشتری پیدا کند با اتفاقاتی که در مغز ایجاد می کند باعث می شود که هورمون های زنانه دچار تغییر در مقدار شوند در نتیجه تخمک گذاری به شکل مطلوب رخ نمی‌دهد . کاری که پرولاکتین در بدن یک شخص نرمال انجام می‌دهد شیردهی است اما در بدن تمامی خانم ها حتی آن هایی که در دوران شیردهی نیستند هم ترشح میشود.

 افرادی که زمینه ژنتیکی ابتلا به تنبلی تخمدان را داشته باشند، با عدم رعایت رژیم غذایی مناسب، استفاده از شیرینی جات و کربوهیدرات بالا با افزایش وزن و افزایش چربی های دور شکمی زمینه ابتلای خود را به تنبلی تخمدان افزایش میدهند.

عفونت‌های رحم چه تأثیری در برهم ریختگی قاعدگی دارند؟

یکی از علت‌های مهم بر هم خوردگی قاعدگی عفونت های زنانه است، این قضیه باعث بروز لکه بینی در فرد می شود به طوری که فرد چند روز قبل یا بعد از قاعدگی  دچارلکه بینی میشود و زمانی که سونوگرافی انجام می شود متوجه می شویم که دچار عفونتهای لگنی است که البته قابل درمان است.

آیا  مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث بی نظمی در قاعدگی شود؟

 بعضی از داروها از جمله داروهای ضد افسردگی با تغییر در تخمک گذاری و یا تأخیر در هورمون پرولاکتین سبب بی نظمی قاعدگی می‌شوند .

بیماران در چه صورتی باید  با ابتلا به قاعدگی‌های نامنظم به پزشک مراجعه کنند

اگر این بی نظمی تنها در یک ماه اتفاق بیفتد و در زمانی باشد که فرد استرس زیادی داشته خیلی نگران کننده نیست واحتمالا این قضیه به دلیل استرس ایجاد شده است اما درصورتی که بی نظمی  بیش از یک نوبت تکرار شود و یا طول سیکل قاعدگی کوتاه تر از ۱۵ روز و یا طولانی تر از 35  روز باشد،  باید مورد بررسی قرار گیرد.

مصرف قرص های ضد بارداری یکی از راه های درمان بی نظمی‌های قاعدگی است اما خیلی از افراد به دلیل مشکلات و عوارضی که این قرص ها به همراه دارند در مصرف آنها دچار نگرانی می شوند این قضیه در چه صورت نگران کننده است؟

مصرف قرص های ضدبارداری یکی از راه‌های درمان بی نظمی‌های قاعدگی است اما این قرص ها را  هیچ وقت نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف کرد زیرا تنها سرپوشی بر بی نظمی قاعدگی می‌گذارند و اگر بیمار بدون بررسی قرص ها را مصرف کند، فقط در طی یک دوره مشکل خود را برطرف کرده اما علت مشکل مشخص نمی‌شود. لازم به ذکر است  مصرف این قرص ها عارضه خاصی به همراه ندارد خصوصا اگر برای افرادی که  در زیر سنین ۴۰ سال قرار دارند، چاق نیستند، فشارخون بالا ندارند ، وغیر سیگاری‌هستند، تجویز شود.  در صورت لزوم حداکثر سه دوره از این قرص‌ها تجویز می‌شود و معمولا  تجویز آنها بیشتر از این زمان توصیه نمی‌شود.

برخی از داروهایی که توسط متخصصین طب سنتی برای بی نظمی قاعدگی تا چه میزان قابل اعتماد و اعتبار است

 نظر این دوستان هم محترم است اما هنوز مطالعات کافی ومعتبری در زمینه تاثیر داروهای گیاهی  بر بی نظمی‌های قاعدگی انجام نشده است.

برخی از مبتلایان به کرونا بعد از بهبود از بی نظمی های قاعدگی شکایت داشتند آیا این ویروس می تواند قاعدگی خانم ها را تحت تاثیر قرار دهد؟

تاثیراتی که کرونا بر قاعدگی می گذارد به طور مشخص اثبات نشده است  به این دلیل که این بیماری هنوز زوایای ناشناخته زیادی دارد. کرونا برای افراد مبتلا استرس بزرگی است که تغییرات جسمی و روحی  زیادی ایجاد می‌کند، از آنجا که استرس یکی از عوامل مهم اختلال در قاعدگی به حساب می آید می توان گفت این بیماری به دنبال استرسی که ایجاد می‌کند، می‌تواند سیکل قاعدگی را برهم بزند، حتی این قضیه بعد از تزریق واکسن های کرونا دیده شده به طوری که بعضا تا دو سه ماه فرد شاهد بی‌نظمی قاعدگی است که به دنبال برهم ریختگی زمان تخمک گذاری ایجاد می‌شود.

مصرف قرص های ضدبارداری یکی از راه‌های درمان بی نظمی‌های قاعدگی است اما این قرص ها را  هیچ وقت نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف کرد زیرا تنها سرپوشی بر بی نظمی قاعدگی می‌گذارند و اگر بیمار بدون بررسی قرص ها را مصرف کند، فقط در طی یک دوره مشکل خود را برطرف کرده اما علت مشکل مشخص نمی‌شود.

آیا وجود غده یا توده سرطانی می‌تواند باعث ایجاد بی نظمی در قاعدگی شود؟

در حقیقت توده های رحم و تخمدان جزء علت‌های نادر بی نظمی‌های قاعدگی است ولی حتی یک علت نادر هم وقتی که خطرناک باشد باید بررسی  شود. توصیه می‌شود اگر حتی 5 درصد هم احتمال بروز سرطان مطرح باشد، این موضوع بررسی شود. به همین علت افراد باید از مصرف خودسرانه قرص های جلوگیری پرهیز کنند، چرا که بی نظمی قاعدگی  نیاز به تشخیص به موقع دارد و بعد از کشف علت است که درمان توسط پزشک انجام می شود.

 تغذیه چه تاثیری در بروز این اختلال دارد؟

 تغذیه مناسب کمک بزرگی به  خانمها جهت ایجاد سیکل های منظم در قاعدگی می کند.

بهتر است خانمها به میزان کافی از سبزیجات ، پروتئین و گروه لبنیات استفاده کنند و تحرک بدنی داشته باشند. مصرف فست‌فودها و نشاسته جات زیاد، به شدت مضر بوده خصوصا توصیه می‌کنیم که شب‌ها، غذای پخته، برنج وشیرینی جات استفاده نکنند، زیرا این کار در دراز مدت فرد را مستعد ابتلا به بی نظمی‌های قاعدگی  می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha