یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 338625

زانوها بزرگ‌ترین و قوی‌ترین مفاصل بدن هستند و افراد تقریبا به طور مداوم در طول روز از آنها برای نشستن، ایستادن، راه رفتن، پریدن و خم شدن استفاده می‌کنند. همچنین 80 درصد وزن بدن را در حالت ایستادن و 150 درصد یا بیشتر را هنگام راه رفتن تحمل می‌کنند.

راهکارهایی ساده برای محافظت از زانوها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، افزایش سن، آسیب دیدگی و حرکت مکرر ممکن است به زانوها آسیب برساند و به عارضه استئوآرتریت که یکی از رایج ترین انواع آرتریت زانوست منجر شود. در افراد مبتلا به استئوآرتریت، غضروف به آرامی از بین می‌رود و در نتیجه استخوان‌ها روی یکدیگر ساییده می‌شوند.

احساس درد، ورم، سفتی و از دست دادن قدرت حرکت که اغلب با گذشت زمان بدتر می‌شود از جمله علائم معمول این عارضه به حساب می‌آیند.

به گزارش ایسنا به نقل از webmd، راهکارهایی وجود دارد که ممکن است به محافظت از زانو کمک کند یا میزان آسیب را به حداقل برساند.

وزن را کاهش دهید: کاهش وزن حدودا 4.5 کیلوگرمی باعث می‌شود تا حدود 18 کیلوگرم از فشار وارد شده به زانوها کاسته شود. علاوه بر این، سلول های چربی در بدن مواد شیمیایی آزاد می کنند که می تواند منجر به التهاب شود. چربی کمتر به معنای التهاب کمتر است.

زانو خود را ورزش دهید: ورزش به دور از آسیب رساندن به مفاصل، می تواند به حفظ سلامت آنها کمک کند. هرچند لازم است به این نکته توجه کرد که نباید یک حرکت را بیش از حد انجام داد یا به مفصلی که قبلا آسیب دیده فشار وارد کرد.

تکنیک حرکات ورزشی را بهبود دهید: شایع ترین علت آسیب ناشی از ورزش، تکنیک بد است. حتی یک خطای کوچک می تواند تاثیر مخربی بر سلامت مفاصل داشته باشد. همچنین تکنیک خوب شامل کارهای ساده مانند بلند کردن جعبه و حمل مواد غذایی نیز است.

مفاصل خود را گرم و آماده کنید: چه قصد انجام حرکات ورزشی داشته باشید یا بخواهید به دوستتان در جابجایی مبلمان کمک کنید، بهتر است عضلات، رباط ها، تاندون ها و مفاصل خود را شل کنید. یک راه آسان این است که یک زانو و سپس زانوی دیگر را بالا بیاورید و این حرکت را پنج تا 10 دقیقه تکرار کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha