دکتر مایکل موزلی در حوزه تغذیه فرد شناخته شده‌ای است. البته او به عنوان چهره‌ای جنجالی شناخته می‌شود و چندین رژیم کاهش وزن سریع از جمله رژیم های 5:2، کتو، 800 سریع و اخیراً، کتو سریع 800 توسط وی ابداع شده‌اند که مورد استقبال عموم قرار گرفته اما برخی متخصصان تغذیه و پزشکان آن‌ها را مورد انتقاد قرار داده‌اند. شاید برخلاف خیلی از متخصصان تغذیه نظر دکتر موزلی این است که برای وزن کم کردن شیوه «آهسته و پیوسته» بهترین شیوه نیست بلکه باید «سریع و پرفشار» اقدام کرد.

در دو ماه ده کیلو وزن کم کنید

به گزارش سلامت نیوز، بسیاری از متخصصان تغذیه و پزشکان معتقدند رژیم‌های غذایی سریع برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند «مضر» هستند و همچنین معتقدند افرادی که لاغر یا متناسب هستند نباید خود را محدود کنند، اما دکتر موزلی می‌گوید: «من دقیقا برعکس آن را می‌گویم».

او توضیح می‌دهد: «مشکل رژیم‌های غذایی سریع اصلی، مانند رژیم سوپ کلم یا برخی از رژیم‌های متکی بر آب میوه، این است که بدن با آن‌ها مقادیر کافی پروتئین دریافت نمی‌کند. اما شما برای حفظ توده عضلانی خود به مقادیر مناسبی از پروتئین با کیفیت بالا نیاز دارید.»

منابع غنی پروتئین می تواند ماهی های چرب، گوشت، حبوبات و تخم مرغ باشد.

دکتر موزلی اعتراف کرد که «برخی از رژیم های غذایی سریع واقعا بد هستند و حتی پیروی از یک از آن‌ها در ایالات متحده آمریکا در دهه 1970 باعث مرگ چندین نفر شد. البته این به این دلیل است که کیفیت پروتئینی که آنها مصرف می کردند بالا نبود.»

دکتر مایکل معتقد است که در مورد رژیم‌های سریع مدرن، که در آن افراد، مقادیر کافی پروتئین با کیفیت بالا دریافت می‌کنند، نتایج خودشان صحبت می‌کنند.

تحقیقات انجام شده توسط یک تیم تحقیقاتی نشان می دهد که اگر رژیم لاغری سریع داشته باشید، کاهش وزنی در حدود 10 کیلوگرم در حدود هشت هفته خواهید داشت. ادعای دکتر موزلی این است که این کاهش وزن برای بیش از یک سال پایدار خواهد بود.

این در نقطه مقابل افرادی است که رژیم غذایی با رویکرد آهسته و ثابت را در پیش می‌گیرند که موزلی می‌گوید فقط می توانند انتظار کاهش یک کیلوگرم وزن را داشته باشند. دکتر موزلی اظهار داشت: « رژیم‌های غذایی آهسته و پیوسته واقعاً بی تأثیر هستند. به همین دلیل است که اکثر این رژیم‌های غذایی کارساز نیستند.»

یکی از علت‌های مشخص این امر این است که رژیم گیرندگانی که هرروز روی ترازو می‌روند و نتایج مشهودی نمی بینند، «خسته می شوند» و به عادت‌های قدیمی برمی‌گردند.

وی ادامه داد: «با این رژیم ها میزان ترک برنامه حدود 90 درصد است.»

اما دکتر مایکل موزلی چه چیزی را به عنوان جایگزین پیشنهاد می کند؟

به گفته او، خوردن روزی تنها 800 کالری به مدت هشت هفته، راهی برای کاهش وزن سریع است، البته به شرطی که رژیم گیرندگان پروتئین کافی مصرف کنند.

این متخصص کاهش وزن تخم مرغ همزده یا سوپ همراه با عدس برای ناهار، و یک مشت آجیل کم کالری غیرشیرین و مقداری سبزیجات را برای میان وعده‌ها توصیه می‌کند تا افرادی که از این رژیم غذایی تبعیت می‌کنند در طول روز احساس گرسنگی و خالی بودن نداشته باشند: « چیزی که می خورید به همان اندازه که چقدر می خورید مهم است. خوردن غذاهایی که دارای مقدار زیادی فیبر، روغن زیتون و سایر مواد مغذی باشند واقعاً مهم است. افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می توانند از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کنند که گرسنگی را مهار می کند».

افرادی که به دنبال رژیم غذایی هستند می توانند روش دیگر مایکل موزلی را با «روزه داری منقطع» امتحان کنند

ایده این رژیم غذایی این است که مدت زمانی که هیچ غذایی نمی خورید را افزایش دهید. براساس برنامه موزلی باید خوردن و آشامیدن را در حوالی ساعت 8 شب متوقف کنید و مثلاً تا ساعت 10 صبح دوباره شروع نکنید.

 طراح این رژیم غذایی می‌گوید:« بدن شما برای سوزاندن قند و چربی طراحی شده است، شما مانند یک ماشین هیبریدی هستید. بیشتر اوقات ما فقط قند می سوزانیم، اما اگر می خواهید چربی بسوزانید باید حدود 12 ساعت بدون غذا بمانید.»

او قول داده که پیروی از این روش افرادی را که به دنبال کاهش وزن هستند را به «ماشین‌های چربی سوز» تبدیل می کند.

اما ادعاهای موزلی هنوز از سوی جوامع دانشگاهی مورد بررسی و تائید قرار نگرفته و البته مطالعات آکادمیکی در این زمینه طراحی شده و در حال اجرا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha