شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 335726

سلامت نیوز: فشار خون بالا یا پرفشار خون زمانی پیش می آید که فشار خون پمپ شده در شریان ها بیشتر از حد معمول باشد. این بیماری شایع است ولی از آنجایی که در بسیاری از موارد بیمار از مشکل خود ابراز بی اطلاعی می کند به فشارخون بالا لقب قاتل خاموش داده شده است.

مراقب فشار خون یا قاتل خاموش باشید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تابناک، وقتی فشار بالا می رود قلب را وادار به کار سخت تر می کند. هر چقدر سن بالاتر می رود، احتمال ابتلا به فشار خون بالا نیز بالا می رود. با گذشت زمان، فشار خون بالا کنترل نشده اغلب منجر به مشکلات جدی سلامتی (بیماری قلبی، سکته مغزی، و بیماری کلیوی) می شود.

فشار خون کمتر از ١٢٠/٨٠ نرمال تلقی می شود. بالاتر بودن هرکدام از آنها یعنی فشار سیستولی بالاتر از ١٢٠ و فشار دیاستولی بالاتر از ٨٠ را بعنوان فشار خون بالا محسوب شده و تا سه مرحله طبقه بندی می شود.

۱) فشار سیستولی بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ و دیاستولی کمتر از ۸۰

که به این حالت فشار خون بالا رفته گفته می شود. اگر اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد، فرد مبتلا در معرض بیماری پر فشاری خون قرار می گیرد. نیاز به تغییر در شیوه زندگی شامل بر رژیم غذایی،فعالیت بدنی، تغییر عادات نادرست و کاهش وزن وجود دارد.

۲) بیماری فشارخون بالا درجه یک

فشارخون سیستولی بین ۱۳۰-۱۳۹ و دیاستول ۸۰ تا ۸۹ میلیمتر جیوه گفته می شود.

۳) بیماری فشارخون بالا درجه دو

فشارخون شدید که به فشارخون بالای ۱۴۰ سیستولی و فشار دیاستولی بالی ۹۰ اطلاق می شود.

علائم فشارخون بالا چیست؟

در اغلب مبتلایان به فشار خون بالا هیچ علامتی وجود ندارد. در واقع افرادی که فشار خون بالا دارند علی رقم امکان آسیب ناشی از فشار خون بالا به قلب، کلیه ها، چشم ها، مغز و گردش خون ممکن است متوجه آن نباشند و آن را احساس نکنند. شما می توانید سال ها پرفشاری خون داشته باشید و ندانید. ولی یکبار که معاینه شوید و پزشک به شما بگوید فشارتان بالا رفته متعجب بپرسید پس چرا من نفهمیدم؟!
این مسئله لزوم اندازه گیری فشار خون به صورت ادواری و در معاینات معمول را مشخص می کند. افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است این علائم را تجربه کنند.
    • سردرد
    • تاری دید
    • سرگیجه
    • تنگی نفس

دو عدد ذکر شده برای فشار خون نشانه چیست؟

اعداد فشارخون نشان دهنده سختی و مقاوت نسبت به جریان خون در سرخرگ ها در بدن است.

رقم قابل قبول و طبیعی فشارخون اعداد کمتر  از ۸۰/۱۲۰ هستند. ارقام بیشتر نمایانگر فشار خون بالا ست.

وقتی فشار خون شما برای مثال ۷۰/۱۲۵ است که به صورت ۱۲ رو ۷  معمولا گفته می شود رقم اول فشار سیستولی  است که فشار زمان پمپ خون به  بدن توسط قلب را نشان می دهدو و دومین رقم فشار دیاستولی است که نشانه فشار زمان استراحت قلب است.

زنگ خطری به نام فشار خون بالا

احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در افراد با فشار خون بالا در مقایسه با افراد با فشار خون طبیعی ، بالاتر است.

شرایط اضطرار در فشار خون بالا

اگر فشار سیستولیک شما بیش از ۱۸۰ یا فشار دیاستولی شما بیش از ۱۲۰ باشد، شما در معرض بحران فشار خون بالا هستید.

فشار خون بحرانی می تواند منجر به سکته مغزی، حمله قلبی و یا آسیب به کلیه شود.

به شما توصیه می کنیم چند دقیقه استراحت کنید و فشار خون خود را مجدد اندازه بگیرید. اگر هنوز هم زیاد است، به اورژانس ۱۱۵ تلفن کنید. علائمی

شامل سردرد شدید، اضطراب و خونریزی بینی در فشار محدوده خطر دیده می شود. ممکن است احساس تنگی نفس داشته باشید یا از حال بروید.

 چه افرادی در معرض فشار خون بالا هستند؟

تا سن ۴۵ سالگی آقایان بیشتر از خانم ها  به پر فشاری خون مبتلا می شوند. اما این  نسبت با بالا رفتن سن تغییر می کند . به طوریکه در ۶۵ سالگی این خانمها هستند که بیش از آقایان گرفتار فشار خون بالا می باشند.

اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به پر فشاری خون باشد شانس گرفتن فشارخون بالا در دیگر اعضا بیشتر می شود. همینطور این مشکل در بین دیابتی ها هم بیشتر دیده می شود.

علت ابتلا به فشارخون در بسیاری از افراد ناشناخته است. دربعضی بیماران هم علت بروز فشارخون بالا را به بیماری های کلیوی یا غدد آدرنال یا بیماری تیروئیدی نسبت می دهند.

   به نمک نه بگویید

مقدار مصرف نمک را در برنامه غذایی خود کم کنید. سدیم موجود در نمک باعث احتباس مایعات در بدن، بالار فتن حجم کار قلب و افزایش فشار خون می شود.

مقدار سدیم دریافتی روزانه را به سطح کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز برسانید. برای اینکار لازم است به برچسب اطلاعات غذایی روی مواد غذایی بسته بندی شده دقت بیشتری داشته باشید. غذاهای فرآوری  شده از جمله اقلام پر سدیم در بین مواد خوراکی هستند.

خوردن آجیل و مغز های بو داده، انواع شور و ترشی ها، سوسیس و کالباس، دوغ ، کنسرو سبزیجاتو حبوبات یا کنسرو تن ماهی همگی مقدار سدیم زیادی را به بدن وارد می کنند.

کشک و پنیر پرنمک هم بهتر است از برنامه غذایی حذف و به جای آنها نوع بدون نمک جایگزین شود.

  استرس نداشته باشید

استرس فشارخون را بالا می برد. اما هنوز مدارکی دال بر  اثر استرس در بالا نگه داشتن فشار در دراز مدت وجود ندارد. برای کنترل استرس بهتر است عادات غلط  مانند رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و سیگار را ترک کنید. همه این عادات با فشارخون بالا و بیماری های قلبی در ارتباط اند.

 وزنتان را کم کنید

چند کیلو اضافه وزن به  قلب شما فشار می آورد و شانس فشار خون بالا را افزایش  می دهد. به همین دلیل، رژیم های غذایی کاهش فشار خون روی کاهش انرژی دریافتی تمرکز ویژه ای دارند. شما می توانید مصرف غذاهای چرب و قند اضافی را با افزودن میوه ،سبزیی، مواد پروتئینی کم چرب ، و فیبر در رژیم غذایی خود کاهش دهید. حتی کاهش وزن ۵ کیلویی هم می تواند اثرات چشمگیری داشته باشد.

 نوشیدنی های حاوی الکل را کم کنید

الکل زیاده از حد می تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود. برای همین لازم است نوشیدنی الکلی را کم کنید.

 مصرف بیش از حد نوشیدنی کافئین دار ممنوع

کافئین در مقدار کم مشکلی ایجاد نمی کند و شما می توانید هر روز یک تا دو فنجان قهوه میل کنید . بالا بردن فشار خون در مورد کافئین بصورت موقتی است و هنوز ارتباط کافئین با فشارخون بالا به صورت قطعی اثبات نشده است.

فشارخون بالا در خانم های باردار

پرفشاری خون حاملگی می تواند مادرانی را گرفتار کند که هرگز فشار خون بالا نداشتند. این وضعیت در نیمه دوم بارداری اتفاق می افتد. اگر به حال خود رها شود، ممکن است پره اکلامپسی شود.

پره اکلامسی جریان خون و اکسیژن به جنین شما را محدود می کند و می تواند به کلیه ها و مغز شما آسیب برساند. پس از زایمان، فشار خون شما باید به سطح طبیعی خود بازگردد.

 برخی داروها فشارخون را بالا می برند

داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی دکونژستانت می توانند باعث بالا رفتن فشارخون شوند. از دیگر داروها می توان به داروهای ضد درد NSAIDS ، استروئید ها و قرص ضد بارداری  وب عضی از داروهای ضد افسردگی  اشاره کرد. اگر فشار خون بالا دارید خودسرانه دارو از داروخانه نخرید. حتما با پزشک خود مشورت کنید تا فشارتان بالا نرود.

ممکن است دکتر شما فشارخونتان را بالا ببرد!

بعضی بیماران فقط در مطب دکتر فشار خونشان بالا است. این مسئله ریشه در اضطراب دارد و به عنوان فشارخون ناشی از روپوش سفید خوانده می شود مثل کودکانی که با دیدن دکتری که روپوش سفید به تن دارد به یاد آمپول زدن و واکس می افتند!

برای بالا بردن دقت اندازه گیری فشار خون بهتر است فشار خون در خانه چک شود و به صورت مرتب در یک جدول یادداشت شود. این یادداشتها در زمان ملاقات پزشک برای قضاوت بهتر در خصوص شرایط بیمار در اختیار پزشک قرار داده شود. خوب است دستگاه فشار سنجتتان را به مطب ببرید و آنجا در حضور پزشکتان فشار خود را اندازه بگیرید تا اگر ایرادی در تکنیک اندزه گیری دارید همانجا پزشک به شما آموزش دهد.

فشار خون بالا در کودکان

این بیماری در بین بزرگسالان شایع است اما کودکان هم ممکن است به آن مبتلا شوند. مقادیر نرمال در کودکان بسته به سن و دختر یا پسر بودن و قد دارد. اما این مسئله بیشتر در کودکان با وزن اضافه یا با سابقه خانوادگی بیماری دیده می شود.

رژیم غذایی فشارخونی ها

رژیم غذایی DASH برای مبتلایان به پرفشاری خون طراحی شده است . در این رژیم از بیماران خواسته شده که تا می توانند سبزی، میوه و غلات سبوس دار ، لبنیات کم چرب، مرغ و ماهی و مغزها را مصرف کنند. در عین حال گوشت قرمز، چربی های اشباع مضر مثل انواع کره و ملرگارین و شیرینی جات را کنار بگذارند. در ضمن مقدار مصرف سدیم را با حذف غذاهای فراوری شده و نمکدان از سر سفره به حداقل برسانند.

بیشتر ورزش کنید

فعالیت بدنی منظم باعث کاهش فشار خون می شود. بزرگسالان باید حدود ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هفته داشته باشند. این فعالیت بدنی می تواند شامل باغبانی، راه رفتن سریع، دوچرخه سواری، و یا سایر ورزش های هوازی باشد. در ضمن حداقل ۲ روز در هفته تمرین های مربوط به تقویت عضلات را انجام دهند و در این ورزشها همه عضلات بدن را درگیر کنند.

طب سنتی روشی برای کنترل فشارخون بالا

مراقبه می تواند با قرار دادن بدن در حالت استراحت عمیق، فشار خون را کاهش دهد. یوگا، تای چی، و تنفس عمیق همگی خوب هستند. این تکنیک های آرامش بخش را با اصلاح در شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش ترکیب کنید. لازم است متذکر شویم برخی گیاهان دارویی ممکن است با سایر داروهایی که شما مصرف می کنید، تداخل داشته باشند. برخی از گیاهان در واقع فشار خون را افزایش می دهند. در صورت مصرف مکمل های گیاهی یا مکمل های غذایی به پزشک خود اطلاع دهید.

زندگی با فشار خون بالا

فرد مبتلا به فشار خون بالا اغلب تا آخر عمر این عارضه را خواهد داشت. برای کنترل مناسب فشارخون و پیشگیری از عوارض ناخواسته فشارخون بالا مهم است که داروهای خود را به موقع و طبق نظر پزشک مصرف کنید و مدام فشار خون خود را کنترل کنید. اگر فشار خون بالا تحت کنترل باشد، احتمال سکته مغزی، بیماری قلبی و نارسایی کلیه کاهش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha