سلامت نیوز: براساس گزارش‌ها، بارش باران و برف که بعد از ماه‌ها خشکسالی از چند روز پیش در بسیاری از استان‌های کشور شروع شده، در بعضی از مناطق ادامه دارد و البته مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده است. بسیاری از مناطق روستایی در بعضی از استان‌ها با سیلاب روبه‌رو شده، تعداد زیادی از جاده‌ها بسته شده و برخی راه‌های ارتباطی هم مسدود شده‌اند، به‌طوری‌که کمک‌رسانی را دشوار کرده است.

چالش در مواجهه با بحران‌های تکراری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،بعضی از گزارش‌ها هم حاکی از آن هستند که برخی جان خود را از دست داده‌اند؛ اگرچه هنوز آمار دقیقی از تلفات یا خسارات احتمالی منتشر نشده است اما برخی رسانه‌ها خبر از کشته شدن سه نفر تا زمان تنظیم این گزارش داده‌اند. تخلیه برخی روستاها به دلیل سرریز شدن سد، گرفتار شدن در کولاک برف در جاده‌ها، ورود سیل به خانه‌ها و از بین رفتن اسباب و اثاثیه خانه، مسدود شدن راه‌های روستایی، قطع آب و برق روستا و شهرها، تعطیلی مدارس و تلاش‌های پر از بیم و امید برای یافتن مفقودشدگان در سیل و کولاک، از جمله مواردی هستند که هر بار در تغییر شرایط جوی در استان‌ها با آن‌ها روبه‌رو هستیم. بارش باران و برف چه به‌طور محدود و چه گسترده، همواره برای مردم کشور با بروز مشکلاتی همراه بوده است که تکرار چندباره آن‌ها از ضعف مدیریت، زیرساخت‌های معیوب و ناتوانی در بهره‌گیری از این موهبت خداوند و بروز مخاطرات برای مردم، نشان دارد.

اما همه این اتفاقات در شرایطی روی می‌دهد که پیش از طرح مسائلی چون تغییرات اقلیمی و در زمانی مربوط به دو دهه قبل و پیش‌تر از آن، سرما و بارش‌های سنگینی در استان‌های غربی و شمال‌غربی کشور روی می‌داد و البته امکانات موجود آن زمان نیز به اندازه فعلی نبود. باوجوداین مشکلات به‌وجودآمده به اندازه معضلات فعلی نبود. این نیز نکته مهمی است که بسیاری از مردم به آن اشاره می‌کنند و حالا برای‌شان جای سوال دارد که چرا بعد از این همه سال همچنان درگیر برخی بحران‌هایی می‌شویم که پیش از این تجربه آن‌ها را داشته‌ایم. 


گفته شده در کرمان آب و برق در بعضی از مناطق این استان قطع شده و با ادامه بارش‌های شدید استاندار کرمان دستور تخلیه روستاهای کنار رودخانه‌ها را صادر کرده است. افزایش بارندگی در رودبار در جنوب کرمان، منجر به سیلاب مجدد و بالا آمدن سطح آب در روستای کروچان شده است. براساس همین گزارش‌ها، آب در ۳۰روستای این استان قطع شده و مسوولان کرمان گفته‌اند که نیروهای امدادی در حال تلاش به هر طریق ممکن برای کمک‌رسانی به اهالی این منطقه هستند.

در بم فرماندار این شهر از قطعی ۵۳راه ارتباطی روستایی در بخش‌های بروات و مرکزی و طغیان رودخانه‌های فصلی خبر داده است. هادی شهسوارپور گفته که برق ۱۵روستا نیز قطع شده بود که مشکل بیشتر آن‌ها حل شده اما هنوز برق سه روستا و بخش دهبکری و دامنه‌سیدی از توابع بخش مرکزی قطع است. استاندار کرمان هم گفته به دلیل شرایط باتلاقی، کوهستانی بودن و تداوم بارندگی‌ها هنوز راه دسترسی ۱۳۰روستا باز نشده است و تلاش برای بازگشایی مسیرها و دسترسی به روستاها ادامه دارد.


استان هرمزگان هم از دیگر مناطقی است که به‌شدت تحت‌تاثیر بارندگی شدید و بروز سیلاب قرار گرفته است. استاندار هرمزگان گفته که با توجه به توده سوم بارشی که در این استان در پیش است، اقدام‌ها و آمادگی‌ها برای مواجهه با پیامدهای آن در شهرستان میناب و سد استقلال انجام شده است. مهدی دوستی گفته که تخلیه سه روستا در شهرستان میناب انجام شد و همچنین ۵۰دستگاه ماشین‌آلات سنگین که در جریان سیل قبل در منطقه مستقر شده بود و پنج کیلومتر سیل‌بند ایجاد کرده، همچنان مستقر هستند و به‌صورت لحظه‌ای سیل‌بندها را ترمیم می‌کنند.


استان‌های جنوبی و شرقی کشور که از زمان شروع بارش‌ها در هفته گذشته شاهد وقوع سیل بودند خسارات بسیاری دیده‌ و دولتی‌ها گفته‌اند که این سیلاب‌ها بیش از چهارهزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است. در رودان در استان هرمزگان درجریان بارندگی روز گذشته به گفته مقام‌های این استان، تاکنون بیش از چهارهزار و ۱۲۱واحد مسکونی در رودان دچار آسیب و خسارت شدند و علاوه‌بر واحدهای مسکونی به کشاورزی مخصوصا مزارع صیفی و باغ‌های این شهرستان خسارت‌های زیادی وارد شده است. همچنین تداوم سرمای هوا و بارش برف و کولاک باعث شده که مدارس برخی مناطق استان‌ها ازجمله استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل برای چند روز پیاپی تعطیل و آموزش در فضای مجازی صورت گیرد.

ازجمله ۵۰۰راه روستایی مسدود شده که گفته شده اقدامات راهداران برای بازگشایی آن‌ها ادامه دارد و انتظار می‌رود بسیاری از روستاها تا سه‌شنبه‌شب از محاصره برف خارج شوند. در لرستان هم راه ارتباطی 
بیش از ۸۰۰روستا قطع شده و مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفته که به‌دلیل بارش سنگین برف در لرستان، راه‌های روستایی برخی شهرستان‌های استان همچنان مسدود است. در همین حال رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی از انسداد ۴۶محور فرعی و اصلی در کشور خبر داده است.
 
دامن‌زدن به یک بحران!
اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود عیان بودن این ضعف‌ها، اقدامی برای بهبود مدیریت بحران در کشور صورت نمی‌گیرد و ما هرساله باید شاهد وقوع اتفاقات تکراری باشیم؟ علی خداداد، کارشناس مدیریت بحران ضعف و نقصان در سرعت و دقت انجام فرایند هر یک از دستگاه‌ها، اتخاذ تصمیمات احساسی و به دور از منطق را از علت‌های تشدید بحران‌هایی که در پی بارش برف و باران به وجود می‌آید، اعلام می‌کند.


او می‌گوید:  بارش برف و باران گرچه نعمت است اما بر اثر مسائل انسان‌ساخت به بحرانی تبدیل می‌شود که با مدیریت نشدن مناسب و به‌موقع آثار زیانبار آن می‌تواند بحران‌های بعدی را ایجاد کند. به اضافه اینکه مهم‌ترین اثر برف و کولاک شدید در محورهای مواصلاتی، اثر روانی نامناسبی بر جامعه خواهد گذاشت. علاوه‌بر خسارات مستقیم و غیرمستقیم، اختلال در ترافیک خودروها، بازماندن مسافران در محورها و انسداد و یخبندان کامل محور، خسارت بدی به دولت و مردم می‌زند. این کارشناس بحران ازجمله راهکارهایی را که به بحران ایجادشده کمتر دامن می‌زند اطلاع‌رسانی مناسب به دستگاه‌های اجرایی، آموزش عمومی مردم در نحوه مواجهه با این پدیده‌ها، نظارت و رعایت کامل قوانین ترافیک در حوزه راهداری، تجهیز به امکانات پیشرفته و مناسب برف روبی و غیره می‌داند.
 
مردم در بزرگی و کوچکی حادثه نقش دارند
علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور هم در گفت‌وگو با «صبح‌نو» با اشاره به ضعف‌های موجود معتقد است که با تعداد نیرو و تجهیزات موجود نمی‌شود به‌سرعت بحران به‌وجودآمده ناشی از سیل و برف را مدیریت کرد. او می‌گوید: برای موفقیت در مدیریت بحران پدیده‌های جوی، اقدامات زیادی لازم است، حتما نباید به برهه‌ای که حادثه اتفاق می‌افتد بسنده کنیم. باید الزامات، عوامل پیشگیری و پیش‌بینی را از گذشته مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم کارآمد عمل کنیم اما بنده معتقدم مردم در بزرگی و کوچکی یک حادثه تاثیر دارند؛ برای مثال، اگر 10هزار خودرو کار ضروری داشته و در جاده مجبور به تردد باشند، اگر یکی از آن خودروها تجهیزات لازم را نداشته باشد، تمام راه بند می‌آید.  بختیاری ادامه می‌دهد: ما هرکاری هم که انجام دهیم بالاخره 300هزار کیلومتر راه داریم؛ ماشین‌آلات و نیروی انسانی محدود است، با این همه اما هلال‌احمر، اورژانس، راهور و سایر ارگان‌ها مستقر هستند.  در همه جای دنیا فارغ از اهمیت سرعت‌عمل دستگاه‌ها همراهی مردم خیلی نقش دارد.


سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور تاکید می‌کند: البته که تجهیزات و نیروی انسانی ما هم کفایت نمی‌کند و تعداد نیرو، نوع تجهیزات، به‌روز کردن آن‌ها، همه در این مدیریت نقش دارد. با وجود اینکه سازمان مدیریت بحران اجازه جذب نیرو و پرداخت حق‌الزحمه روزانه مطابق با عرف را به دستگاه‌ها داد اما کفایت نمی‌کند. گردنه الیگودرز، 6متر برف آمده، ارتفاعات اورامان 10متر برف آمده است، بالاخره طول می‌کشد تا بازگشایی کنند.


بختیاری همچنین به وقوع سیل در کشور نیز اشاره کرده و می‌گوید: بارش‌هایی که در جنوب کشور رخ می‌دهد از حد نرمال فراتر است.  بارش 48ساعته؛ سه برابر بارش سالانه است. در نتیجه در کنار بحث تغییر اقلیم، چگونگی هدایت آب های سطحی، میزان نفوذپذیر خاک و زمین و اینکه به حریم رودخانه تجاوز نشده باشد در مدیریت بحران نقش دارد. این را هم بدانیم که در همه جای دنیا این حوادث پیش می‌آید، حتی در کشورهایی با تجهیزات پیشرفته.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور: بنده معتقدم مردم در بزرگی و کوچکی یک حادثه تاثیر دارند؛ برای مثال، اگر 10هزار خودرو کار ضروری داشته و در جاده مجبور به تردد باشند، اگر یکی از آن خودروها تجهیزات لازم را نداشته باشد، تمام راه بند می‌آید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha