چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 335558

سلامت نیوز:رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی یکبار دیگر توصیه‌هایی درباره واکسیناسیون کرونا و لزوم توجه به سخنان متخصصان و پزشکان در زمینه مقابله با کرونا فرمودند؛ نکات مهمی که باید ازسوی جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

90 درصد بستری‌های امیکرون، واکسن نزده‌اند

رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی یکبار دیگر توصیه‌هایی درباره واکسیناسیون کرونا و لزوم توجه به سخنان متخصصان و پزشکان در زمینه مقابله با کرونا فرمودند؛ نکات مهمی که باید ازسوی جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه صبح نو ،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این دیدار با اشاره به شرایط نامساعد کرونا فرمودند: «من همواره مقید به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عمل به توصیه‌های پزشکان هستم و در استفاده از ماسک اصرار دارم و چند ماه قبل نیز نوبت سوم واکسن را دریافت کردم. ایشان خطاب به مردم توصیه کردند هر آنچه پزشکان و متخصصان در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌ها صلاح می‌دانند، عمل کنند.» این سخنان در حالی مطرح شده‌اند که برخی هموطنان همچنان در مقابل دوز سوم واکسن کرونا یا حتی واکسیناسیون کلی نیز مقاومت می‌کنند.

آتش شیوع شدید امیکرون در کشور هر روز درحال شعله‌ورتر شدن است اما نکته مهم این است که بسیاری از مبتلایان این بیماری را در حد سرماخوردگی تجربه می‌کنند. ولی سوی دیگر این مساله که نگران‌کننده شده ،مربوط به افرادی است که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند و حالا تعداد بستری‌های آن‌ها در بیمارستان‌ها رو به افزایش است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز با اشاره به همین مساله یکبار دیگر از مردم خواست برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

دکتر بهرام عین‌اللهی در بازدید از بیمارستان درحال ساخت مهدی‌کلینیک مجتمع بیمارستانی امام‌خمینی‌(ره) به آمار پایین افرادی اشاره کرد که برای تزریق دوز سوم واکسن مراجعه کرده‌اند و گفت: متاسفانه تاکنون حدود ۳۰درصد مردم برای تزریق دوز سوم مراجعه کرده‌اند. وی در جمع خبرنگاران به‌سرعت بالای انتشار امیکرون در کشور هم اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع سویه امیکرون که سرعت انتشار بیشتری نسبت‌به سایر سویه‌ها دارد، از کسانی که هنوز دوز سوم واکسن خود را نزده‌اند می‌خواهیم هرچه سریع‌تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

عین‌اللهی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد افرادی که در این سویه بستری می‌شوند واکسن تزریق نکرده‌اند، بیان داشت: در نوبت سوم واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک به کسانی که هنوز دوز سوم را نزده‌اند، تزریق می‌شود. وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون کودکان، بیان داشت: سویه امیکرون کودکان را بیشتر درگیر می‌کند و خوشبختانه مدتی است واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ساله شروع شده و این برنامه با واکسیناسیون کودکان بالای پنج سال ادامه می‌یابد.

وزیر بهداشت خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد و گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون رعایت فاصله‌های اجتماعی و استفاده از ماسک همچنان توصیه اصلی ماست که استفاده از ماسک اهمیت بسیار زیادتری دارد. ‌وی تصریح کرد: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجتماعات خانوادگی در شیوع امیکرون در جامعه تاثیر زیادی داشته است و از همگان می‌خواهیم به‌ویژه در اجتماعات خانوادگی، حتما ماسک بزنند.
 
بچه‌های بالای پنج سال، آماده واکسیناسیون شوند
 آمار فعلی نشان می‌دهد که متاسفانه بسیاری از بیماران فعلی امیکرون، کودکانی هستند که هر روز هم آمارشان بالا می‌رود. برای مقابله با تشدید بیماری کودکان حالا وزارت بهداشت تصمیم گرفته است کودکان پنج تا 12سال را هم در برنامه واکسیناسیون قرار دهد. بر همین اساس دیروز سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت بهداشت با هشدار نسبت‌به خطر امیکرون برای کودکان و آمار ۲۰درصدی بستری‌های تنفسی ‌کرونا در این گروه سنی، درعین‌حال اعلام کرد: والدین می‌توانند برای واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۲سال به مراکز واکسیناسیون در سراسر کشور مراجعه کنند.

محمد هاشمی ضمن هشدار نسبت‌به ابتلای کودکان به سویه امیکرون کرونا به ایسنا گفت: ابتلای کودکان به امیکرون بسیار قابل‌توجه است. به‌طوری‌که حداقل ۲۰درصد موارد بستری تنفسی اخیر، از بین کودکان هستند. وی با بیان اینکه زمان زیادی از آغاز واکسیناسیون کودکان کمتر از ۱۲سال سپری نشده است، گفت: این افراد هنوز در جریان دریافت اولین دوز واکسن هستند؛ بنابراین کودکان ایمنی کافی در برابر کووید ندارند؛ بر همین اساس رعایت موارد بهداشتی و به‌ویژه استفاده از ماسک در این گروه سنی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.


واکسیناسیون گروه سنی ۹ تا ۱۲سال از پنجم بهمن‌ماه در سراسر کشور آغاز شده و مقرر بود به‌صورت پلکانی سنین پنج تا ۹ سال نیز جهت واکسیناسیون فراخوان شوند. همچنین طبق پروتکل‌ها، واکسن‌های مناسب گروه سنی کودکان، سینوفارم و پاستوکووک بوده که در دو نوبت تزریق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha