سلامت نیوز:ایران دومین کشور مصرف‌کننده آنتی‌بیوتیک در جهان به شمار می‌آید ؛ تداخل دارویی ،مشکلات گوارشی و حساسیت ها می تواند از عوارض این موضوع باشد. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: «پدیده مقاومت میکروبی باعث شده است که برخی بیماری‌ها غیرقابل درمان شوند.» به گفته  وی و  براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ایران دومین کشور پرمصرف آنتی‌بیوتیک در جهان است. 

 ایران دومین کشور پرمصرف آنتی‌بیوتیک در جهان

   2 عامل ورود آنتی بیوتیک به بدن
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،حجم مصرف آنتی‌بیوتیک فقط از طریق داروهای انسانی وارد بدن ایرانی‌ها نشده است و در بسیاری از فراورده‌های پروتئینی بازار ایران باقی مانده بالای آنتی‌بیوتیک وجود دارد. دکتر گویا معتقد است  برخی از دلایل مقاوم شدن میکروب‌ها به آنتی بیوتیک (مقاومت میکروب ها در برابر آنتی بیوتیک  ) به مراکز درمان برمی‌گردد.


یکی از مهم ترین وظایف مراکز بهداشتی، درمانی این است که عوامل میکروبی به صورت نابجا در این مراکز رشد نکند و عامل میکروبی از بیمار به بیمار، از پزشک به بیمار، از بیمار به پزشک و پرستار، از بیمار به ملاقات کننده و بالعکس منتقل نشود. وی مشکل دیگر مقاومت میکروبی در برابر داروهای ضد میکروبی را مصرف این داروها در دام ها  می داندکه یکی از راه‌های مهم مقاومت میکروبی در این بخش است.اما پیامدهای مصرف آنتی بیوتیک زیاد


 مشکلات گوارشی
تهوع، سوء هاضمه، استفراغ، نفخ، احساس پر بودن، کاهش اشتها، دل پیچه و معده درد، اسهال شدید، معده دردهای شدید و تب


 عفونت قارچی
آنتی بیوتیک ها به گونه ای طراحی شده اند که باکتری ها را نابود می کنند. با این حال،می توانند باعث نابودی باکتری های مفیدی که از ما در برابر عفونت های قارچی محافظت می کنند هم شوند.


 تداخلات دارویی
برخی داروها با آنتی بیوتیک ها تداخلات دارویی دارند، از جمله:رقیق کننده های خون، قرص های پیشگیری از بارداری، آنتی هیستامین‌ها، مولتی ویتامین و مکمل‌ها، داروهای آرتریت روماتوئید، داروهای دیابت و داروهای بیماری پارکینسون


 حساسیت پوست به نور
هنگام مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین، احتمال حساسیت نسبت به نور وجود دارد و ممکن است نور چشم‌تان را بزند یا پوست‌تان در برابر آفتاب دچار آفتاب سوختگی شود.


 لک شدن دندان‌ها
مصرف آنتی‌بیوتیک‌ در کودکان در حال رشد می‌تواند عوارضی مانند  لکه‌دارشدن همیشگی دندان‌ها برجای بگذارد. مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها در بانوان باردار هم نتیجه‌ای مشابه روی دندان‌های کودک‌شان خواهد داشت.


 مصرف ممنوع آنتی بیوتیک
از مصرف آنتی بیوتیک برای درمان علایمی از سرماخوردگی و آنفلوانزا باید خودداری شود. همچنین از مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها باید اجتناب کرد.


  پیشگیری از بروز مقاومت دارویی
  آنتی‌بیوتیک‌ها را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید تا اثربخشی آن ها حفظ شود.
  حتی در صورت بهبودی از بیماری هم ، آنتی‌بیوتیک‌ها را دقیقاً به مقدار و در مدت تجویز شده مصرف و از قطع یا مصرف خودسرانه این داروها خودداری کنید.
  از داروهای آنتی‌بیوتیکی که از قبل باقی‌مانده‌اند استفاده نکنید.
  رعایت بهداشت فردی، فراهم کردن آب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب‌ها باعث می‌شود هزینه‌های سلامت کاهش یابد زیرا رعایت این موارد بهداشتی منجر به کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان اسهال تا 60 درصد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha