سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 335504

آب نمک بعد از ایمپلنت دندان جزء مراقبت هایی است که باید برای افزایش ماندگاری و حفاظت از ایمپلنت دندان آن را انجام داد. معمولا پزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از عفونت  به صورت روزانه قرقره کردن آب نمک بعد از ایمپلنت دندان را فراموئش نکنید.

آب نمک بعد از ایمپلنت دندان

در صورتی که موارد بهداشتی را رعایت نکنید پلاک‌هایی در اطراف دندان ایمپلنت شده و دیگر دندان ها تجمع می کنند که به مرور موجب از بین رفتن دندان و پوسیده شدن آن می شوند. البته ایمپلنت دندان هرگز پوسیده نمی شود زیرا از مشتقات فلزی ساخته شده است. دندانی که از ریشه طبیعی خود باشد در معرض پوسیدگی دندانی هست اما دندان ایمپلنت شده هرگز دچار پوسیدگی نخواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت و هزینه آن به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت ایمپلنت دندان

آب نمک بعد از ایمپلنت دندان

طبیعی است که همه افراد پس از درمان و جراحی های دندان پزشکی کمی احساس خشکی دهان و ناراحتی داشته باشند و آن هم به دلیل طولانی باز ماندن دهان و خشکی مخاط آن است. البته این علامت ها موقتی است و بدون آن که نیازی به دارو یا مسکن باشد بهبود میابد. گاهی نیز ممکن است بعد از پایان جراحی دندان پزشکی بیمار خونریزی متوقف نشود و مجبور به استفاده از گاز استریل باشد. در این صورت باید تقریبا هر 45 دقیقه تا یک ساعت گاز استریل خود را تعویض کنید و زمانی که در دهان شما قرار دارد با کمی فشار ملایم آن را نگهدارید تا باعث متوقف شدن خونریزی جراحی شوید. تعویض پی در پی گاز استریل باعث می شود خونریزی متوقف نشده و خطرات احتمالی بیشتر شود به همین علت توصیه می شود بین 45 دقیقه تا یک ساعت یک بار گاز استریل خود را عوض کنید.

آب نمک بعد از ایمپلنت دندان

به مدت 24 ساعت پس از انجام جراحی مهم ترین زمان برای مراقبت از دندان ایمپلنت شده است.  و باید از انجام برخی موارد به شدت پزهیز کنید. مواردی که بهتر است در 24 ساعت اولیه انجام نپذیرد عبارتند از:

  • عدم استعمال انواع دخانیات پس از جراحی
  • عدم استفاده از نی برای نوشیدنی ها زیرا باعث افزایش خونریزی می شود.
  • عدم استفاده از نوشیدنی و مشروبات الکلی تا بهبودی کامل بیمار
  • عدم استفاده از هر گونه نوشیدنی گاز دار مانند نوشابه، دلستر یا دوغ گاز دار
  • عدم مصرف نوشیدنی های داغ و لب سوز، زیرا موجب افزایش خونریزی در نواحی ایمپلنت شده می شود.
  • عدم انجام اموری مانند تخلیه شدید محتویات دهان یا بینی. این فشار شدید می تواند آسیب جدی به ایمپلنت تازه نصب شده برساند.

 مواردی که بهتر است بلافاصله بعد از جراحی آن ها را انجام دهید تا پروسه درمان و بهبودی شما به خوبی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود عبارتند از:

  • استفاده از مواد غذایی نرم و ولرم بدون استفاده از نی و امثال آن
  • استفاده از موادغذایی دارای کلسیم مانند بستنی، دوغ و شیر برای سرعت بخشیدن به رشد استخوان اطراف ایمپلنت دندان.
  • شست و شوی مناسب دهان و ناحیه ایمپلنت شده با استفاده از محلول کلرهگزیدین به صورت 3 الی 4 مرتبه در طول روز
  • مسواک و نخ دندان زدن بسیار ملایم ناحیه ایمپلنت شده
  • استفاده از کمپرس آب یخ برای ناحیه ایمپلنت شده
  • استفاده از آب نمک بعد از ایمپلنت به صورتی که آب نمک کاملا رقیق شده باشد ( استفاده از 1 الی 2 قاشق شربت خوری نمک در یک لیوان) که تقریبا 2 مرتبه در روز از آن استفاده کنید.
  • استفاده از ژل های ضد عفونی کننده دهان و دندان ها برای جلوگیری از عفونت کردن بخیه های دندانی

آب نمک بعد از ایمپلنت دندان

اگر برای شما سوال پیش آمده است که ایمپلنت دندان چه قدر طول می کشد می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

مزیت ایمپلنت دندان نسبت به دندان مصنوعی و روکش دندان چیست؟

مزیت های ایمپلنت دندان نسبت به دندان مصنوعی ، روکش دندان  و بریج باعث شده است امروزه اغلب افراد به دنبال استفاده از این روش باشند. برای آن که بتوانید گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان باشید بهتر است بلافاصله بعد از کشیدن دندان خراب شده یا شکسته اقدام به کاشت ایمپلنت نمائید. زیرا لثه و استخوان فک در صورتی که ریشه دندان را درون خود نداشته باشند به مرور در هم فرو رفته و به شدت تحلیل می روند. تحلیل استخوان فک  باعث می شود امتیاز کاشت یک ایمپلنت خوب را از دست بدهید.  اما جای نگرانی نیست  زیرا برای کاشت ایمپلنت دندان دو جراحی تکمیلی به نام پیوند استخوان و لیفت سینوس وجود دارد که می تواند مشکل تحلیل استخوان فک را به خوبی درمان کند. و بیمار را برای انجام کاشت ایمپلنت دندان آماده کند.  دلیل این دو جراحی این است که ایمپلنت برای جوش خوردن و استحکام کافی نیاز به تراکم و کیفیت خوبی از استخوان فک دارد. به صورت که تراکم استخوان فک موفقیت یا عدم موفقیت کاشت ایمپلنت دندان را تضمین می کند.

دندانی که ایمپلنت می شود نیازی به پشتیبانی و تکیه کردن به دندان های اطراف خود ندارد و همین باعث می شود سلامت دندان هایی که در اطراف ایمپلنت هستند با وجود آن تضمین شود. ضمنا استخوان فک برای سلامت دندان های خود و عدم حرکت آن ها  نیاز به  ریشه همه دندان ها دارد. در غیر این صورت ممکن است دندان ها به سمت ناحیه ای که دارای ریشه دندان نیست حرکت کرده و ترتیب خود را از دست بدهند. اما ایمپلنت مانند ریشه درون استخوان فک قرار می گیرد و باعث می شود دندان ها هر یک در مکان خود باقی بماند و دچار حرکت نشود. این در صورتی است که دندان مصنوعی یا بریج دندان دارای ریشه نیستند و همین باعث می شود به مرور زمان دندان های طبیعی حرکت کرده و ترتیب و نظم خود را از دست بدهند.  همچنین برای بریج دندان نیاز به حمایت دندان مجاور داریم. بدین صورت که باید دندان های مجاور به صورت پایه برای بریج قرار بگیرند برای پایه  قرار گرفتن باید بخشی از دندان تراشیده شود  و ساختار دندان دچار تغییر شود. اما در ایمپلنت دندان های مجاور دچار تغییر ساختار نمی شوند بلکه سلامت آن ها به خوبی حفظ می شود. زمانی که ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد و جوش می خورد دیگر امکان لثه شدن و جا به جایی آن وجود ندارد اما ممکن است در استفاده از از بریج یا دندان مصنوعی لق شدن و جا به جایی آن ها را تجربه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha