یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 333906

سلامت نیوز: خشکی پوست می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله کمبود آب بدن، افزایش سن، تغییرات فصلی، آلرژی و کمبود ریز مغذی ها مثل کمبود املاح، مواد معدنی و ویتامین برای پوست ایجاد شود.

هشت ویتامین و مکمل که خشکی پوست را درمان می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز، با توجه به علت خشکی پوست، ممکن است از روش‌های مختلف درمانی از جمله مرطوب کننده‌ ها و پمادهای درمانی برای افزایش آبرسانی و رطوبت پوست استفاده شود.

علاوه بر این، اصلاح شیوه زندگی مانند نوشیدن آب بیشتر و مصرف برخی مکمل‌ها، می‌تواند خشکی پوست را بهبود ببخشد.

۸ مکمل و ویتامین که برای درمان خشکی پوست موثر است.

۱- ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت پوست بسیار مهم است. کراتینوسیت‌ها، آن دسته از سلول‌های پوستی هستند که بخش اعظم لایه بیرونی پوست (اپیدرم) را تشکیل می دهند.

این سلول‌ها، تنها سلول‌های بدن هستند که می توانند از طریق پیش ساز ویتامین D به نام ۷- دِهیدروکلسترول (۷-DHC)، این ویتامین را تولید کرده و آن را به شکلی تبدیل کنند که برای بدن قابل استفاده باشد.

از وظایف ویتامین دی برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    نقش اساسی در عملکرد سد دفاعی پوست
    رشد سلول‌های پوستی
    حفظ سیستم ایمنی پوست
    اولین خط دفاعی در برابر عوامل بیماری زا

برخی تحقیقات نشان داده که مقادیر پایین ویتامین D در خون با عارضه‌های پوستی از جمله اگزما و بیماری پسوریازیس که هر دو می‌توانند باعث ایجاد خشکی پوست شوند، در ارتباط است.

به علاوه، بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مکمل‌های ویتامین D به شکل قابل توجهی علائم اختلالات پوستی از جمله اگزما را که باعث خشکی و خارش پوست می شوند، بهبود می‌بخشند. علاوه بر این، نتایج تحقیقات حاکی از وجود ارتباط بین ویتامین D و رطوبت پوست است.

مطالعه‌ای روی ۸۳ زن داوطلب نشان داد، کسانی که سطح ویتامین D پایینی دارند، نسبت به افرادی با مقادیر نرمال ویتامینD ، به طور میانگین رطوبت پوست کمتری دارند و همزمان با افزایش سطح ویتامین D در خون، میزان رطوبت پوست این افراد نیز افزایش می‌یابد.

درصد زیادی از مردم کمبود ویتامین D دارند و با توجه به اینکه این ماده مغذی برای آبرسانی پوست ضروری است، مصرف مکمل آن می‌تواند به مقابله با خشکی پوست کمک کند.

با این وجود، حتماً در مورد استفاده از مکمل های ویتامین D با پزشک مشورت کنید و برای اطمینان از بالا بودن کیفیت، از محصولاتی استفاده کنید که دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو باشند.
 

۲- کلاژن

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن است و ۷۵٪ از وزن خشک پوست را تشکیل می دهد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند مصرف مکمل‌های بر پایه کلاژن، برای پوست مزایای مختلفی از جمله کاهش عمق چین و چروک و افزایش آبرسانی پوست دارند.

مطالعه‌ای روی ۶۹ زن داوطلب نشان داد، افرادی که به مدت ۸ هفته روزانه ۵/۲ تا ۵ گرم کلاژن مصرف می‌کنند، در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف می‌کنند، پیشرفت قابل توجهی در افزایش قابلیت ارتجاعی و همچنین آبرسانی پوست خود داشته‌اند.

نتیجه ۱۱ مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مصرف ۵/۲ تا ۱۰ گرم مکمل خوراکی کلاژن در روز به مدت ۴ تا ۲۴ هفته باعث افزایش رطوبت و درمان خشکی پوست می شود.

اگر قصد دارید از مکمل کلاژن برای رفع خشکی پوست استفاده کنید، قبل از خرید محصولی که دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو است، با پزشک مشورت کنید.
 

۳- ویتامین ث

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند و محافظ پوست عمل می‌کند و برای تولید کلاژن بسیار ضروری است؛ در واقع ویژگی خاص این ویتامین برای پوست ، آن را به ماده‌ای مغذی و مهم برای سلامت پوست تبدیل کرده است.

در واقع پوست حاوی مقادیر بسیار بالایی از ویتامین C است؛ برخی تحقیقات تا غلظت ۶۴ میلی گرم ویتامین C در هر ۱۰۰ گرم از لایه اپیدرم را نشان می‌دهند.

طبق نتایج مطالعات، افزایش ویتامین C در رژیم غذایی از طریق مصرف مکمل‌های ویتامینC ، می‌تواند بسیاری از فاکتورهای سلامت پوست همچون آبرسانی و رطوبت آن را بهبود ببخشد.

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که مصرف ویتامین سی برای پوست ، می‌تواند عملکرد سد دفاعی پوست را تقویت کرده و به کاهش فرایند از دست دادن آب کمک کند؛ در واقع مجموع این عوامل می‌توانند از خشکی پوست جلوگیری کنند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند مصرف ویتامین c برای پوست همراه با سایر مواد مغذی، به افزایش رطوبت آن کمک زیادی می‌کند. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، مکمل ویتامینC، سلامت کلی پوست را بهبود بخشیده و به رفع خشکی آن نیز کمک می‌کند.

مانند هر مکمل جدید دیگری، قبل از افزودن مکمل ویتامین C به رژیم غذایی‌تان، حتما با پزشک مشورت کنید.

همچنین شما علاوه بر مصرف خوراکی ویتامین C می‌توانید آن را به صورت موضعی مانند سرم ویتامین C نیز استفاده کنید.

۴- روغن ماهی

این روغن حاوی دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)دو اسید چرب ضروری است که دارای خواص ضد التهابی و درمانی قدرتمندی هستند؛ به طور کلی این موضوع ثابت شده که این مواد، در بسیاری موارد برای پوست مفید هستند.

مکمل های غذایی حاوی روغن ماهی به آبرسانی پوست کمک کرده، سد دفاعی پوست را تقویت کرده و در نهایت به حفظ آب بدن کمک می‌کنند.

برای تعیین اثر روغن ماهی، مطالعه ۹۰ روزه‌ای روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفت. پوست این موش‌ها توسط استون، دستکاری شده و دچار خشکی پوست شدند. گروه اول موش‌ها مکمل‌های حاوی روغن ماهی (با دوز بالا) مصرف کردند و گروه دوم این مکمل را دریافت نکردند.

پس از ۹۰ روز، پوست دو گروه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت؛ مصرف مکمل حاوی روغن ماهی در گروه اول باعث افزایش آبرسانی پوست، کاهش از دست دادن آب و رفع خارش ناشی از خشکی پوست شده بود.

در حقیقت این مطالعه نشان داد که گروه دریافت کننده روغن ماهی، پس از ۶۰ روز از دوره درمان، ۳۰ درصد افزایش رطوبت و آبرسانی پوست داشته‌اند.

تحقیقات نشان می دهد که درمان روزانه، با استفاده از روغن ماهی با دوز ۱ تا ۱۴ گرم ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)و ۰ تا ۹ گرم دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) به مدت ۶ هفته تا ۶ ماه خشکی، پوسته پوسته شدن پوست و ترک خوردگی آن ناشی از پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی التهابی مزمن) را بهبود می‌بخشد.

همچنین ثابت شده که روغن ماهی خاصیت کاهش التهاب پوست و محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید دارد که آن را به یک مکمل دوست‌دار پوست تبدیل می‌کند.

بسیاری از محصولات روغن ماهی با تاییدیه سازمان غذا و دارو، کاملا در دسترس هستند. قبل از هر کاری با پزشک مشورت کنید تا بهترین انتخاب و مناسب‌ترین دوز این مکمل را بر اساس نیازهای شما تعیین کند.
 

علاوه بر مصرف ویتامین برای پوست ، مکمل‌های ذکر شده در ادامه مقاله نیز می‌تواند در درمان خشکی پوست موثر باشد. مطالعات نشان داده که علاوه بر مواد مغذی ذکر شده، چندین ماده دیگر نیز می‌توانند در افزایش رطوبت پوست موثر باشند؛ از جمله:

۵- پروبیوتیک ها

نتایج یک مطالعه نشان داد که تغذیه موش و انسان با باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم بعد از ۸ هفته، باعث بهبود عملکرد سد دفاعی پوست و آبرسانی آن می شود؛ با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا لازم است.

۶- هیالورونیک اسید

از هیالورونیک اسید اغلب به صورت موضعی و برای افزایش رطوبت و آبرسانی پوست استفاده می‌شود، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف خوراکی این ماده نیز همراه با سایر مواد مغذی می‌تواند باعث افزایش قابل توجه آبرسانی پوست شود.

۷- آلوئه ورا

نتایج یک بررسی در ۶۴ زن داوطلب نشان داد که مصرف مکمل حاوی اسیدهای چرب حاصل از آلوئه‌ورا به مدت ۱۲ هفته به طور قابل توجهی باعث افزایش رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف کرده‌اند، می شود. از آلوئه ورا به عنوان مرطوب کننده‌ی بعد از حمام خود استفاده کنید تا رطوبت پوست تان حفظ شود. زیرا آلوئه ورا از هدر رفتن رطوبت پوست جلوگیری می کند.

۸- سرامیدها

سرامیدها مولکول‌های چربی هستند که از اجزای مهم یک پوست سالم به شمار می‌آیند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل سرامید ممکن است باعث افزایش آبرسانی پوست شود و همین موضوع می‌تواند به درمان پوست خشک کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد که مکمل‌های ذکر شده دراین مطلب می‌توانند به افزایش رطوبت پوست و درمان خشکی آن کمک کنند.

با این حال ، قبل از مصرف این ترکیبات به عنوان روش‌های موثر برای درمان سریع خشکی پوست ، لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha