چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 337779

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت نوشیدنی‌های مناسب در ماه مبارک رمضان، گفت: در فاصله افطار تا سحر، مصرف بیش از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم، سایر مایعات طبیعی، آب سبزی‌جات و صیفی‌جات مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود، ضمن حفظ ایمنی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید - ۱۹، بدن را از کم آبی در طول روزه‌داری حفظ می‌کند.

معرفی نوشیدنی‌های مفید برای ایام روزه‌داری

آمنه مصیبی  اظهار کرد: سردردهای خفیف، ورم معده، دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن)، یبوست و استرس‌پذیری برخی از شرایطی هستند در روزهای نخست روزه‌داری پیش می‌آید و تدریجا بعد از چند روز برطرف می‌شود؛ این علائم می‌توانند به علل مختلف از جمله استفاده نکردن از آب کافی یا از دست دادن آب بدن به علت استفاده از نوشیدنی‌های نامناسب در وعده‌های افطار، سحر یا شام باشد.

وی با بیان اینکه مصرف مایعات یکی از نیازهای فوری هنگام افطار است، افزود: یک فرد روزه‌دار باید با شیر یا آب ولرم همراه خرما یا عسل یا چای کم‌رنگ به همراه یک قاشق چای خوری شکر  روزه خود را باز کند. هنگام افطار نباید مایعات سرد مصرف شود.

مصیبی بیان کرد: مصرف آب زیاد در وعده افطار و بین صرف غذا، سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در زمان افطار باید از مصرف زیاد شربت‌ها و مصرف نوشابه‌های گازدار پرهیز شود زیرا این کار موجب سوءهاضمه و اضافه وزن می‌شود. 

مایعات و نوشیدنی‌های مناسب وعده شام

وی بیان کرد: در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند انواع نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر، آب میوه‌های صنعتی و انواع شربت‌ها، توصیه می‌شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ، عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی بسیار کم ‌شیرین استفاده شود.

مصیبی افزود: پس از شام و تا قبل از خواب نیز مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می‌شود.

مایعات و نوشیدنی‌های مناسب وعده سحر

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در وعده سحری از دریافت زیاد نوشیدنی‌هایی مانند شربت، قهوه، چای غلیظ و نوشابه‌های گازدار پرهیز شود. نوشیدن آبمیوه طبیعی مانند آب سیب، آب آلبالو، آب انار، شربت عسل و آبلیمو، شربت خاکشیر یا آب در وعده سحری توصیه می‌شود.

وی افزود: بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می‌نوشند که این عادت صحیح نیست و باید برای برطرف کردن تشنگی در طول روز، در فاصله افطار تا سحر از صیفی‌جات و میوه‌های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی و مرکبات استفاده شود.

نوشیدنی‌های مناسب در روزه‌داری

مصیبی در مورد مایعات و نوشیدنی‌های مناسب در روزه‌داری گفت: در روزه‌داری به جای مصرف آب سرد و آب یخ، باید آب خنک یا ولرم به صورت آهسته و ترجیحا در حالت نشسته نوشیده شود. نوشیدن مایعات فراوان در طول غذا خوردن نیز موجب کاهش دسترسی آنزیم‌های گوارشی به غذاها و ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: برای سالم ماندن دندان‌ها نیز توصیه می‌شود غذا و مایعات داغ همراه با غذا و مایعات سرد مصرف نشود.

 وی با تاکید بر کاهش حجم غذای دریافتی در وعده سحری گقت: مصرف غذای زیاد برای جلوگیری از گرسنگی، موجب تشنگی بیشتری در طول روز خواهد شد.

مصیبی افزود: به منظور کاهش احساس تشنگی، استفاده از رب انار، آبغوره، آب لیمو ترش، سرکه، گلاب و روغن زیتون به جای مصرف ادویه و نمک زیاد به عنوان چاشنی غذا و سالاد، توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: برای کاهش احساس تشنگی توصیه می‌شود شربت‌های خاکشیر، تخم خرفه، تخم شربتی، ماءالشعیر، آب سیب، آب انار ، آب آلبالو، سکنجبین با عرق نعنا یا کاسنی که با شکر کمی تهیه شده باشند، مصرف شوند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در فاصله افطار تا سحر، مصرف بیش از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم، سایر مایعات طبیعی، آب سبزی‌جات و صیفی‌جات مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود، ضمن حفظ ایمنی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید -  ۱۹، بدن را از کم آبی در طول روزه‌داری حفظ می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha