سلامت نیوز: به رغم اظهارنظر صریح سخنگوی دولت در روز گذشته درباره  ادامه کار پتروشیمی میانکاله به شرط صدور مجوز محیط زیست و قول رییس جمهور به فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای پیگیری تخلفات این پروژه، اخبار رسیده خبر از ادامه ساخت وسازها و ورود ماشین آلات و ابزار جدید به محل اجرای این پروژه بدون مجوز و فنس کشی محل آن، یعنی مرتع 90 هکتاری حسین آباد می دهند.

ادامه ساخت وسازها از سوی پیمانکار پتروشیمی میانکاله پس از قول دولت برای رسیدگی به تخلف ها

حر منصوری فعال محیط زیست مازندران در اینباره به سلامت نیوز گفت:« با وجود اظهار نظر دیروز سخنگوی محترم دولت مبنی بر اینکه پتروشیمی میانکاله بدون مجوز محیط زیست ساخته نمی شود، پیمانکار صبح امروز یعنی پنجشنبه یک کامیون تجهیزاتی جدید شامل یک جرثقیل، لوازم برش و جوشکاری به محل آورده اند و در حال فنس کشی مرتع حسین آباد هستند.»

او گفت:« دیروز مردم در مقابل پرسنل پتروشیمی ایستادند و دام های خود را برای استفاده از آبشخورها به داخل مرتع بردند؛ چرا که چاه آب و حتی رودخانه در داخل مرتع واقع شده است و  اگر دام ها به مرتع برده نمی شدند تلف می شدند. امروز به رغم پیگیری مجلس و فرمایشات سخنگوی محترم دولت که در اخبار سراسری منتشر شد، پیمانکار اقدام به آوردن ابزار و ماشین های جدید و فنس کشی مرتع کرده است تا دامداران نتوانند به داخل بروند و از سوی دیگر کار را نیز علیرغم تعارض های قانونی، جلو ببرند. »

 منصوری افزود:« امروز ما به گمان اینکه پس از پیگیری های فراکسیون محیط زیست مجلس و سخنگوی دولت، کار تعطیل شده مشاهده کردیم که ستون هایی را برای فنس کشیدن دور مرتع 90 هکتاری آورده اند و در حال جوش دادن آنها هستند. متاسفانه ساخت وسازهای پروژه غیرقانونی پتروشیمی میانکاله همچنان ادامه دارد و علیرغم تمام تایید و تکذیب های صورت گرفته آنها در حال فنس کشیدن دور مرتع هستند.»

این فعال محیط زیست میانکاله هشدار داد:« نکته قابل توجه این است که همچنان که پیش از این نیز گفته ایم بیش از 70 خانوار دامداران از محل آن مرتع که پروانه چرا دارند ارتزاق می کنند و در حال حاضر به دلیل ممانعت پیمانکار پتروشیمی میانکاله، نمی توانند دام خود را به کنار رودخانه یا چاه های آب ببرند؛ چرا که هم رودخانه و هم چاه های آب در آن بخش از مرتع واقع شده که پتروشیمی تصرف کرده است. حال پرسش اینجاست که پس از فنس کشی کامل مرتع فوق، این دامداران چگونه باید دام های خود را مدیریت و زندگی خود را اداره کنند؟! »

پتروشیمی میانکاله که در اسفند 1400 و در جریان سفر رییس جمهوری بدون طی روندهای قانونی و انجام مطالعات ارزیابی محیط زیستی و با واگذاری و تغییر کاربری غیرقانونی مرتع 90 هکتاری حسین آباد میانکاله کلنگ زنی شد با اعتراض دامداران حسین آباد، مردم محلی و نیز کنشگران محیط زیست و پیگیری فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی مواجه شد. پس از آن روز گذشته سخنگوی دولت با اعلام اینکه به دغدغه های محیط زیستی احترام می گذارد قول رسیدگی داد و رییس فراکسیون حیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد که در ملاقات نوروزی با رییس جمهور، درخوایت رسیدگی به این تخلف بحران ساز را داشته و رییسی تاکید کرده است که مسائل محیط زیست این طرح باید رعایت شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha