سلامت نیوز: شخصیت افراد می تواند واکنش سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد به طوری که برونگرایی به شدت با افزایش بیان ژن های پیش التهابی و وظیفه شناسی با کاهش بیان این ژن ها مواجه شده و باعث واکنش قوی یا ضعیف سیستم ایمنی می شوند.

آیا افراد برونگرا سالم ترند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، انسان ها از شخصیت های متفاوتی برخوردارند و هر شخصیت ویژگی های خاص خود را دارد. افراد برونگرا معمولاً به دنبال تجربیات جدید هستند و ترجیح می دهند مسئولیت را بر عهده گرفته و اهل تبادل نظر و ارتباط اجتماعی هستند. برونگراها مهارت های اجتماعی بهتری دارند، احساسات مثبت بیشتری بروز می دهند و انگیزه بیشتری دارند. یک مطالعه تحقیقاتی ارتباط شخصیت ها و واکنش سیستم ایمنی بدن را مورد بررسی قرار داد.

پژوهشگران معتقدند، افراد با وجدان و محتاط به احتمال زیاد از واکنش سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردارند. علاوه بر این، افراد وظیفه شناس، سیستماتیک و با وجدان هستند و بیشتر از همتایان خود که کمتر وظیفه شناس هستند، برنامه های خود را دنبال می کنند. با این حال، این تحقیق هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط تمایل به احساسات منفی با سلامت ضعیف پیدا نکرده است.

در این پروژه پژوهشی، ۱۲۱ شرکت کننده تست شخصیت را انجام دادند. همراه با ارزیابی پنج عامل اصلی شخصیت: برونگرایی، روان رنجورخویی، گشاده رویی، توافق‌پذیری و وظیفه شناسی، از شرکت کنندگان نمونه خون گرفته شد تا عوامل ژنتیکی که در عملکرد سیستم ایمنی مهم هستند، اندازه گیری و بررسی شود.

پروفسور کاویتا ودهرا (Kavita Vedhara) سرپرست این پروژه پژوهشی توضیح داد که نتایج ما نشان می دهد برونگرایی به طور قابل توجهی با افزایش بیان ژن های پیش التهابی و وظیفه شناسی با کاهش بیان ژن های پیش التهابی مرتبط است.

به عبارت دیگر، به نظر می رسد افرادی که انتظار داریم در نتیجه طبیعت اجتماعی خود در معرض عفونت های بیشتری قرار گیرند یعنی برونگرایان، به واسطه سیستم ایمنی خود به طور موثر با عفونت مقابله می کنند. به گزارش سیناپرس، در عوض افرادی که ممکن است به دلیل تمایلات محتاطانه خود کمتر، اگر در معرض عفونت ها قرار گیرند، سیستم ایمنی آنها ممکن است کمتر واکنش نشان دهد.

شرح کامل این تحقیقات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله روان شناسی نورواندوکرینولوژی(Psychoneuroendochrinology) منتشر شده و قابل دسترس است.

منبع: spring
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha