به گزارش سلامت نیوز به نقل از افکارنیوز،یکی از مسائلی که معمولا افراد روزه دار در ماه رمضان با آن مواجه می‌شوند، تشنگی است.

توصیه‌هایی برای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان

تشنگی نشانه  کم آبی  است. اگر احساس تشنگی می‌کنید، نشانه آن است که بدن شما دچار خشکی شده است و بایستی برای مقابله با آن، آب بنوشید.

اما در طول ماه مبارک رمضان، به علت روزه داری افراد قادر به انجام این کار نیستند و به طبع، «تشنگی» همراه افراد در ایام گرم ماه مبارک رمضان می‌باشد. اما نکات ریزی وجود دارد که می‌تواند شما را برای جلوگیری از خشک شدن بدن در این ماه کمک کند که در این جا قصد داریم تا به آن‌ها اشاره کنیم.

بایستی بدانید با توجه به اینکه بهترین راه برای جلوگیری از کم آبی، نوشیدن مایعات به میزان کافی است، این راهکارها جایگزین نیاز بدن شما به نوشیدن آب نمی‌شود، اما به شما کمک می‌کند تا بین سحر تا افطار، نیاز بدنتان را به آب کاهش دهید.

۱- در طول شب آب بنوشید

با نوشیدن آب کافی در طول شب، خود را برای روزه داری آماده کنید. توصیه می‌شود شیشه آبی را درطول شب در کنار خود داشته باشید و تلاش کنید تا هر ساعت به میزان یک یا دو فنجان آب بنوشید.

یکی از راه‌های برای جلوگیری از فراموشی در نوشیدن منظم آب این است که نوشیدن آب در شب هنگام را منوط به یک فعالیت روتین خود کنید تا هر زمانی که آن کار را انجام می‌دهید، یاد نوشیدن آب بیفتید. سعی کنید روزانه سه لیتر آب بنوشید؛ اما این مسأله را نیز به یاد داشته باشید هنگامی که نوشیدنی‌های قند دار و یا کافئین دار می‌نوشید، باید نوشیدن آب را نیز بیشتر کنید.

۲- انتخاب لباس مناسب

یکی دیگر از راه‌های مقابله با تشنگی، انتخاب لباس مناسب است؛ چرا که رنگ لباس تان و نوع پارچه آن و لایه‌های لباس نقش مهمی در حفظ درجه حرارت بدن تان دارد. اگر در مکان‌های سربسته کار می‌کنید، رنگ روشن گزینه‌ای مناسب است. اگر در فضای بیرونی مشغول به کار هستید حواستان باشد که رنگ مشکی استفاده نکنید؛ چرا که حرارت خورشید را جذب می‌کند و سبب گرمای بدن تان می‌شود.

برخی افراد بر این باورند که پوشیدن یک زیرپیراهن نخی می‌تواند بدن را از اشعه خورشید محفوظ نگه دارد؛ اما باید به شما بگوییم زیر پیراهن خصوصا اگر مرطوب باشد، خطر خشک کردن بدن را افزایش می‌دهد؛ چرا که زیر پیراهن عرق بدن را جذب خود کرده و به آرامی به یک لباس مرطوب و داغ بدل می‌شود که درجه حرارت بدن شما را افزایش می‌دهد؛ خصوصا اگر روی آن لباس دیگری پوشیده اید؛ بنابراین بهتراست تنها یک پیراهن نخی گشاد بپوشید که بگذارد عرق بدن تان تبخیر شود.

۳- دوش آب سرد

دوش آب سرد به طرق مختلف به مرطوب نگه داشتن بدن در طول ماه رمضان کمک می‌کند. بایستی بدانید بعد از گذشت تقریبا دو روز روزه گرفتن، احساس عطش امری عادی برای بدن تان می‌شود؛ بنابراین سعی کنید حواستان به علائم دیگری مانند ترک خوردن لب ها، قرمزی پوست، خستگی، افزایش دمای بدن، افزایش میانگین تنفس، نبض، سرگیجه، افزایش ضعف، و دشواری در تنفس باشد.

در صورتی که یک یا چند عدد از این علائم را مشاهده کردید، باید سعی کنید دمای بدن خود را به هر طریق ممکن کاهش دهید. شما می‌توانید ۵ الی ده دقیقه دوش آب سرد بگیرید.
اگر در محل کار هستید و قادر به انجام چنین کاری نیستید، یک دستمال کوچک را با آب یخ خیس کنید و آن را در روی پیشانی اطراف گوش و زیر گردن و بالای پشت و سینه خود قرار دهید.

۴- برنامه ریزی برای منوی غذایی

آنچه که می‌خورید، نقش مهمی در خشک کردن و یا مرطوب نگه داشتن بدن دارد؛ به طوری که غذاهایی که حاوی قند زیادی هستند (مانند شرینی‌های مرسوم در ماه مبارک رمضان) به واقع می‌توانند بدن شما را خشک کنند؛ در حالی که میوه جات گزینه‌ای برای تأمین آب بیشتر برای بدن هستند؛ بنابراین بجای آنکه ضیافت افطار خود را با انبوهی از شیرینی جات به پایان برسانید، تلاش کنید تا چند برش هندوانه و یا چند تکه پرتقال بخورید. همچنین سالادهای حاوی سبزیجات نیز منبع مناسب دیگری برای آب‌های اضافی هستند؛ بنابراین تلاش کنید این موارد را در رژیم غذایی ماه رمضان خود قرار دهید.

۵- انجام ورزش

از آنجایی که با عرق کردن، بدن انسان آب زیادی را از دست می‌دهد، انجام ورزش می‌تواند به خشک شدن بدن منجر شود؛ اما این نکته را نیز بایستی بدانید که خود ورزش این فایده را نیز دارد که به رهایی بدن از سموم و مواد مضر دیگری که سبب خشک شدن بدن می‌شوند، کمک می‌کند؛ بنابراین بهتر است ورزش را کنار نگذارید و بجای ورزش نکردن، زمان مناسبی را برای انجام آن برگزینید. توصیه می‌شود دو الی ساعت بعد از انجام افطار ورزش کنید و تلاش کنید مقدار آبی را که بدن تان در حین ورزش از دست داده، با نوشیدن آب پیش از خواب جبران کنید.

منبع: پایگاه العین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha