سلامت نیوز: معلوم نیست پروژه های سدسازی چه ابعاد محرمانه و غیرقابل توجیهی دارند که وزارت نیرو برخلاف "قانون دسترسی وانتشار آزاد اطلاعات"، درخواست های مکرر نماینده آبادان را برای دریافت اطلاعات سازه های آبی خوزستان بی پاسخ گذارده است. این در حالی است که براساس تبصره یک ماده 17 این قانون، اطلاعات محیط زیستی، محرمانه نبوده و در فهرست اطلاعات طبقه بندی شده قرار نمی گیرند.

عدم پاسخگویی وزیر نیرو به درخواست های مکرر نماینده آبادان برای دریافت اطلاعات پروژه های سدسازی و انتقال آب خوزستان

سلامت نیوز- الهه موسوی: معلوم نیست پروژه های سدسازی چه ابعاد محرمانه و غیرقابل توجیهی دارند که وزارت نیرو برخلاف "قانون دسترسی وانتشار آزاد اطلاعات"، درخواست های مکرر نماینده آبادان را برای دریافت اطلاعات سازه های آبی خوزستان بی پاسخ گذارده است. این در حالی است که براساس تبصره یک ماده 17 این قانون، اطلاعات محیط زیستی، محرمانه نبوده و در فهرست اطلاعات طبقه بندی شده قرار نمی گیرند.  

به گزارش سلامت نیوز نامه های متعدد نماینده آبادان و وزرا به مراجع مختلف برای دریافت اطلاعات محیط زیستی سدهای خوزستان همچنان بی پاسخ می ماند و تلاش های نماینده آبادان برای دریافت این نامه ها تاکنون به جایی نرسیده است. وزارت نیرو مانند تمام دهه های گذشته، ورای قانون هر طور دلش بخواهد با رسانه ها و حتی نمایندگان مردم و وزرا برخورد می کند و خود را ملزم به رعایت قوانین رسمی کشور نمی داند.

شاید همین باعث شده پس از بی پاسخ ماندن درخواست های جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رییس "کمیسیون انتشار ودسترسی آزاد به اطلاعات واخبار" با ارسال نامه ای خطاب به وزیر نیرو از او بخواهد بر اساس "قانون دسترسی وانتشار آزاد اطلاعات واخبار" مصوب 1387 این اطلاعات را که شامل محرمانگی نیز نمی شوند در اختیار نماینده آبادان و شهروندان قرار گیرد و اگر طبقه بندی شده، در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

در بخشی از این نامه آمده است:« با توجه به اینکه معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ضمن انعکاس نامه نماینده محترم آبادان، مبنی بر غیرقابل توجیه بودن طبقه بندی اطلاعات راجع به مجوزهای محیط زیست طرح های آبی در استان خوزستان، خواستار بررسی موضوع در "کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" شده است، خواهشمند است نسبت به بررسی دلایل و مستندات قانونی طبقه‌بندی مجوزهای محیط زیستی و نیز سایر مجوزهای قانونی طرح های مذکور، دستور مقتضی صادر شود تا نسبت به لغو این طبقه بندی ها اقدام شود یا دلایل و مستندات قانونی آن وزارتخانه نسبت به حفظ طبقه بندی ها جهت طرح در این کمیسیون اعلام شود.»

متن کامل این نامه همراه با تصاویر مربوطه در ادامه می آید.

جناب آقای مهندس علی اکبر محرابیان وزیر محترم نیرو

با سلام و احترام

همان طور که اطلاع دارید قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی و انتشار عمومی اطلاعات موجود در موسسات عمومی و نیز دسترسی آزاد شهروندان به این اطلاعات را به رسمیت شناخته است.

عطف به مکاتبه شماره 69717 مورخ 20/08/1400 معاون محترم نظارت مجلس (به شرح پیوست) به آگاهی می‌رساند در این قانون، استثناهایی ضروری برای عدم انتشار و نیز رد درخواست های دسترسی نیز پیش‌بینی شده و در این میان تبصره یک ماده ۱۷ "قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" مصوب ۱۳۸۷ مقرر کرده است موضوع مواد ۱۳ الی ۱۷ شامل اطلاعات راجع به وجود یا بروز خطرات زیست محیطی و تهدید سلامت عمومی نمی گردد.

 در واقع حکم این تبصره استثنا و استثناها بوده و تاکید موکد بر حق دسترسی به اطلاعات راجع به وجود یا بروز خطرات زیست محیطی یا تهدیدها علیه سلامت عمومی است حکم مذکور به عنوان حکم خاص و موخر عموم و اطلاق قوانین قبلی را در خصوص عدم ارائه اطلاعات راجع به وجود خطرات علیه محیط زیست از میان برده است.

بر همین اساس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز در ماده ۹ "شیوه نامه تشخیص و تفکیک اسرار دولتی" از "اطلاعات عمومی" که از تاریخ  30/01/1399 لازم الاجرا شده تصریح کرده است :

طبقه بندی اطلاعات زیر، طبق "قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" مصوب ۱۳۸۷ ممنوع است. کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در صورت اطلاع از طبقه بندی این نوع اطلاعات در موسسات عمومی مشمول این قانون، موضوع را به موسسه طبقه بندی کننده اطلاع داده و درخواست اصلاح می کند.

 همچنین هر شخصی می‌تواند از کمیسیون بخواهد تا امکان انتشار و دسترسی به اطلاعات زیر را فراهم کند :

  1.  ( سطر خالی)
  2.  اطلاعات راجع به وجود یا بروز خطرات زیست محیطی ( تبصره ۱ ماده ۱۷ ) "قانون انتشار و دسترسی" با عنایت به مستندات قانونی مذکور و با توجه به اینکه معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ضمن انعکاس نامه نماینده محترم آبادان (پیوست) مبنی بر غیرقابل توجیه بودن طبقه بندی اطلاعات راجع به مجوز های محیط زیست طرح های آبی در استان خوزستان، خواستار بررسی موضوع در "کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" شده است خواهشمند است نسبت به بررسی دلایل و مستندات قانونی طبقه‌بندی مجوز های محیط زیستی و نیز سایر مجوزهای قانونی طرح های مذکور، دستور مقتضی صادر شود تا نسبت به لغو این طبقه بندی ها اقدام شود یا دلایل و مستندات قانونی آن وزارتخانه نسبت به حفظ طبقه بندی ها جهت طرح در این کمیسیون اعلام شود.

محمد مهدی اسماعیلی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

رونوشت :

  • جناب آقای پشمچی معاون نظارت مجلس شورای اسلامی پیرو نامه شماره 69717 مورخ 20/08/1400  جهت اطلاع
  • حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای آقاتهرانی رئیس محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات جهت اطلاع

عدم پاسخگویی وزیر نیرو به درخواست های مکرر نماینده آبادان برای دریافت اطلاعات پروژه های سدسازی و انتقال آب خوزستان

عدم پاسخگویی وزیر نیرو به درخواست های مکرر نماینده آبادان برای دریافت اطلاعات پروژه های سدسازی و انتقال آب خوزستان

عدم پاسخگویی وزیر نیرو به درخواست های مکرر نماینده آبادان برای دریافت اطلاعات پروژه های سدسازی و انتقال آب خوزستان

عدم پاسخگویی وزیر نیرو به درخواست های مکرر نماینده آبادان برای دریافت اطلاعات پروژه های سدسازی و انتقال آب خوزستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سروش IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    عالی بود.