جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 335654

سلامت نیوز: احتمالا شنیده اید که امگا ۳ برای کاهش وزن مناسب می باشد، زیرا منبع طبیعی و غنی از اسید های چرب می باشد و یک مکمل برای کاهش وزن است.

 تاثیرات امگا۳ برای کاهش وزن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، احتمالا شنیده اید که امگا ۳ برای کاهش وزن مناسب می باشد، زیرا منبع طبیعی و غنی از اسید های چرب می باشد و یک مکمل برای کاهش وزن است اما چگونه عمل می کند؟ تحقیقات نشان می دهد که مصرفِ روغن ماهی یا امگا ۳ باعث کاهش التهابات، افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به دیابت و بهبود سلامت مغزی می شود؛ البته روغن ماهی باعث کاهش کورتیزول هم می شود که می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند.

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی اساساً از چربی ماهی گرفته می‌ شود که از اسیدهای چرب غیر اشباع چند رشته‌ای تشکیل شده است که شامل امگا ۳ و امگا ۶ می‌ شود. مطالعات نشان می‌ دهد که مکمل روغن ماهی و خوردن ماهی به کاهش مرگ و میر بر اثر بیماری‌ های قلبی کمک می کند که می توانید آن ها را به صورت قرص یا کپسول تهیه کنید؛ البته قبل از استفاده از هر مکملی از جمله امگا ۳ باید با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید که بدن تان به آن نیاز دارد یا خیر.

بهتر است کمی عمیق تر به این موضوع بپردازیم. سه نوع اسید چرب امگا ۳ وجود دارد که شامل EPA، DHA و ALA می شود که برای سلامت بدن مهم و ضروری است.

اسید چرب ALA توسط بدن تولید می‌ شود اما دو مورد دیگر توسط بدن ساخته نمی شوند، بلکه باید ALA را به EPA و DHA تغییر داد. البته درصد تبدیل خیلی پایین است و افراد باید سطح بیشتری از ALA داشته باشند تا نیاز به اسید چرب امگا ۳ در بدن شان برطرف شود. مصرف مکمل روغن ماهی می‌ تواند نیاز آن ها به مصرف اسید چرب را برطرف کند.
امگا ۳ روغن ماهی چگونه به کاهش وزن کمک می‌ کند؟

روغن ماهی باعث ذخیره امگا ۳ و امگا ۶ برای کاهش وزن می شود

عموماً نسبت اسید چرب امگا ۶ به اسید چرب امگا ۳ باید یک به یک باشد اما طبق مطالعات انجام شده، در رژیم های غربی این نسبت ۱۵ به یک می باشد که ممکن است باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی، التهاب، افسردگی و چاقی شود. شما می‌ توانید با مصرف روغن ماهی این نسبت را بهبود ببخشید و در نتیجه اینگونه التهابات و ورم ها و افزایش وزن را تجربه نخواهید کرد و این یک توجیه علمی است که نشان می‌ دهد امگا ۳ به کاهش وزن کمک می کند.

امگا ۳ باعث افزایش سطح سیری می‌ شود

مصرف روغن ماهی یا امگا ۳ از طریق جلوگیری از گرسنگی باعث کاهش وزن می شود. افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند؛ می‌ توانند از این مکمل البته با اجازه پزشک شان استفاده کنند. افراد چاق با مصرف این مکمل زنجیره طویل تری از اسید چرب امگا ۳ با وجود محدودیت های غذایی در بدن خود ایجاد می کنند و سطح سیری در آن ها افزایش پیدا می کند اما به هر حال مصرف دوز مورد نیاز حتما باید طبق نظر پزشک باشد.

روغن ماهی باعث افزایش سوخت و ساز می شود

امگا ۳ به کاهش وزن از طریق افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند. هر چقدر که سرعت متابولیک بدن بیشتر باشد، احتمال کاهش وزن افزایش پیدا می‌ کند. مطالعات زیادی در این زمینه نشان می‌ دهد که مصرف ۳ گرم اسید چرب امگا ۳ در طول روز باعث افزایش سرعت سوخت و ساز تا ۱۴ درصد و کاهش چربی تا ۱۹ درصد می‌ شود.

امگا ۳ به چربی سوزی کمک می کند

مصرف مکمل امگا ۳ می تواند عاملی برای چربی سوزی باشد؛ علت آن هم اکسیداسیون اسید چرب است‌. محققان در فرانسه آزمایش‌ های مختلفی را انجام دادند و متوجه شده اند افرادی که به مدت سه هفته رژیم کنترل شده داشتند و مکمل امگا ۳ استفاده کردند، چربی سوزی بیشتری در آن ها ایجاد شده بود.

مکمل امگا ۳ باعث افزایش توده عضلانی می‌ شود

روغن ماهی امگا ۳ باعث ساخت عضلات می شود که سرعت سوخت و ساز را بالا می برد. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف آن می‌ تواند به زیباتر شدن عضلات و افزایش توده عضلانی کمک کند.

به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک می‌ کند

وقتی که شما غذای ناسالم می خورید و ورزش نمی کنید، سطح تری گلیسیرید در بدن تان افزایش پیدا می‌ کند و همین باعث می شود که در معرض چاقی و بیماری‌ های قلبی، دیابت و مشکلات دیگر قرار بگیرید اما مصرف مکمل امگا ۳ باعث کاهش سطح تولید تری گلیسیرید شده و احتمال ابتلا به این بیماری ها هم کاهش پیدا می‌ کند و شما از اضافه وزن دور خواهید ماند.

کلسترول، LDL را می کاهد

چاقی باعث افزایش سطح کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب در خون می شود اما مصرفِ مکمل امگا ۳ این وضعیت را برعکس می‌ کند و باعث می‌ شود که مقدار کلسترول بد در بدن کاهش پیدا کرده و می تواند به لاغر شدن کمک کند.

از مقاومت به انسولین جلوگیری می کند

بدن می‌ تواند در صورت تنظیم سطح خون، مقاومت به انسولین را بهبود ببخشد اما اگر شما مقاومت به انسولین داشته باشید، مدام گرسنه می شوید و مجبور هسستید غذا بخورید و اضافه وزن پیدا می کنید اما مکمل امگا ۳ می تواند مقاومت به انسولین را بهبود ببخشد و از ایجاد نتایج منفی آن جلوگیری کند.

التهابات را کم می کند

احساس استرس یا فشار در بدن باعث افزایش وزن می شود. مطالعات نشان می دهد که روغن ماهی امگا ۳ خاصیت ضد التهابی دارد که باعث کاهش التهابات در بدن می شود و این موضوع از لحاظ علمی هم به اثبات رسیده است.

دوز مصرف امگا ۳ برای کاهش وزن

شما می توانید از مکمل یا قرص‌ های روغن ماهی امگا ۳ برای کاهش وزن استفاده کنید. البته دوز مصرفی برای این مکمل بستگی به سن و سال، سوابق پزشکی و بیماری ها و نوع داروهایی که هم اکنون استفاده می کنید؛ دارد بنابراین فقط پزشک است که می تواند دوز مصرفی دقیق را برای تان تعیین کند.


برای کاهش وزن چه زمانی از مکمل امگا ۳ استفاده کنیم؟

بهترین زمان برای مصرف این مکمل شامل موارد زیر است:

۶۰ دقیقه بعد از بیدار شدن
۳۰ دقیقه قبل از ناهار
۳۰ دقیقه قبل از خواب
استفاده از مکمل امگا ۳ باعث کاهش خطر بیماری قلبی و زیباتر شدن موها و سلامت آن ها نیز می‌ شود.

فواید دیگر امگا ۳ یا روغن ماهی:
کاهش فشار خون بالا
کاهش خطر آریتمی قلبی
کاهش استرس و اضطراب
کاهش ورم و درد و آرام کردن سوزش عضلات
افزایش سلامت پوست
کاهش ریزش مو


آیا مصرف مکمل روغن ماهی امگا ۳ در دوران بارداری اشکالی ندارد؟

اسید های چرب امگا ۳ تاثیر مثبتی روی کودک و مادر دارند و باعث سلامت چشم و مغز و جلوگیری از آلرژی در نوزاد می‌ شوند؛ همچنین از زایمان زودتر از موعد هم جلوگیری می کنند اما همه چیز به شرایط مادر باردار هم بستگی دارد و پزشک باید تشخیص دهد که آیا او می تواند این مکمل را استفاده کند یا خیر.

تغییرات مورد نیاز برای کاهش وزن در کنار مصرف امگا ۳
در طول روز سبزیجات مصرف کنید و مصرف آن را به سه وعده تقسیم کنید.
سه نوع میوه متفاوت را به اندازه ۲ بار در روز استفاده کنید.
برای بهترین نتیجه در زمان هایی که نام بردیم، مکمل را مصرف کنید.
از منابع پروتئینی بیشتری استفاده کنید.
از چربی های سالم مانند آجیل و روغن زیتون کمک بگیرید.
در بیرون از منزل یعنی رستوران‌ ها غذا نخورید.
از مصرف غذا های مضر و سرخ کردنی و فست فودها دور باشید.
هر ماه درصد چربی بدن خود را اندازه بگیرید.
هر دو هفته یکبار پروسه کاهش وزن خود را بسنجید.
به طور منظم ورزش کنید.
ترکیبی از حرکات کاردیو، تمرینات اینتروال و قدرتی را به انجام برسانید.
مدیتیشن کنید.
۱۰ دقیقه در روز را در سکوت کامل باشید تا تمرکزتان افزایش پیدا کند که در رسیدن به تناسب اندام بسیار موثر است‌.
یک حرکت ورزشی انجام دهید یا حتی پیاده روی کنید.
قبل از خواب گوشی موبایل، لپ تاپ، تلویزیون و وسایل بازی را کنار بگذارید و کتاب بخوانید.
۷ الی ۸ ساعت خواب با کیفیت شبانه داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha