سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 338489

حریق‌های جنگلی به پایین‌ترین میزان رسید

طی یک سال اخیر آتش 7هزار هکتار کمتر از سال 99به درختان جنگلی سرایت کرد

ارسال تجهیزات و نقشه‌های پیش‌بینی حریق موجب شد، آمار 21هزار هکتار حریق جنگل‌های کشور در سال 99، به 13هزار هکتار در سال 1400کاهش یابد. طبق آمار 10سال اخیر به‌طور میانگین هر سال 18هزار هکتار از منابع طبیعی کشور درگیر حریق می‌شود، اما این رقم به پایین‌ترین حد خود طی دهه اخیر رسید.

حریق‌های جنگلی به پایین‌ترین میزان رسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،دیروز رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پاسخ به پرسش همشهری در مورد سطح حریق جنگل‌ها در سال۱۴۰۰ اعلام کرد: سال گذشته ۱۳هزار هکتار جنگل درگیر حریق شد، ولی خوشبختانه خیلی سریع عملیات اطفا صورت گرفت.


مسعود منصور که در مراسم ارسال تجهیزات حفاظتی و اطفای حریق عرصه‌های منابع طبیعی سخن می‌گفت، خبر داد که در حریق‌ها میزان تخریب متفاوت است. نکته مهم اینکه تمام نقاط جنگلی که سال ۱۳۹۹ حریق داشتیم، در سال۱۴۰۰ جزو برنامه‌های احیا و جنگل‌کاری قرار گرفت تا به‌صورت آسیب‌دیده باقی نماند.

منصور گفت: با توجه به اینکه امسال به‌عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین معرفی شده باید بگویم ما ۱۴پروژه دانش‌بنیان را هدفگذاری کرده‌ایم که 2مورد آن در زمینه حفاظت است که اطلاع‌رسانی خواهد شد. بنابراین در کنار کارهای فناورانه و نوآورانه که درخصوص حفاظت باید انجام دهیم، ابزارهای موردنیاز حفاظت و اطفای حریق در دستور کار است که استان‌ها باید تجهیز شوند. در چنین شرایطی۲۳ هزار قلم کالا با ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد ریال برای همه استان‌های کشور تهیه شده و وضعیت توزیع آن برحسب میزان مرتع و جنگل و حریق متفاوت است.


منصور ادامه داد: تجهیرات جدید تا هفته آینده به استان‌ها ارسال می‌شود. بخشی از این تجهیزات دوربین‌هایی است که در مناطق بحرانی نصب می‌شود و ما از طریق مانیتورینگ سازمان در استان‌ها، مناطق بحرانی را رصد می‌کنیم. همچنین تعدادی موتورسیکلت برای مناطق صعب‌العبور در اختیار مأموران و پاسگاه‌های حفاظت قرار می‌گیرد.


او افزود: دمنده‌های اطفای حریق، البسه مخصوص پرسنل ستادی و مأموران حفاظتی و کفش و کلاه مناسب هم تهیه شده و همکاران هم به فناوری‌های نو مجهز می‌شوند. تجهیزات مورد نیاز برای عملیات میدانی نیز فراهم می‌کنیم. امیدواریم حاصل این کارها مراقبت و حفاظت بهتر از منابع و سرمایه‌های طبیعی باشد که به‌عنوان ثروت بین نسلی حفاظت از آن وظیفه اصلی سازمان ماست و از طرفی حفظ این سرمایه‌ها یک فرهنگ عمومی و رسالت همگانی است.

 

افزایش حریق‌های عمدی در جنگل‌های کشور


یکی از مسائلی که طی سال‌های اخیر در حریق‌های جنگلی اهمیت داشته نقش عامل انسانی بوده است. درحالی‌که سال گذشته اعلام شده بود 95درصد حریق‌ درختان عامل انسانی سهوی و 5درصد عامل عمدی دارد، دیروز رئیس سازمان منابع طبیعی از افزایش حریق‌های عمدی در جنگل‌های کشور خبر داد. منصور با اعلام اینکه عامل انسانی علت ۸۵ درصد از حریق‌ جنگل‌هاست، گفت: از عوامل انسانی ۹۰درصدشان غیرعمد است و متأسفانه تا ۱۰درصد حریق انسانی با رویکرد عمدی است.

کارهای ترویجی و آموزشی در دست اقدام بوده و سال قبل هم انجام شد. هم کارگاه‌های مختلفی برای عواملی که در اطفای حریق کمک می‌کنند داریم و هم بروشورهایی در تعطیلات نوروز بین مردم و مسافران توزیع شد. همچنین کارهای دیدبانی پیشگیری از اطفای حریق مورد توجه قرارگرفته و با اینکه سال۱۴۰۰ خشکسالی داشتیم تعداد حریق نسبت به سال۱۳۹۹ کاهش داشته و امیدواریم این روند کاهشی با توجه به اقدامات ترویجی باز هم در ۱۴۰۱ کمتر از ۱۴۰۰ شود.



واگذاری مراتع میانکاله


ابتدای همین هفته بود که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و از مسئولان بلندپایه کشور درباره واگذاری زمین به پروژه پتروشیمی میانکاله پرسیده بود؛ «چرا به نام آنها سند زده شده است؟» این پرسش بدین معنا بود که بخشی از اراضی ملی کشور به نام مالک پتروشیمی میانکاله سند زده شده است که یک تخلف آشکار بود.

اما مسعود منصور، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پاسخ به این پرسش رئیس مجلس به همشهری گفت: به موجب قانون افزایش بهره‌وری از سال 90، انتقال مالکیت عرصه غیرقانونی است و اعیان برای بهره‌برداری می‌تواند واگذار شود. البته در میانکاله هنوز ساخت‌وساز هم شروع نشده و همچنان زمین در اختیار منابع طبیعی به نمایندگی از دولت است.

منصور درباره اینکه عرصه زمین مذکور در میانکاله مرتع محسوب می‌شود، گفت: واگذاری مراتع در برخی موارد ممنوع است، اما در برخی موارد تنها پس از طی فرایند قانونی می‌توان مراتع را واگذار کرد. فراموش نکنید که از سال 85مرجع واگذاری زمین‌ها سازمان جهادکشاورزی و امور اراضی است. 13استعلام نیز در این زمینه باید انجام شود که مهم‌ترین آنها استعلام از سازمان حفاظت محیط‌زیست است. حتی اگر همه فرایندهای مذکور هم انجام شده باشد، باید حقوق مرتع‌داران در واگذاری این اراضی تامین شود، اما در مورد زمین پتروشیمی میانکاله باید اعلام کنم از نظر ما فرایند واگذاری کامل نیست و واگذاری قطعی انجام نشده است.



تجهیزات ارسالی دیروز  برای استان‌های کشور


لباس عملیاتی یگان حفاظت: 3200دست
کمربند تجهیزات: 1600عدد
پوتین عملیاتی: 1600جفت
کاور همیار طبیعت: 600دست
لباس اطفای حریق: 800دست
کوله اطفای حریق: 202عدد
دمنده: 350دستگاه
بی سیم: 67دستگاه
دوربین پایش مراقبت: 30دستگاه
موتورسیکلت: 130دستگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha