یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 335388

سلامت نیوز: سرخ و سفید بودن؛ به‌ویژه سرخ و سفید بودن گونه‌ها از قدیم نشانه و معیار سلامت و زیبایی بوده است. به این دلیل که عقیده داشتند سرخی گونه‌ها حکایت از سلامت جسمی فرد و گردش خون سالم و شادابی پوست دارد. اما این نکته همیشه درست است؟

آیا واقعا سرخی پوست صورت نشانه سلامت است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته  نامه آتیه نو ، هر پوست سرخ‌رنگ یا به‌ قول معروف «گُلی» می‌تواند نشانه سلامت باشد؟ به‌ویژه که در فصل سرما از این گونه‌ها و پوست‌های گُلی کم نیست.

از همین امروز به سرخی پوست صورت حساس باشید. چون، همانقدر که گونه‌ گلگون می‌تواند نشانه سلامت باشد، می‌تواند بیانگر نکته‌ای هشداردهنده در درون شما باشد.


۱- آسیب آفتابی: اگر پوست صورت بدون محافظ در معرض نور خورشید قرار گیرد، پوست گلگون می‌شود. در واقع سوختگی با نور آفتاب یکی از دلایل شایع سرخی گونه‌هاست. این سرخی با نشانه‌هایی مانند حساسیت به تماس، تاول، خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست همراه است.


۲- سرمازدگی: همان‌طور که گرمای خورشید می‌تواند پوست را آزار دهد، سرما هم عامل محرک جدی‌ای است. به همین دلیل قرار گرفتن پوست در معرض سرمای شدید و سوز پاییز و زمستان نیز می‌تواند باعث سرخی پوست گونه و دست‌ها شود.


۳- سوختگی اصطکاک: صبح که از خواب بیدار می‌شوید، گونه شما سرخ شده است. دست و صورت را می‌شویید، اما بهبودی حاصر نمی‌شود؛ چرا؟ به این دلیل که احتمالاً پوست صورت شما به جنس الیاف بالش یا ملحفه شما حساسیت داده است. حساسیت یکی دیگر از عوامل ایجاد سرخی پوست است. استفاده از کلاه پشمی‌ای که با صورت در تماس است، از دیگر عوامل حساسیت‌زاست.


۴- سوختگی‌ها: قرار گرفتن پوست صورت در معرض حرارت، مواد شیمیایی و جریان الکتریسته نیز می‌تواند باعث سوختگی پوست شود.


۵- اگزما یا درماتیت: این نوع سرخی و حساسیت زمانی ایجاد می‌شود که پوست در معرض تماس با محرک‌ها و عوامل حساسیت‌زا قرار گیرد. این نوع حساسیت می‌تواند با جوش‌های ریز همراه باشد.


۶- حساسیت غذایی: این نوع حساسیت غذایی می‌تواند با بروز بیرونی شامل سرخی پوست، خارش و حتی جوش‌های ریز حساسیتی همراه باشد.


۷- حساسیت آرایشی- بهداشتی: لوازم آرایشی - بهداشتی؛ حتی اگر از برندهای بسیار خوب باشند؛ می‌توانند با پوست شما سازگار نبوده و حساسیت ایجاد کنند. این نکته به‌ویژه برای کرم‌پودر و رژگونه مطرح است.


۸- کمبود اکسیژن: یکی از نشانه‌های کمبود اکسیژن می‌تواند کبودی لب‌ها و سرخی گونه‌ها یا رنگ‌پریدگی آنها باشد؛ بنابراین به سرخی پوست از این منظر نیز دقت کنید.


۹- تب: سرخی گونه‌ها می‌تواند نشانه تب باشد. این نکته به‌ویژه در کودکان بسیار مهم است.


۱۰- فشار خون بالا: یکی از نشانه‌های فشار خون بالا می‌تواند سرخی گونه‌ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha