سلامت نیوز: قدم زدن در فضاهای دارای رنگ آبی شامل سواحل دریا، دریاچه، رودخانه یا حتی برخی از چشمه ها می تواند بهترین راه برای مبارزه با افسردگی و شرایط سخت روحی باشد که علاوه بر اثر مثبت روی خلق و خو به بهبود سطح انرژی و سلامت روان نیز کمک می کند.

قدم زدن کنار دریا حالتان را خوب می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، حتما بارها شنیده اید که برای به دست آوردن آرامش، بهتر است وقت بیشتری در فضاهای سبز بگذرانیم. برای همین است که لباس های کادر عمل در بیمارستان سبز انتخاب شده است اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که حضور در فضاهای دارای پس زمینه رنگ آبی در شرایط سخت روحی باعث افزایش نشاط و بهبود خلق و خو می شود.

محققان مؤسسه سلامت جهانی بارسلون (ISGlobal) مزایای محیط های مختلف را بر خلق و خوی انسان مطالعه کرده و دریافتند که پیاده روی کوتاه در نزدیکی ساحل دریا در بهبود خلق و خوی افراد بسیار مفید است. به عبارت دیگر، بهترین راه برای مبارزه با افسردگی و شرایط سخت روحی، گذراندن زمان در فضاهای آبی یعنی نزدیک ساحل، دریاچه، رودخانه یا حتی برخی از چشمه ها است.

در این پروژه تحقیقاتی، از ۵۹ شرکت‌ کننده خواسته شد که ۲۰ دقیقه در روز را در طول سه هفته به انجام برخی فعالیت‌ های آرامش ‌بخش بپردازند. در طول هفته اول، شرکت کنندگان در یک فضای آبی، به ویژه در امتداد ساحل بارسلونا قدم زدند. در هفته دوم، پیاده روی در خیابان های شهر انجام شد. برای هفته سوم، شرکت کنندگان به مدت ۲۰ دقیقه به سادگی در داخل خانه استراحت کردند.

محققان فشار خون و ضربان قلب شرکت کنندگان را پیش، در طول و پس از هر یک از دوره های ۲۰ دقیقه ای اندازه گیری کردند. همچنین پرسشنامه هایی از اطلاعات حالات عاطفی درگیر در فعالیت های هر روز به شرکت کنندگان ارائه شد تا آنها را پاسخ دهند.

مارک نیوونهویسن (Mark Nieuwenhuijsen) مدیر برنامه ریزی شهری، محیط زیست و ابتکار بهداشت مؤسسه سلامت جهانی بارسلون و از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در این باره گفت: ما شاهد بهبود قابل توجهی در احساس و خلق و خوی شرکت کنندگان بلافاصله پس از پیاده روی در فضای آبی در مقایسه با پیاده روی در محیط شهری یا استراحت در خانه بودیم.
محققان همچنین تاکید کردند علاوه بر خلق و خو، داده ها نشان دهنده بهبود سطح انرژی و سلامت روان شرکت کنندگان پس از فعالیت در فضای آبی است. اگرچه این مطالعه بر تغییرات روان شناختی متمرکز است اما محققان این احتمال را که مزایای فضای آبی می تواند به سلامت قلب کمک کند، رد نمی کنند.

کریسینا ورت (Crisina Vert)، نویسنده ارشد این مطالعه، محقق موسسه مذکور، خاطرنشان می کند: قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در این فضاها ممکن است اثرات مثبتی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد که ما در این مطالعه نتوانستیم آن را بررسی کنیم. نتایج ما نشان می دهد که مزایای روان شناختی فعالیت بدنی با توجه به نوع محیطی که در آن انجام می شود، متفاوت است و از این نظر فضاهای آبی بهتر از فضاهای شهری هستند.

نیوونهویسن تاکید کرد: طبق سازمان ملل متحد، ۵۵ درصد از جمعیت جهان در حال حاضر در شهرها زندگی می کنند. شناسایی و تقویت عناصری مانند فضاهای آبی که سلامت ما را بهبود می بخشد، بسیار مهم است تا بتوانیم شهرهای سالم تر، پایدارتر و قابل زندگی تر ایجاد کنیم.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله تحقیقات محیطی (Environmental Research) منتشر شده و قابل دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha