متخصص طب سنتی، در خصوص مصرف چای و قهوه و مضرات زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان توضیحاتی ارائه کرد.

میزان مصرف چای و قهوه از افطار تا سحر/ مضرات زولبیا و بامیه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،علیرضا یارقلی گفت: در ماه مبارک رمضان روزه داران از نوشیدن قهوه، نسکافه و چای پررنگ پرهیز کنند یا کمتر استفاده کنند چرا که مصرف آنها باعث تشدید تشنگی در طول روز می‌شود اما چنانچه فردی به خوردن چای عادت دارد بهتر است چای اصیل ایرانی بدون عطر و اسانس و بسیار کمرنگ بنوشد.

وی توصیه کرد به منظور کنترل تشنگی در ماه مبارک رمضان از پاشویه آب سرد، شستن صورت و دست‌ها با آب سرد و پاشیدن آب خنک به سر و سینه، اسپری گلاب روی صورت و در فضای خانه استفاده شود و همچنین بوییدن سیب و خیار، خواب متعادل و کوتاه قبل از اذان ظهر نیز توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی در مورد بهبود وضعیت گوارش روزه داران نیز تاکید کرد: همچنین به منظور بهبود وضعیت گوارشی در این ماه به روزه داران خوردن زیتون ساده کم نمک یا زیتون پرورده و سبزی خوردن تازه، ریحان، نعناع، برگ ترب، مرزه، جعفری و…، در کنار وعده افطار و سحر توصیه شد که می‌تواند گزینه مناسبی برای بهبود گوارش، رفع یبوست مزاج و پاکسازی معده در بهار است.

یارقلی در خصوص مضرات مصرف شیرینی جات به خصوص زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان نیز گفت: این مواد با ارزش غذایی کم، قند و چربی بالا، دیر هضم و پرکالری است که مصرف آنها در ماه مبارک رمضان نه تنها نفعی به بدن نمی‌رساند بلکه منجر به چاقی، تشدید احساس عطش و گرسنگی در طول روز، افزایش قند و چربی خون، مشکلات قلبی و عروقی و…، می‌شود.

وی افزود: توصیه می‌شود در صورت تمایل به مصرف زولبیا و بامیه آن را به میزان خیلی کم و در حد هفته‌ای یک یا دو مرتبه به میزان یک یا دو تکه کوچک مورد استفاده قرار دهند چرا که خوردن بیش از حد این شیرینی مشکلات زیادی را در بدن ایجاد می‌کند که منجر به افزایش ناگهانی قند خون شود پس از مدت کوتاهی این قند افت کرده و باعث ایجاد گرسنگی کاذب می‌شود که پرخوری و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت. همچنین مصرف زیاد زولبیا و بامیه باعث ایجاد تشنگی در طول روز می‌شود.

این متخصص طب سنتی گفت: به جای این شیرینی می‌توان از حلواهای سنتی و قندهای طبیعی مانند خرما، توت خشک، کشمش، شیره انگور، انجیر خشک و…، استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha