سلامت نیوز:حوادث آن قدر شبیه هم هستند که آدم گاهی می‌تواند آنها را با هم اشتباه بگیرد. قتل، سرقت، تجاوز، تصادف، گازگرفتگی، انفجار، آتش‌سوزی و امثال اینها. حالا هم که سیل و برف و کولاک دامن‌گیر شهرهایی از کشورمان شده است. در هر صورت این وضعی است که می‌بینید و نیاز به تفسیر ندارد. اگر برف و باران نبارد خشکسالی است و اگر ببارد ویرانی است.  گفتنی است سیل در هفته گذشته خسارت‌های زیادی در جنوب استان کرمان ایجاد کرده بود که طی چند روز گذشته نیز خسارت‌های دیگری در این مناطق و نیز شرق استان کرمان به بار آورد.

برف و باران کشور را ‌فرا گرفت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،این درحالی است که از 17 دی ماه در برخی مناطق کشور با بحران سیل و بارندگی‌های شدید روبه‌رو هستیم. با این حال تصمیمی جدی برای مناطقی که تحت شرایط جوی نامساعد از سوی اداره هواشناسی عنوان شده بود قرار نگرفت.«افشار دارابی» مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، درخصوص اقداماتی که از سوی وزیر کشور، معاون و رییس‌جمهور صورت گرفته  می‌گوید: «همه ارگان‌های کشور مشغول هستند.

از هلال احمر، کمیته امدادرسانی، هلال احمر تا بسیج و سپاه درصدد آن هستند تا به این مناطق کمک کنند.» او در ادامه درخصوص محصولات کشاورزی و دامی مناطق سیل‌زده و مناطقی که با برف و کولاک محصولات‌شان از بین رفته است، می‌گوید: «محصولات کشاورزی در کرمان از بین رفت. اکثر دام‌ها تلف شدند. قرار شده اگر وامی باید به آنها پرداخت شود اقدامات لازم صورت گیرد.»


به گفته دارابی محصولات مربوط به سیب‌زمینی در کرمان از بین رفت، اما درخصوص خاک کرمان باید یادآور شد که کرمان مزیتی که در مورد خاکش دارد این است که شدیدترین سیلی هم که آمده باشد سه روز بعد خاک این منطقه طوری است که آب را در خود فرو می‌برد. این نوع خاک در خوزستان متفاوت است و اگر سیل یا بارندگی شدیدی رخ دهد زمان طولانی باید سپری شود تا خاک آن، آب حاصل از سیل یا بارندگی را در خود فرو برد.


دارابی با اشاره به اینکه کرمان هرساله با سیل و بارندگی شدید روبه‌رو است، می‌گوید: «امسال اولین سالی نیست که کرمان دچار سیل‌زدگی و بارش‌های شدید می‌شود و هر سال همین است. همان‌طور که اشاره کردم هر سال در این منطقه شاهد سیل شدید و بارندگی هستیم. خبر خوب اینکه سیل‌بند جیرفت در حال آماده‌سازی و لایه‌روبی است. همین موضوع کمک بسیاری به بارندگی‌های شدید در منطقه می‌کند.»


او در ادامه در مورد کمک به مناطق سیل‌زده و مناطقی که با برف و کولاک همراه شده‌اند، می‌گوید: «در برخی خانه‌ها وسایل موردنیاز در خانه‌های‌شان خراب شده است و ستاد اجرایی برای این امر به این خانواده‌ها کمک می‌کند. به‌طور مثال اگر وسیله‌ای از خانه هر کدام از سیل‌زدگان خراب شده باشد در صورت تعمیر ، ستاد اجرایی آنها را برای تعمیر می‌برد و اگر قابل تعمیر نباشد وسیله جدیدی به آنها اهدا می‌کند.

هلال‌احمر نیز در مناطقی که گرفتار سیل شدند و راه‌های ارتباطی آنها به شهرها و روستاهای دیگر قطع شده است با تامین غذا، پتو، چادر و... به آنها رسیدگی می‌کند. طبق دستوراتی که وزیر کشور «احمد وحیدی» طی روزهای اخیر عنوان کرد با دستور ریاست‌جمهوری تحت بررسی قرار خواهد گرفت.»


دارابی در آخر صحبت‌هایش دوباره عنوان کرد که تمامی ارگان‌ها برای کمک به چنین مناطقی آماده‌باش هستند.  اینها اظهارات مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور درخصوص کمک به مناطق سیل‌زده و دچار بحران کشور  بود، ولی باید دید خساراتی که به این مناطق وارد می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور به چه میزان است. زندگی بسیاری از مردمان این مناطق به همان دام و محصولات کشاورزی‌شان ختم می‌شود. احمد وحیدی وزیر کشور در روز چهارشنبه برای بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده جنوب کرمان از طریق فرودگاه جیرفت وارد این منطقه شد و از نزدیک در جمع سیل‌زدگان شهرستان‌های رودبارجنوب، منوجان و قلعه‌گنج حضور یافت و در جریان مسائل و مشکلات منطقه جنوب کرمان قرار گرفت.


احمد وحیدی در گفت‌وگوی تلفنی با استانداران چهار استان شمال غربی و غرب کشور اردبیل، کردستان، کرمانشاه و لرستان بر ضرورت رسیدگی فوری و عاجل به وضعیت هموطنانی که در باران‌های سیل‌آسا و برف سنگین دچار گرفتاری شده‌اند، تاکید و درخواست کرد که با استفاده از همه ظرفیت‌های استانی به این مناطق کمک شود. ضرورت دارد استانداران با بسیج امکانات استانی راه‌های ارتباطی به شهرها و روستاهایی که به علت برف سنگین مسدود شده‌اند؛ هر چه سریع‌تر بازگشایی و حمایت‌های لجستیکی و معیشتی لازم به عمل‌ آید. هرچند که صحبت‌های وحیدی در اواسط دی ماه سال جاری نشان از کمک به مردم سیل‌زده را داشت و عنوان کرده بود که دولت با تمام توان پشتیبان سیل‌زدگان بیرم فارس است، ولی باید دید این خسارات در آینده چه مشکلاتی را برای مردم این مناطق به وجود خواهد آورد. 


و اما دیروز در 2 بهمن‌ماه، 7 محور شریانی در کشور به دلیل بارش برف، کولاک و خسارت ناشی از سیل مسدود شد. در این خصوص فرهاد مهریاری گفت که ۷ محور شریانی مسدود در کشور داریم که عملیات پاک‌سازی آن به دلیل برودت و کولاک امکان‌پذیر نبود، همچنین دو محور هم در کرمان به دلیل آسیب جدی ناشی از سیل همچنان مسدود است. محورهای جایگزین برای راه‌های مسدود شده در رودبار به ایرانشهر و ریگان به ایرانشهر در کرمان درنظر گرفته شده است.

از هفته گذشته با توجه به حجم بارش و وقوع سیل در مناطق جنوبی کشور و کرمان تعدادی از مسیرها به دلیل وارد شدن خسارت به ابنیه فنی مسدود شده و همچنین تعدادی از مسیرهای اصلی و فرعی هم به دلیل بارش برف، کولاک و یخبندان مسدود شده است.


مهدی ولی‌پور رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درخصوص حوادث جوی که از تاریخ 24 دی لغایت دوم بهمن‌ماه در کشور رخ داد، عنوان کرده که 31 استان کشور تحت تاثیر سامانه جوی قرار گرفتند و در همین راستا جمعیت هلال احمر در 244 شهرستان به 120 هزار و 63 نفر امدادرسانی کرد. در این بازه زمانی برای 16 هزار و 646 نفر شرایط اسکان اضطراری فراهم و 112 نفر به مناطق امن منتقل شدند. 136 مجروح سوانح جوی نیز به مراکز درمانی منتقل و به 22 نفر نیز خدمات سرپایی درمانی ارایه شد.

همچنین با تلاش بی‌وقفه امدادگران جمعیت هلال احمر، 2871 خودرو از برف و کولاک نجات داده شدند.در حوادث و سوانح ناشی از سامانه جوی 6 نفر مفقود شده و یک نفر در استان کردستان، یک نفر در استان البرز، 4 نفر در استان کرمان و 2 نفر در استان هرمزگان جان خود را از دست دادند. 8 فروند بالگرد از ناوگان هوایی جمعیت هلال احمر در هفته گذشته در سوانح جوی فعال بوده و 97 سورتی پرواز در قالب 59 ساعت ماموریت برای جابه‌جایی 19 تن محموله امدادی و زیستی انجام شد. بالگردهای جمعیت هلال‌احمر 357 نیروی عملیاتی را به مناطق صعب‌العبور منتقل و 14 نفر نیز به وسیله بالگرد نجات داده شدند.

یک‌هزار و 450 خودرو گرفتار در برف ایلام
باتوجه به هشدارهای هواشناسی، پلیس برای جلوگیری از بروز حوادث جاده‌ای در حال آماده‌باش قرار دارد. سردار دلاور القاصی فرمانده انتظامی استان ایلام اعلام کرد که عملیات امدادرسانی توسط پلیس به یک‌هزار و ۴۵۰ خودرو گرفتار در برف انجام شد. امدادرسانی به رانندگان، رهاسازی خودروهای گرفتار شده در برف و کولاک، آموزش و کمک به بستن زنجیرچرخ و راهنمایی مسیرهای ایمن از جمله خدمات ماموران پلیس به رانندگان و سرنشینان خودروهای گرفتار در برف بوده است.

بازگشایی راه دسترسی به ۵۴ روستای مهاباد
با تلاش شبانه‌روزی عوامل راهداری، راه دسترسی ۵۴ روستای مهاباد بازگشایی شده و تلاش برای بازگشایی ۳۶ روستای دیگر ادامه دارد. محسن خادمی رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد نیز در این باره اعلام کرد که بر اثر ورود سامانه بارشی و کولاک شدید برف در گردنه و مسیرهای روستایی، ۹۰ روستای این شهرستان مسدود شده بود که طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۴ روستا بازگشایی شده و تلاش برای بازگشایی مابقی ادامه دارد. هم‌اکنون تلاش برای بازگشایی محورهای اصلی از جمله مهاباد به بوکان در نزدیکی گردنه قره‌بلاغ، محور مهاباد به پیرانشهر از مسیر سرمیدان که برای سومین روز متوالی مسدود بوده، ادامه دارد. 

امدادرسانی به ۶۳۴ حادثه‌دیده در محورهای برفی سمنان
مظفر محمدخانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سمنان نیز عنوان کرد که در شبانه ‌روز گذشته 136 خودرو در مسیرهای برف‌گیر این استان گرفتار شده بودند. امدادگران هلال‌احمر زمینه اسکان 634 نفر و انتقال به مکان امن 507 نفر از مسافران را فراهم کردند. پایگاه‌های امداد و نجات استان در آماده‌باش به‌سر می‌برند و آماده خدمت به مردم هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha