سلامت نیوز:وزیر کشور از تغییر محدودیت‌های رنگ‌بندی‌های کرونایی متناسب با شرایط موجود در صورت تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

 «واکسن گریزها» چگونه محدود می شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در این گزارش به بررسی ابعاد آن پرداختیه ایم؛ عده‌ای از متخصصان معتقدند، پیک ششم را بزودی رد خواهیم کرد و قله این پیک نیز گذشته است و عده‌ای دیگر معتقدند، نباید ساده از کنار کرونا گذشت؛ چون ممکن است با بازگذاشتن فضا سویه‌های جدید و جهش‌یافته‌ای در این ویروس همه‌گیر ایجاد شود و باز با این همه متخصصان دیگری می‌گویند، سویه‌های جدیدتر کرونا تا 80 درصد خفیف‌تر خواهد بود.

اینها همه در حالی است که دنیا نیز به سمت برداشتن محدودیت‌های سفت و سخت کرونایی قدم برداشته و در کشورمان نیز ستاد مقابله با کرونا همواره در حال به‌روز کردن پروتکل‌ها و اعلام محدودیت‌ها یا لغو آنهاست؛ به معنای دیگر پویایی ویروس کرونا، پویایی پروتکل‌ها و اعمال آنها را می‌طلبد. ما در روزهایی درگیر پیک ششم کرونا هستیم که اسفندماه روزهای شلوغی برای مردم است؛ خریدهای نوروزی و آماده شدن برای پایان دادن به کارهای نیمه‌تمام و برنامه‌ریزی سفر آن هم در حالی که مردم 2 سال سنگین کرونایی را پشت‌سر گذاشته‌اند، شرایط جدیدی را ایجاد کرده است.


احمد وحیدی، وزیر کشور روز گذشته در پایان جلسه قرارگاه ستاد مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوعاتی که در جلسه قرارگاه مورد بحث قرار گرفت، سفرهای آخر سال بود که چند بخش را شامل می‌شود؛ نخست شرایط مسافرین همچنین افرادی که در حوزه حمل‌ونقل نقش دارند و افرادی که در اماکن اقامتی ارائه خدمات می‌کنند، مطرح شد که نظر برخی اعضا این بود، با توجه به اینکه فاصله زیادی از تزریق دوز دوم واکسن گذشته است باید ضرورت تزریق دوز سوم را برای این افراد دنبال کنیم.


وی افزود: موضوع دیگر، افرادی هستند که در این ایام مسافرت می‌کنند و اماکن اقامتی که پیش‌بینی شده شاید به حد کافی نباشد. لذا مقرر شد در ستادهای استانی این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و اماکنی که می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه خدمات داشته باشند از قبل اعلام شوند. همچنین اجتماعاتی که در مکان‌های مسقف محدودیت‌های آنها اعلام شده بود بار دیگر مورد تأکید قرار گرفت، موضوعی که پیش‌تر مشخص و ابلاغ شده است.


وزیر کشور ادامه داد: در مورد رنگ‌بندی‌ها در دوره قبلی رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد و آبی برای شهرها در نظر گرفته شده بود، اما با توجه به اینکه شرایط متفاوت شده برای مثال تمام محدودیت‌هایی که برای رنگ قرمز در قبل وجود داشت در حال حاضر اعمال نمی‌شود. لذا بررسی شد تا متناسب با شرایط موجود، محدودیت‌ها برای شرایط قرمز و در مجموع رنگ‌بندی‌ها در نظر گرفته شود که این موضوع جمع‌بندی و مقرر شد برای تصویب به ستاد ملی کرونا ارسال شود.


امکان سفر واکسن‌زده‌هایی که بیمار نیستند
شاید بیشترین سؤالی که این روزها مطرح است، نحوه برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی است که به نظر می‌رسد مهم‌ترین تمهید ستاد ملی مدیریت کرونا این است، تدابیر را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که «افراد واکسن‌زده که بیمار نباشند می‌توانند با خودروهای شخصی یا حمل‌ونقل عمومی سفر کنند.» به معنای دیگر، واکسن‌گریزها با محدودیتی هوشمند روبه‌رو شوند.


حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره اعمال محدودیت‌ها برای سفرهای نوروزی به ایسنا گفت: اخیراً رئیس‌جمهور دستوری صادر کرده‌ و خواستار بازنگری مجدد در رنگ‌بندی‌ها و اعمال محدودیت‌های مرتبط با آن متناسب با مدیریت هوشمند و واکسیناسیون شده‌اند. درهمین راستا، این موضوع در جلسه کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا بررسی و مقرر است امروز نیز در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی دفتر معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شود، اگر نهایی شود روز شنبه در ستاد ملی کرونا مطرح  و تصمیم‌گیری می‌شود.


وی تأکید کرد: محدودیت‌ها در۵ حوزه کارکنان، اصناف، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و ترددها است، اما این محدودیت‌ها به شکل گذشته و مانند آبان سال ۹۹ که محدودیت‌های سختگیرانه‌ای داشتیم، نیست‌ و متناسب با بحث مدیریت هوشمند در بستر سامانه و واکسیناسیون تغییرات اعمال می‌شود. در اعمال محدودیت‌های کرونایی در ایام نوروز ۱۴۰۱ ملاک این است که افراد واکسن زده باشند و بیمار نباشند، در این صورت می‌توانند با خودروهای شخصی یا حمل‌ونقل عمومی به استان‌های کشور سفر کنند.


وحیدی، وزیر کشور نیز در ستاد مقابله با کرونا به ضرورت تقویت نظارت‌های بهداشتی در پایانه‌های مرزی کشور اشاره و اظهار کرد: باید سختگیری‌های جدی در ورودی‌های کشور از مسیرهای زمینی، هوایی و حتی دریایی انجام شود. تزریق دو دوز واکسن و داشتن تست پی‌سی‌آر منفی باید مستمراً کنترل شود و نظارت بر این امر ابتدا برعهده مسئولان وزارت بهداشت و بعد هلال‌احمر و فرایند اجرایی آن هم با ناجا است.


رنگ‌بندی شهرها، ملاک محدودیت نخواهد بود
محسن فرهادی، معاون اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه واقعیت این است که شرایط کشور تغییر کرده به «ایران» می‌گوید: میزان واکسیناسیون افزایش یافته و بعد از دو سال توانستیم از سیستم‌های الکترونیک برای رصد این منظور استفاده کنیم. فردی که بیمار می‌شود بلافاصله نام او در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود و تردد و استفاده او از مواردی مانند رستوران، سینما یا سفر رفتن قابل رصد است. مهم این است که از بیماری جلوگیری شود. در همه جای دنیا محدودیت‌های کرونایی به معنی تعطیلی نیست، بلکه به این معنی است که زنجیره انتقال قطع شود. هرچند ما اکیداً توصیه می‌کنیم مردم از حضور در تجمعات و سفر رفتن و دورهمی‌ها پرهیز کنند ولی عملاً درخصوص سفر رفتن این کار بعد از 2 سال اتفاق نمی‌افتد؛ پس باید خطرها را کاهش دهیم.


او در ادامه اضافه می‌کند: ترددها به 2 گروه عمومی و شخصی تقسیم شده است و در ترددهای عمومی افرادی که 3 دوز واکسن را تزریق کرده‌اند و بیمار نیستند، می‌توانند بلیت تهیه کنند و با سیستم حمل‌ونقل عمومی شامل ریلی، زمینی و هوایی سفر کنند. در بحث خودروهای شخصی هم در حال اجرای این دو شرط هستیم. امکانات کنترل الکترونیک برای رصد این موارد در حال فراهم شدن است تا از ورود خودروهای غیربومی که مسافرانش دارای این دو شرطی که ذکر کردیم، نیستند به شهرهای قرمز و نارنجی جلوگیری شود.


وی بیان کرد: پیشنهادهایی برای نوروز1401 برای ستاد ملی کرونا آماده شده و در مرحله پیش‌نویس است و مصوبه ستاد ملی را دارد. کلیات این پروتکل بر پایه واکسیناسیون کامل و بیمار نبودن است. درخصوص مراکز اقامتی و تفریحی هم تغییر رنگ‌ها اعمال می‌شود. در واقع دیگر محدودیت‌ها با رنگ‌بندی تعیین نمی‌شود، بلکه این واکسیناسیون است که محدودیت‌ها را تعیین می‌کند.


 تذکر به اصناف برای رعایت پروتکل ها و محدودیت های کرونایی
 وزیر کشور روز گذشته درخصوص گزارش‌هایی از مدارس، دانشگاه‌ها، اصناف، بخش حمل و نقل عمومی و مراقبت‌ها در مرزها نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در حوزه اصناف پروتکل‌ها به صورت کامل رعایت شوند و تذکرات لازم به اصناف داده شود. امیدواریم با این تذکرات نیاز به برخورد جدی‌تر وجود نداشته باشد و شرایط ابلاغی به طور کامل شامل تزریق واکسن یا داشتن تست PCR منفی رعایت شود.


وی افزود: گزارشی از آموزش و پرورش ارائه شد که در آن عنوان شده بود در این مدت چهار فوتی داشتند که این چهار فوتی ربطی به بازگشایی مدارس نداشته و گزارشی از فوت دانش آموزان بر اثر بازگشایی نداشته‌ایم. لذا تأکید شد که مراکز آموزشی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهند. این موضوع در مورد دانشگاه‌ها نیز به همین شکل است.


واقعیت این است که در این روزگار کرونا، آموزش‌های مجازی بیش از آنچه باید در کشورمان طول کشیده و این در حالی است که در حال حاضر در دنیا واکسن کرونا برای کودکان بالای 5 سال تزریق می‌شود اما عدم استقبال از دوز سوم واکسن در میان فرهنگیان و عدم استقبال از واکسیناسیون کودکان هم مزید بر علت است تا مدارس همچنان بسته بماند در حالی که  معاونت تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، بخشنامه «ممنوعیت تعطیلی کلی و سراسری مدارس و مراکز آموزشی» را جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد. در مدیریت قبلی تماماً بحث بر سر تعطیلی مدارس بود و در پیک‌هایی که به شکلی محسوس کودکان را درگیر نمی‌کرد اما به علت اینکه آنها ناقلان خاموش نامیده می‌شدند آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شد.

بعد از گذشت دو سال تحصیلی و مشاهده اینکه عملاً آموزش مجازی آسیب‌های غیرقابل جبرانی بر جای می‌گذارد، تمهیدات به سمتی رفت که آموزش‌های حضوری بتدریج بازگردد. هر چند پیک ششم با درگیری بیشتر در کودکان همه را غافلگیر کرد و این ویروس ناگهان بیشتر در جامعه کودکان بروز کرد که همین باعث شد خانواده‌ها و مدارس نسبت به دستورالعمل بازگشایی مدارس عمل نکنند و همچنان درهای مدارس بسته بماند. پیش از ورود جدی به پیک ششم، رئیس‌ جمهور بر حضور دانش‌آموزان در مدارس و بازگشت آموزش حضوری بنا به نظر متخصصان تعلیم و تربیت تأکید کرد.

با توجه به تأکیدات رئیس ‌جمهور در ستاد ملی کرونا مبنی بر «تلاش مسئولان کشور برای مدیریت هوشمندانه بیماری کرونا و تداوم فعالیت‌های دستگاه‌ها و حوزه‌های اجتماعی و ایجاد امید و نشاط در مردم» و تأکید وزیر کشور مبنی بر «عدم اختیار استانداران برای تعطیلی همه مدارس»، از سوی معاونت تربیت‌ بدنی و سلامت، بخشنامه ممنوعیت تعطیلی سراسری و کلی مدارس جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.


بر اساس این بخشنامه، تعطیلی کلی و سراسری مدارس «ممنوع» است، اما ستادهای استانی در این خصوص اختیار دارند بر اساس شدت بیماری و درگیری ابتلا به کرونا، به‌ صورت منطقه‌ای و شهرستانی، مدارس و مراکز آموزشی را تعطیل و ‌محدودیت‌های دیگر را برقرار کنند.این در حالی است که گاهی هم نظرات متناقضی از سوی متخصصان ارائه می‌شود مانند صحبت‌های مهرداد حق‌ازلی عضو کمیته علمی ستاد کرونا که تفویض اختیار به ستادهای استانی برای تصمیم‌گیری پیرامون حضوری یا غیرحضوری شدن مدارس با وجود افزایش چشمگیر شهرهای قرمز کرونایی، گفته: نظر ما این بود که فعلاً این موضوع به شکل کامل به تأخیر افتد و پیشنهاد خود را به ستاد کشوری اعلام کردیم.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه جهش اُمیکرون در کودکان می‌تواند سبب بیماری‌زایی بیشتر شود، بهتر است از تجمع بچه‌ها در اماکن سربسته جلوگیری شود؛ زیرا در هر صورت تعداد قابل توجهی از مدارس ما شرایط استاندارد را ندارند زیرا شرایط زیرساخت و مساحتی در مدارس استاندارد نیست و همین سبب می‌شود امکان رعایت پروتکل‌ها وجود نداشته باشد. توصیه کمیته علمی، بازنگری مجدد تصمیم‌گیری پیرامون بازگشایی حضوری مدارس است و امیدواریم فعلاً حداقل تا آخر اسفندماه مدارس غیرحضوری فعال باشند.


50 درصد فرهنگیان دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند
صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان 5 تا 10 سال و توصیه به والدین جهت انجام امر تزریق واکسن تأکید می‌کند  می‌گوید: سیاستگذاری و تسهیلگری درباره این امر با وزارت بهداشت است. در واقع تشویق و ترغیب امر تزریق واکسن چه در دانش آموزان و چه در سایر مردم به عهده این وزارتخانه قرار داد. ما هم در این موضوع به وزارت بهداشت کمک می‌کنیم.


معاون وزیر درباره سیاست اقناعی برای واکسیناسیون دانش آموزان ادامه می‌دهد: سیاست ما و وزارت بهداشت در موضوع واکسیناسیون دانش آموزان یک سیاست اقناعی است یعنی دانش‌آموزان باید به اقناع برسند و خانواده‌ها باید رضایت داشته باشند. لذا به نظر می‌رسد آگاهی‌بخشی و آموزش‌های لازم برای تشویق و ترغیب خانواده و دانش آموزان از طریق بستر رسانه‌ای می‌تواند مؤثر باشد.


وی می‌افزاید: ما هم در واقع به خود خانواده‌ها و دانش‌آموزان سپردیم که بتوانند نسبت به این موضوع و همکاری با وزارت بهداشت همکاری لازم را داشته باشند. اما می‌دانیم که واکسیناسیون دیگر در مدرسه انجام نمی‌شود بلکه در مراکز متعلق به وزارت بهداشت صورت خواهد گرفت.ستاری فرد گفت: در هر حال ما در مرحله اول ۴۷۰ مجموعه ورزشی آموزشی خودمان را در خدمت وزارت بهداشت قرار دادیم تا نسبت به امر واکسیناسیون برای عموم مردم و فرهنگیان و دانش‌آموزان کمک کرده باشیم. از آنجا که تولیت این امر با وزارت بهداشت است ما دخالتی در انجام واکسیناسیون نداشتیم ولی نگاه‌مان نگاه تسهیلگری و حمایتگری در این حوزه است.


وی درباره دریافت دوز سوم فرهنگیان گفت: آمار تزریق واکسن در جامعه فرهنگیان در دوز اول بیش از ۹۰ درصد، دوز دوم ۸۷ درصد و خوشبختانه در دوز سوم که هم فرهنگیان و هم وزارت بهداشت همکاری خوبی داشتند تا میزان حدود ۵۰ درصد پیش رفته‌ایم.با این همه به نظر می‌رسد عزم جدی دولت بازگشایی مدارس است و امید این است که در سال جدید دیگر به معنای واقعی مدارس روی دانش آموزان بازگشایی شود.


فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در سی و هفتمین نشست قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها در محل وزارت کشور برگزار شد به‌طور ویژه‌ای درباره مدارس و دانشگاه‌ها صحبت کرد و گفت: تعطیلی مدارس باید براساس دلیل مشخص و مستدل باشد و نباید به هر بهانه‌ای مدارس و دانشگاه‌های کشور تعطیل شوند.وزیر کشور با ابراز نگرانی از آثار منفی تعطیلی بر سیستم آموزشی کشور، خاطرنشان کرد: تعطیلی مراکز آموزشی باید برحسب پایش مستمر، ضرورت، نیاز واقعی و دقیق باشد.


وحیدی ادامه داد: باید مطابق با همان مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا که بر حضور ظرفیت ۳۰ درصدی در مکان‌های مسقف تأکید دارد؛ کلاس‌های دوره کارشناسی هم برگزار و در صورت نیاز شیفت‌بندی شود. در دوره تحصیلات تکمیلی هم با توجه به تعداد کم دانشجویان این مقطع تحصیلی و امکان حضور در کلاس درس، مسئولان وزارت علوم، شرایط لازم را با رعایت مقررات بهداشتی فراهم کنند.

سامانه «ایران من» جلوی ورود واکسن گریزان و کرونایی‌ها به مترو را می‌گیرد

وزیر کشور روز گذشته به موضوع ارتقای ایمنی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مترو نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع در جلسه امروز-سه شنبه- مورد بحث قرار گرفت. همچنین اقداماتی در حوزه تهویه و همچنین اتصال به سامانه فروش بلیت مترو به سامانه «ایران من» مورد بحث قرار گرفت. البته اقداماتی در این راستا آغاز شده است. همچنین در حوزه حمل‌ونقل هوایی رعایت و کنترل افراد برای تزریق واکسن PCR منفی مورد تأکید قرار گرفت که اعلام شد این موضوع در حال کنترل است.


وحیدی در خصوص اتصال سامانه بلیت فروشی مترو به سامانه «ایران من» نیز گفت: وزارت کشور در این خصوص مشکلی ندارد و تنها بخشی از کارها برای این اتصال در مترو باقی است که بخش فنی مترو در حال انجام اقدامات لازم است. سامانه ایران من مشکلی ندارد و آماده پاسخگویی است.
اینها در حالی بیان شد که مهدی شایسته اصل مدیرعامل مترو تهران با اعلام این خبر به «ایران» می‌گوید: با توجه به افزایش خریدهای نوروزی و تقاضای مردم برای خرید اجناس بازار شب عید، پیش‌بینی می‌کنیم بزودی تعداد سفرها با مترو تا 30 درصد افزایش یابد. طی این هفته میزان سفرها با مترو حدود 20 تا 25 درصد افزایش یافته و به عدد یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 800 هزار نفر در روز رسیده است، بنابراین باتوجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش میزان مبتلایان و مرگ و میرها ضروری است تا هرچه سریعتر برای اجرای طرح‌های کنترل کننده اقدام کنیم.


او با اشاره به سامانه «ایران من» که قرار است با اتصال به سامانه بلیت فروشی، افراد مبتلا و واکسن گریز را شناسایی کرده و از ورود آنها به مترو جلوگیری کند، می‌گوید: از نظر ما این سامانه آماده  و همه اقدامات لازم انجام شده است. ما فعلاً منتظر بحث‌های فنی آن هستیم که اگر به زیر 3 ثانیه‌ای که قول داده‌اند، برسد می‌توانیم به راحتی از ورود این افراد به داخل مترو جلوگیری کنیم چراکه هم اکنون 80 درصد مسافران از کارت بلیت استفاده می‌کنند و ما 3 میلیون رکورد از اطلاعات داخل کارت‌های بلیت مسافران را آماده کرده‌ایم.


او با بیان اینکه از اول اسفند ماه پرداخت هر نوع وجه نقدی برای خرید بلیت در مترو ممنوع شده است، به دو اقدام مهم مترو تهران برای کنترل شیوع ویروس کرونا در حمل‌ونقل عمومی اشاره کرده و می‌گوید: درحال حاضر ما اجازه ورود افراد بدون ماسک را به داخل مترو نمی‌دهیم. براین اساس تیم‌های فنی ما در داخل ایستگاه‌ها به افراد بدون ماسک تذکر داده و از ورود آنها به داخل واگن‌ها جلوگیری می‌کنند. ضمن آنکه به‌دنبال استفاده از روش پلاسمای سرد در داخل واگن‌ها هستیم تا با ایجاد فشار مثبت هوا در داخل قطارها هوای ضدعفونی عاری از ویروس و باکتری را تولید کنند. تست این روش هم اکنون انجام شده است و نتایج آن تا چند روز آینده مشخص می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha