گفته می شود روزانه یک قرص آسپرین کودک با دوز پایین مصرف کنید و خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را کاهش دهید. اما علم جدید این موضوع را تایید نمی کند.

مصرف روزانه آسپرین برای حفظ سلامت قلب تایید نشده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان اکنون با توجه به خطر خونریزی خطرناک این دارو توصیه می‌کنند که اکثر افراد برای جلوگیری از اولین حمله قلبی یا سکته مغزی، مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین را شروع نکنند.

کارگروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، دستورالعمل‌های خود را به روز کرد تا توصیه کند از شروع مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین در افراد ۶۰ سال و بالاتر جلوگیری شود.

تغییر دستورالعمل‌ها عمدتاً بر اساس داده‌های سه کارآزمایی بالینی بزرگ منتشر شده در سال ۲۰۱۸ است که همه آنها نشان می‌دهند فواید آسپرین حداقل بوده و قطعاً خطر خونریزی گوارشی و مغزی آن بیشتر است.

دکتر «یوجین یانگ»، رئیس شورای رهبری بخش پیشگیری کالج آمریکایی قلب و عروق، گفت: «این آزمایشات اساساً هیچ فایده‌ای در کاهش حوادث قلبی عروقی نشان ندادند، اما میزان خونریزی را افزایش دادند. ما متوجه شدیم که فواید آن واقعاً مشهود نیست و مضرات آن به طور مداوم از نظر افزایش خونریزی مشخص شده است.»

او گفت: «ما دریافتیم که مصرف روزانه آسپرین ممکن است احتمال ابتلاء به خونریزی عمده گوارشی مانند زخم معده را تا حدود ۶۰ درصد افزایش دهد. همچنین به نظر می‌رسد که خطر خونریزی در مغز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.»

آسپرین با مسدود کردن عملکرد پلاکت‌ها، سلول‌های خونی که با هم جمع می‌شوند و لخته‌ها و دلمه‌ها را تشکیل می‌دهند، خون را رقیق می‌کند.

پزشکان امیدوار بودند که با کاهش انعقاد خون، آسپرین با دوز پایین خطر حملات قلبی و سکته مغزی مرتبط با لخته را نیز کاهش دهد. دوز پایین بین ۸۱ میلی گرم تا ۱۰۰ میلی گرم است.

محققان توصیه می‌کنند که هیچ فرد ۷۰ سال یا بالاتر برای جلوگیری از سکته یا حمله قلبی شروع به مصرف آسپرین نکند.

البته توصیه جدید برای افرادی که در حال حاضر مشکلات قلبی دارند و آسپرین با دوز پایین مصرف می‌کنند، اعمال نمی‌شود. این افراد شامل کسانی می‌شود که جراحی قلب باز انجام داده‌اند، تحت آنژیوپلاستی قرار گرفته‌اند، سکته مغزی یا حمله قلبی داشته‌اند یا مبتلا به انسداد شریان‌های اصلی تشخیص داده شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha