به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به اینکه بیماری سرخک بسیار مسری و همراه با مشکلات تنفسی است ضروریست که واکسیناسیون کودکان زیر پنج سال تکمیل شود تا این کودکان به این بیماری مبتلا نشوند.

سرخک بسیار مسری است/ضرورت تکمیل واکسیناسیون کودکان زیر ۵ سال

واکسیناسیون سرخک از سال ۱۳۸۳ به صورت جدی درایران آغاز شد و همین امر باعث شده که این بیماری در کشور ایران ریشه‌کن و حذف شود اما در روزهای اخیر اخباری از شیوع سرخک درافغانستان موجی از نگرانی را در کشور ایجاده کرده است.

گرچه ایران در سال گذشته موفق به اخذ گواهی حذف سرخک از سازمان جهانی بهداشت شد، اما متاسفانه در افغانستان به عنوان یکی از کشورهای همسایه بیماری سرخک شایع شد به گونه ای که براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۶۴ نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند.

همین موضوع باعث شده است که به دلیل شدت سرایت این ویروس، تمام کودکانی که تاکنون واکسیناسیون آنها تکمیل نشده است، برای تزریق واکسن MMR (سرخک، سرخچه و اوریون) خود مراجعه کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

البته این فراخوان تنها برای کودکان زیر ۵ ساله ای است که به هر دلیلی نسبت به تکمیل واکسیناسیون آنها اقدام نشده است و یا در واقع این واکسن برای آنها به صورت کامل تزریق نشده است.

طبق برنامه ریزی های انجام شده باید واکسن MMR (سرخک، سرخچه و اوریون) در یکسالگی و ۱۸ ماهگی برای کودکان تزریق شود و واکسن قبل از مدرسه یا همان واکسن های ۶ سالگی شامل واکسن‌های سه‌گانه و فلج اطفال و ام ام آر (MMR) است.

اهمیت واکسن MMR تا حدی است که تاکید شده است که در سریع ترین زمان ممکن کودکان زیر ۵ سال با پرونده ناقص این واکسن، برای تزریق به مراکز بهداشتی و پایگاههای سلامت وزارت بهداشت مراجعه کنند.

به همین منظور رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا اظهار داشت: کشور ایران در مجموع برنامه خوبی برای کنترل سرخک داشته است چون با این اقدامات و برنامه‌ریزی‌های درست، سرخک مربوط به ایران کنترل شد اما کشورهای همسایه از جمله افغانستان وضعیت خوبی در زمینه این بیماری ندارند.

دکتر علیرضا ناجی تصریح کرد: به دلیل مهاجرت‌ها و مشکلات ناشی از آن بیماری سرخک در کشور افغانستان مشاهده شده و اکنون به واسطه شیوع سرخک در این کشور همسایه، این بیماری نیز وارد کشور ما شده است و متاسفانه موارد زیادی از سرخک در ایران مشاهده شده است.

وی ادامه داد: بیشتر افراد مهاجر به این بیماری مبتلا می‌شوند و زمانی که این بیماری در سطح یک جامعه ای منتشر می‌شود امکان سرایت به دیگر افراد نیز وجود دارد، اما باید گفت که سرخک بیماری تنفسی و بسیار مسری است که باید به این موضوع اهمیت ویژه ای داده شود.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در واقع شیوع سرخک در افغانستان به عنوان آژیر خطری برای کشور ایران است و این خطر به ما گوشزد شده است تا اقدامات و برنامه‌ریزی ویژه به خانواده‌هایی که هنوز واکسیناسیون فرزندان خود را تکمیل نکرده‌اند، صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سرخک با واکسیناسیون در ایران به صورت جدی کنترل شد اکنون هم بهترین اقدام رفتن به سمت واکسیناسیون است البته این واکسیناسیون برای کودکان زیر ۵ سالی است که واکسینه شدن آنها به هر دلیلی به تاخیر افتاده و در واقع ناقص است.

بیماری سرخک در واقع ویروس منتقل شونده تنفسی است و شدت مسری بودن آن بسیار بالاست، پس واکسن تنها راه جلوگیری از سرخک است

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مهمترین اقدام در رابطه با کنترل بیماری سرخک تزریق واکسن و نوع واکسن MMR است که باید برای کودکان زیر ۵ سال با پرونده ناقص باید حتما برای تزریق واکسن برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

وی تاکید کرد: بیماری سرخک در واقع ویروس منتقل شونده تنفسی است و شدت مسری بودن آن بسیار بالاست، پس واکسن تنها راه جلوگیری از سرخک است و باید واکسیناسیون سریع، زنجیره انتقال این ویروس را کاهش دهیم.

ناجی ادامه داد: بیماری سرخک هر زمان وارد کشوری شود به دلیل سرایت بالای آن امکان انتقال آن وجود دارد و تماس نزدیک با فردی که سرخک دارد، می تواند باعث شیوع این ویروس شود.

وی سرخک را بیماری بسیار مسری دانست و اظهار داشت: برای این بیماری داروی خاصی وجود ندارد باید کودکان زیر ۵ ساله زمینه تکمیل واکسیناسیون آنها فراهم شود تا آمار مبتلایان به این بیماری کاهش یابد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: به همین منظور وزارت بهداشت برای تکمیل واکسیناسیون این بیماری از تمام خانواده های دارای فرزند زیر ۵ سال با پرونده ناقص واکسیناسیون دعوت  کرده تا نسبت به تزریق واکسن MMR اقدام کنند.

وی عوارض بیماری سرخک را نیز بیماری شدید تنفسی و در نهایت ذات‌الریه عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه ممکن است کودکان دچار ذات الریه شوند،  حتی مرگ ناشی از این بیماری نیز برای کودکان ممکن است

وی عوارض بیماری سرخک را نیز بیماری شدید تنفسی و در نهایت ذات‌الریه عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه ممکن است کودکان دچار ذات الریه شوند حتی مرگ ناشی از این بیماری نیز برای کودکان ممکن است.

ناجی تاکید کرد: در این راستا والدین باید تزریق واکسن کودکان را بسیار جدی بگیرند تا برای خانواده ها به ویژه کودکان مشکلی ایجاد نشود.

به گزارش ایرنا، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از شناسایی ۱۶۴ مورد ابتلا به بیماری سرخک در کشور خبر داد و گفته است که به همین منظور به تمام دانشگاه های علوم پزشکی هشدار داده شد که در جهت مقابله با این موضوع که تهدیدکننده موفقیت ایران در عرصه ریشه کنی سرخک در کشور است، اقدامات لازم را انجام داده و در زمینه تکمیل واکسیناسیون اتباع غیرایرانی حتما برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: همچنین به بخش دولتی و خصوصی دستور آمادگی داده ایم تا در صورت مراجعه افراد مبتلا مراقبت و آزمایشات لازم سریعا انجام شود. تبعه افغانستانی که قصد رفت و آمد به کشورشان را دارند، توجه داشته باشند که حتما واکسیناسیون شان را کامل کرده باشند، زیرا در حال حاضر در کشور افغانستان این بیماری شایع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha