شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 336020

ضرب‌الاجل رئیس جمهور برای عقب‌نشینی از حریم 60 متری سواحل به پایان رسید

890 کیلومتر خط ساحلی بدون فنس و دیوار

مسیر پیاده رو و پیست دوچرخه سواری سراسری در سواحل مازندران احداث می‌شود

سلامت نیوز:ضرب‌الاجل 20 روزه رئیس جمهور برای عقب‌نشینی دستگاه‌های اجرایی و دولتی از حریم 60 متری سواحل به پایان رسید و اکنون نوبت ارزیابی عملکرد مخاطبان این دستور رئیس جمهور است.

890 کیلومتر خط ساحلی بدون فنس و دیوار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،ارزیابی‌های اولیه از برچیده شدن فنس‌ها، دیوارها و سیم خاردارهایی خبر می‌دهد که سواحل خزر را چندپاره کرده بود. معاون اجرایی رئیس‌جمهور که برای پیگیری مرحله به مرحله اجرای دستور رئیس جمهور مأموریت ویژه داشت، گفت: 90درصد دستگاه‌ها ابلاغیه رئیس‌جمهور برای آزادسازی سواحل را اجرا کرده‌اند و به دستگاه‌های اجرایی که تاکنون اقدام نکرده‌اند اخطار داده شده که طی ۷۲ ساعت سواحل را تخلیه کنند.


سیدصولت مرتضوی اظهار کرد: براساس گزارش‌های رسیده از استان‌های ساحلی، خوشبختانه دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای فرمان رئیس‌جمهور درباره آزادسازی سواحل اقدامات بسیار مفید و مؤثری انجام دادند.


مرتضوی همچنین افزود: بعضی از دستگاه‌های اجرایی هم برای نگهداری از مجموعه ساختمان‌ها و مستحدثات خود نیاز دارند اقدامات دیگری انجام دهند، به آنها هم اخطار داده شده که ظرف مدت مقرر ترتیبات لازم را به عمل آورند.


سواحل آزاد شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد
وزیر کشور هم در نشست مشترک با استانداران استان‌های ساحلی شمال و جنوب کشور، گفت: روند پیشرفت آزادسازی سواحل کشور به طول ۶۰ متر از حریم ساحل به صورت کارشناسی و دقیق مورد بررسی قرار گرفت.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی افزود: آزادسازی سواحل گیلان و مازندران، پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی داشته است و کار با جدیت کامل ادامه دارد.


وی همچنین گفت: در استان گلستان هم خوشبختانه از همان ابتدا مسأله خاصی در حوزه تصرف سواحل نداشته‌ایم.وزیر کشور به استان‌های جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان هم روند آزادسازی سواحل انجام شده و خوشبختانه مشکل خاصی دراین استان‌ها وجود ندارد.


وحیدی در خصوص ساماندهی سواحل هم گفت: در این حوزه محوریت کار با شهرداران مناطق است و تلاش داریم با انجام حمایت‌های فنی و لجستیکی لازم هر چه سریع‌تر سواحل آزاد شده در اختیار شهروندان کشور برای استفاده قرار گیرد.


عقب‌نشینی نیروهای مسلح از سواحل شمالی کشور
هرچند مخاطب اصلی دستور رئیس جمهور دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه دولت بودند اما سایر قوا نیز در همراهی و تعامل با دولت، از حریم ساحلی تحت تصرف عقب‌نشینی کردند. مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح، اعلام کرد: پیرو تدبیر ریاست جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن دستور رئیس ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر عقب‌نشینی یگان‌های تابعه نیروهای مسلح از اماکن غیرعملیاتی در سواحل دریای خزر، تیم بازرسی استقرار یافته در مناطق مذکور پس از نظارت و بررسی‌های میدانی به عمل آمده، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمامی اماکن تابعه سازمان‌ها و یگان‌های نیروهای مسلح در سواحل شمالی کشور با هماهنگی استانداری‌های گیلان، مازندران و گلستان تا تاریخ 27 بهمن ماه 1400 بر اساس ضوابط تعیین شده به میزان ۶۰ متر از اماکن غیرعملیاتی سواحل دریای خزر که جنبه غیرنظامی و تفریحی دارند، عقب‌نشینی کردند.


مالکان بخش‌های خصوصی متضرر نمی‌شوند
«سیدمحمود حسینی‌پور»، استاندار مازندران  با اشاره به اتمام ضرب‌الاجل 20 روزه دولت برای آزادسازی سواحل اظهار داشت: درست است که زمان قانونی این طرح به اتمام رسیده اما پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد. البته 85 درصد از سواحل استان آزاد بود و تنها 15 درصد از سواحل مازندران تصرف شده بود که با پیگیری‌های انجام شده بخش‌های زیادی از آن آزادسازی شده است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از این ۱۵ درصد ۶ درصد سواحل به صورت مجاز در اختیار دستگاه‌های دولتی مانند بنادر، پایگاه‌های نظامی، پایانه‌های نفتی، طرح سالم سازی، گمرکات و ... قرار دارد. ۵ درصد نیز در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.


وی ادامه داد: بخش خصوصی مربوط به کسانی است که از سال ۱۳۴۲ این مناطق را خریداری کرده‌اند و برای آن سند هم دارند. البته در آن زمان شاید حریم رعایت شده بوده اما در طول زمان پسروی و پیشروی دریا حریم را تغییر داده است. در برخی نقاط حریم ۶۰ متر به دلیل عقب‌نشینی دریا به ۱۰۰ و ۱۵۰ متر هم رسیده است، اما در برخی نقاط به خصوص مناطق غربی استان، دریا به این اماکن نزدیک‌تر شده و در برخی نقاط فاصله تا ۱۵ متر هم رسیده است.


درخصوص این مناطق در طول این سال‌ها پیگیری‌های زیادی انجام شده است اما با وجود این در حال حاضر نمی‌توانیم با این بخش به طور مستقیم وارد عمل شویم و باید تشریفات قانونی طی شود. در واقع به گونه‌ای اقدام خواهیم کرد تا کسانی که مالک این بخش‌ها هستند و هویت زمین‌های آنها محرز و درست باشد در صورت اعمال قانون برای عقب‌نشینی متضرر نشوند.


مجموعه‌های دولتی و نظامی به طور کامل آزادسازی شده‌اند
حسینی‌پور خاطرنشان کرد: در واقع چهار بخش عمده تصرفات غیرمجاز مربوط به 4 درصد بوده است. بخش‌های دولتی نیز تصرفاتی حدود ۲۰ کیلومتر در این بخش داشته‌اند که با دستور رئیس‌جمهور از همان روز اول با همکاری مجموعه دستگاه‌های دولتی بخش زیادی از این مناطق آزادسازی شده‌اند. البته این موضوع با اقبال خود مجموعه‌های دولتی نیز همراه بوده و تنها در برخی موارد مقاومت‌هایی نیز داشتیم که آنها نیز با مذاکره رفع شده است و توانسته‌ایم مجموعه‌های دولتی را به طور کامل آزادسازی کنیم.


وی در خصوص مجموعه‌های نظامی هم توضیح داد: با دستوری که سرلشکر باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح صادر کردند همه دستگاه‌های نظامی خودشان پای کار آمدند و روز گذشته با همکاری این دستگاه‌ها آخرین نقطه تصرف شده توسط نیروهای نظامی نیز آزادسازی شده و در حال حاضر هیچ مکانی از سواحل استان وجود ندارد که در اختیار بخش‌های نظامی باشد. البته در بخشی از موارد هم آثار سازه‌هایی که از قبل کشیده شده هنوز وجود دارد و نیاز به زمان است که به طور کامل این بخش‌ها پاکسازی و در اختیار عموم قرار بگیرد.


مرحله دوم کار ساماندهی سواحل است
نماینده عالی دولت در مازندران با تأکید بر اینکه در حال حاضر مردم می‌توانند در هر نقطه از ساحل که بخواهند حرکت کنند و هیچ مانعی را در سر راه خود نمی‌بینند، خاطرنشان کرد: تمام مناطق تصرف شده، باز شده‌اند اما ممکن است در بخش‌هایی سازه‌هایی وجود داشته باشد که آنها هم به‌زودی جمع‌آوری می‌شود. درست است که مرحله اول اقدام ما آزادسازی بوده است اما این کار تمام نشده و ما در مرحله بعدی ساماندهی ساحل را مورد توجه قرار خواهیم داد.


در این خصوص برنامه‌های مفصلی داریم و نمی‌خواهیم ساحل را رها کنیم، زیرا ممکن است مجدد سواحل تصرف شوند. بنابراین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده آن بخشی از سواحل که در حریم شهرها قرار دارند به شهرداری‌ها واگذار می‌شود تا مراکز اقامتی و تفریحی و خدماتی برای مردم ایجاد شود. بخش دیگر که به خارج از بافت شهرها بازمی‌گردد هم در اختیار فرمانداری‌ها قرار می‌گیرد و بخشداران و دهیاران موظفند نسبت به زیباسازی ساحل اقدام کنند.


حسینی‌پور اظهار داشت: ما در نظر داریم طرحی تحت عنوان «پیاده‌رو سراسری در سواحل» را اجرا کنیم. این طرح در حریم شهرها با اولویت نخست در حریم غیرشهری با اولویت دوم اجرا می‌شود. در نظر داریم در کنار این پیاده رو یک پیست دوچرخه‌سواری نیز تعبیه کنیم تا مردم بتوانند استفاده لازم را از ساحل ببرند.


در همین زمینه به تمام فرمانداران و دهیاران تأکید شده تمام اماکنی را که در این مقطع زمانی آزادسازی شده‌اند باید زیباسازی کنند و در نوروز ۱۴۰۱ در اختیار مردم قرار دهند. مردم وقتی خبر آزادی سواحل را شنیدند ابراز خرسندی کردند به همین خاطر ما نباید این خوشحالی مردم را با بی‌عملی خودمان تبدیل به ناراحتی کنیم.


 برای ۱۰ هزار نفر در سواحل مازندران اشتغال ایجاد می‌شود
وی با اشاره به اینکه بنا داریم سواحل مازندران را به عنوان مقصد گردشگری مطرح کنیم، افزود: با توجه به اینکه بحث اشتغال و معیشت اولویت اول دولت است در نظر داریم با استفاده از ظرفیت ۴۷۰ کیلومتری سواحل خزر که در اختیار استان قرار دارد با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، مراکز شنا، مراکز قایقرانی و مراکز مسابقات و بازی‌های آبی که تاکنون از آن محروم بوده‌ایم برای چندین هزار نفر شغل ایجاد کنیم.


به‌طور قاطع می‌گویم در 2 الی 3 سال آینده برای بیش از ۱۰ هزار نفر در سواحل استان به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود. در واقع هدف‌گذاری دولت از آزادسازی سواحل ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای مردم بخصوص افراد بومی است.


آزادسازی کامل سواحل در گیلان
گیلان هم با در اختیار داشتن حدود ۲۸۶ کیلومتر نوار ساحلی از این طرح جا نمانده و آنطور که استاندار می‌گوید در ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی رئیس‌جمهور سواحل تصرف شده از سوی نهادهای دولتی کامل آزادسازی شده است.«اسدالله عباسی» استاندار گیلان هم در این زمینه به «ایران» گفت: درحال حاضر با همکاری تمام نهادها تصرفات دولتی رفع شده و تصرف‌های باقی مانده یا مربوط به نهادهایی مانند سازمان بنادر، نیروی دریایی یا منطقه آزاد است. تصرف‌های بخش خصوصی هم از سوی قوه قضائیه در حال پیگیری است و به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود.


وی با تأکید براینکه طرح استفاده از مناطق آزاد شده در حال آماده‌سازی است و تا پایان سال به دفتر رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد، ادامه داد: بر مبنای این طرح شرایط استفاده بهینه از سوی بومیان و گردشگران از سوی شهرداری‌ها و بخشداری‌ها فراهم می‌شود و مردم از این پس می‌توانند از ساحل استفاده کنند.


عباسی خاطرنشان کرد: در نظر داریم در سواحل آزاد شده با استفاده از طرح سالم‌سازی دریا، ایجاد بازارچه‌هایی برمبنای آمایش سرزمینی و... زمینه اشتغالزایی و درآمدزایی را برای مردم فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha