سلامت نیوز: همه می‌دانند که هوای پاک‌تر به معنای بدن سالم‌تر است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است به پیری سالم مغز نیز کمک کند.

هوای پاک تر به معنای مغز سالم تر برای زنان مسن است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،  «شینهوآ وانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد کاهش آلودگی هوا در طول زمان ممکن است با کاهش احتمال ابتلاء به زوال عقل، برای سلامت مغز زنان مسن مفید باشد.»

به گزارش مدیسن نت،تحقیقات قبلی قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سنین بالاتر را با افزایش خطر زوال عقل مرتبط دانسته بود، اما اینکه چگونه بهبود کیفیت هوا بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد، مشخص نبود.

برای یافتن این موضوع، محققان داده‌های بیش از ۲۲۰۰ زن آمریکایی (۷۴ تا ۹۲ ساله) را که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ آزمایش‌های سالانه عملکرد ذهنی داشتند، تجزیه و تحلیل کردند. زمانی که مطالعه شروع شد، آنها زوال عقل نداشتند.

محققان از آدرس خانه این زنان برای تخمین قرار گرفتن آنها در معرض آلودگی هوا در این دوره استفاده کردند.

افراد ساکن در مناطقی با بیشترین کاهش در دو آلاینده هوا- ذرات ریز و دی اکسید نیتروژن آلاینده مرتبط با ترافیک- شاهد کاهش خطر ابتلاء به زوال عقل به ترتیب ۱۴ و ۲۶ درصد بودند.

وانگ در ادامه افزود: «پیام مطالعه این است که کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند با روند سالم پیری مغز همراه باشد.»

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که زوال عقل به طور نامتناسبی بر زنان تأثیر می‌گذارد.

محققان معتقدند تشدید استانداردهای کیفیت هوا ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط در زنان مسن کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha