سلامت نیوز :مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، جزئیات مطالعه بالینی ارائه مکمل‌های پودری غذایی جهت حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای را تشریح کرد و گفت: علاوه بر سبد غذایی که با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در برنامه حمایتی برای مادران باردار، شیرده و کودکان زیر ۵ سال داریم، مقرر شد از این مکمل غذایی هم استفاده شود.

جزییات ارایه «مکمل‌های پودری» جهت حمایت غذایی از مادران باردار و کودکان مبتلا به سوءتغذیه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر زهرا عبداللهی درباره تفاهمنامه طرح "مثبت سلامت" ، گفت: یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های اصلی ما در دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت حمایت‌های تغذیه‌ای از گروه‌های آسیب پذیر تغذیه‌ای است که در معرض خطر سوءتغذیه قرار دارند که مادران باردار ‌و شیرده و کودکان زیر پنج سال در راس اولویت قرار می‌گیرند. با توجه به پیامدهای سوءتغذیه در دوران جنینی و سال‌های اول زندگی به لحاظ رشد و تکامل مغزی و توانمندی جسمی می‌دانیم که کودکان باید از تغذیه مناسب برخوردار باشند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: در این راستا یکی از برنامه‌های ما که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، گروه دارویی بنیاد برکت، سازمان غذا و دارو و انستیتو تحقیقات تغذیه در دست اقدام است؛ تهیه و توزیع مکمل‌های غذایی حاوی پروتئین، انرژی و انوع ریزمغزی‌ها است. این مکمل‌های پودری که می‌توانند آن را در آب یا شیر حل کرده و مصرف کنند تهیه می‌شود و در اختیار گروه مورد نظر قرار می‌گیرد.

او با اکید بر اینکه ارائه این ساشه دارویی به معنای حذف سبد تغذیه‌ای حمایتی نیست، بیان کرد: علاوه بر سبد غذایی که با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در برنامه حمایتی برای مادران باردار، شیرده و کودکان زیر ۵ سال داریم، مقرر شد از این مکمل غذایی هم استفاده شود. هدف ما کاهش سوءتغذیه و کمک به کودکانی است که نسل آینده کشور هستند تا رشد کافی ذهنی و جسمی داشته باشند. استفاده از این ساشه دارویی علاوه بر کمک به بهبود رشد جسمی، به رشد ذهنی هم کمک می‌کند.

عبداللهی ادامه داد: قبل از توزیع مکمل‌ها در سطح وسیع، ابتدا به صورت کارآزمایی بالینی در تعداد معینی از گروه هدف مطالعه پایلوت در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که اثربخشی آن را بر رشد جسمی و تکامل مغزی کودکان ببینیم و سپس با اطمینان و داشتن مستندات علمی کافی در همه مناطق محروم کشور که شیوع سوءتغذیه در کودکان و مادران باردار بالا است، از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه مکمل مورد استفاده مجوزهای سازمان غذا و دارو را اخذ کرده است، تصریح کرد: اولین قدم برای توزیع هر دارویی اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است که ظرف یک‌سال گذشته همه این مقدمات انجام شده است. انجام کارآزمایی بالینی به این جهت است که تست ذائقه هم انجام شود و ببینیم به این شکل مادران باردار و کودکان این دارو را مصرف می‌کنند یا خیر. تا اگر مشکلی در نحوه مصرف آن وجود داشت تغییراتی اعمال کنیم تا طعم بهتری پیدا کرده و راحت‌تر مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha