یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 338345

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مرگ‌ومیر بالایی دارد.

تبی که خونریزی با خودش دارد

به گزار ش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مصطفی زبردست، در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو Crimean Congo Haemorrhagic Fever (CCHF)، اظهار کرد: این بیماری یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که بیشتر به‌وسیله کنه منتقل می‌شود. با وجودی که ویروس مخصوص حیوانات است موارد تک‌گیر و همه‌گیر CCHF در انسان نیز اتفاق می‌افتد. این بیماری مرگ‌ومیر بالایی دارد.

وی با اشاره به عامل بیماری، تصریح کرد: عامل بیماری اولین بار از خون افراد بیمار در مرحله بروز تب و همچنین از کنه هیا لوما جدا شد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۸ نوع ویروس در انسان ایجاد تب‌های خونریزی دهنده می‌کنند و همه RNA Virus هستند که یکی از آن‌ها ویروس بوده این ویروس از گروه Arthropod – Borne Viruses ld است.

زبردست با بیان اینکه CCHF در ایران در جنوب شرق کشور اندمیک است با اشاره به راه انتقال، اضافه کرد: کنه مخزن و ناقل بیماری است، عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: خطر انتقال در طی ذبح حیوان وجود دارد. پس از آلودگی یک نفر، ممکن است سایر افراد در تماس با او نیز در خانواده و اجتماع آلوده شوند. تاکنون در سطح جهان همه‌گیری‌هایی از بیماری در سربازها، اردوگاه‌ها، یا کسانی که از گوسفند و گاو نگهداری می‌کنند و کارکنان بیمارستانی، اتفاق افتاده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان ادامه داد: پرندگان (به جزء شترمرغ) در چرخه گسترش ویروس می‌توانند حامل کنه‌های آلوده باشند و خود مبتلا به بیماری نمی‌شوند.

زبردست عنوان کرد: دوره کمون حداقل ۳ و حداکثر ۹ روز و نشانه‌های بیماری در دام‌ها؛ هیچ نشانه بالینی که در مزرعه قابل مشاهده باشد وجود ندارد فقط افزایش دمای بدن دام در حد افزایش یک‌درجه‌ای اتفاق می‌افتاد.

وی اظهار کرد: نشانه‌های بیماری در انسان؛ تب، بدن درد، حالت تهوع و با پیشرفت بیماری خونریزی به‌صورت سطحی روی پوست بدن و در ادامه خونریزی عمومی شامل اسهال خونی، استفراغ خونی اتفاق خواهد افتاد که در صورت عدم درمان باعث مرگ می‌شود، توصیه می‌شود در صورت وجود هرکدام از نشانه‌های فوق در صورت سابقه تماس با دام و گوشت قرمز ‌ترشحات بدن خونی دام‌ها به مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی مراجعه کنند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به افراد در معرض خطر، افزود: کلیه پرورش‌دهندگان دام، چوبداران، قصابان، سلاخان، دامپزشکان و افراد شاغل در بیمارستان و کشتارگاه‌ها، آزمایشگاه‌های دامپزشکی جز افراد در معرض خطر هستند.

زبردست با اشاره به پیشگیری و کنترل، تصریح کرد: جداسازی محل نگه‌داری دام‌ها از محل زندگی انسان‌ها، رعایت پوشش و محافظت فردی هنگام تماس با دام‌ها، سم پاسی بدن و امکنه دامی، لزوم استفاده از سالن پیش سرد بعد از کشتار، جلوگیری از جداسازی و له کردن کنه‌ها با دست توسط دامداران و عدم‌ کشتار خانگی و مقابله با کشتار غیرمجاز دام‌ها از جمله نکات مهم در راستای پیشگیری است.

وی خاطرنشان کرد: هم استانی‌ها حتماً گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز مورد تائید دامپزشکی تهیه کنند و حین کار با گوشت از دستکش استفاده کنند و قبل از مصرف گوشت، دل و جگر به مدت ۴۸ تا ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگه‌داری کنند، فرایند نگه‌داری در دمای یخچال سبب بروز پدیده جمود نعشی و تولید اسیدلاکتیک در گوشت و از بین رفتن عوامل بیماری‌زا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha