زنگ هشدار مرگ‌های آبی در کشور به صدا درآمده است. در سال گذشته روزانه بیش از سه نفر در آب‌های کشور غرق شدند و جانشان را از دست دادند. آن‌گونه که سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است  در سال ۱۴۰۰، یک‌هزار و ۱۶۶ نفر براثر غرق‌شدگی جان خود را ازدست‌داده‌اند.

هشدار قرمز برای مرگ‌های آبی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،باوجوداینکه در سال گذشته 1166نفر به خاطر غرق شدن در آب مرده‌اند که سال پیش از آن یعنی سال 99 وضعیت به‌مراتب بدتر از 1400 بوده است. در سال 99 تلفات آبی 1188نفر بوده است.  آمارها از افزایش غرق‌شدگی در امسال نیز خبر می‌دهند. به‌طوری‌که در 20روز آغازین سال ۱۴۰۱، دستکم ۶۳ نفر به دلیل غرق‌شدگی جان خود را ازدست‌داده‌اند، آن‌هم در شرایطی که در بیش از نیمی از کشور هوای نسبتاً خنک و حتی سرد حاکم بود و عملاً امکان شنا یا آب‌تنی وجود نداشت.

همین آمار هم زنگ خطر افزایش موارد غرق‌شدگی در ادامه سال را به صدا درآورده است. چراکه بیم آن می‌رود تا با گرم شدن هوا و افزایش سفرهای تابستانی این آمار نیز افزایش پیدا کند. ناگفته پیداست با افزایش غرق‌شدگی‌ها در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ اگر اقدامی عملی برای پیشگیری از آن انجام نشود، با فرارسیدن تابستان، با افزایشی چشمگیر در مقایسه با سال‌های قبل در تعداد غرق‌شدگان کشور روبه‌رو خواهیم بود. گفتنی است بر اساس آمارهای موجود معمولاً در هر سال حدود 50درصد موارد غرق‌شدگی مربوط به فصل تابستان است.


اورژانس کشور نیز زنگ خطر مرگ‌های ناشی از غرق‌شدگی را به صدا درآورده است. به‌تازگی سخنگوی این سازمان به ایسنا گفته: متأسفانه روند رو به رشدی را در غرق‌شدگی و فوت ناشی از غرق‌شدگی شاهد هستیم. علیرغم اینکه تصور می‌شود در استان‌های شمالی بیشتر شاهد غرق‌شدگی باشیم اما در استان‌های جنوبی و حاشیه دریای خلیج‌فارس هم شاهد این مسئله هستیم.

 رشد 51درصدی غرق‌شدگی در استخر

لازم به یادآوری است مرگ‌های آبی به مرگ‌های گفته می‌شود که در محیط آبی اعم از دریا، رودخانه، سد، استخر و ... رخ دهد. در گذشته مرگ‌های آبی بیشتر در دریاها و آب‌های جاری در طبیعت اتفاق می‌افتاد، اما چند سالی است مرگ در استخرهای شنا نیز افزایش پیدا کرده است.

بر اساس آمارها در سال گذشته مرگ در استخر نسبت سال قبل با افزایش ۵۱.۴ روبه‌رو بوده است. در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۰۹نفر در استخرهای شنا جان باخته‌اند درحالی‌که این رقم در سال پیش از آن ۷۲نفر بود.  بر اساس آمار پزشک قانونی، در سال مانند سال‌های قبل بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی در رودخانه‌ها ثبت‌شده است. در این سال ۳۱۶نفر در رودخانه‌ها جان خود را ازدست‌داده‌اند.


پس از رودخانه‌ها، بیشترین آمار متوفیات غرق‌شدگی مربوط به دریا با ۲۰۱فوتی است که از این تعداد ۱۸۵نفر در مناطق غیرمجاز و ۱۶نفر در مناطق ایمن‌سازی شده جان باخته‌اند. استخر کشاورزی با ۱۸۷، استخر شنا با ۱۰۹، دریاچه مصنوعی و سد با ۱۰۶، کانال با ۹۴، حوض و حوضچه با ۳۳، چاه با ۲۸ و دریاچه طبیعی با ۲۴فوتی به ترتیب بیشترین تلفات غرق‌شدگی را در سال گذشته داشته‌اند. ۶۸نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان خود را ازدست‌داده‌اند.

 غرق‌شدگی در ایران و جهان

اگرچه سازمان‌ها و نهادهای درگیر در موضوع مرگ‌های آبی اخیراً نسبت به افزایش این نوع مرگ در میان ایرانی‌ها ابراز نگرانی کرده و نسبت به ازدیاد آن هشدار داده‌اند، اما مرگ‌های آبی در ایران سابقه طولانی دارد. بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور طی 14سال گذشته (98-84) در سطح کشور 15999 نفر به دلیل غرق‌شدگی جان خود را ازدست‌داده‌اند؛ که از این تعداد 75درصد مرد و 15درصد زن بوده‌اند.

بیشترین آمار غرق‌شدگی به ترتیب مربوط به سال‌های 84 با 1280غریق، 98 با 1275غریق و 86 با 1220غریق و کمترین آمار غرق‌شدگی به ترتیب مربوط به سال‌های 94 با 879غریق، 93 با 898 و 95 با 913غریق است. البته مرگ‌های ناشی از غرق‌شدگی فقط مختص در ایران نیست. این عامل سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در دنیاست و مسئول هفت درصد کل مرگ‌های مرتبط با حوادث است. سالانه قریب به 360000نفر در سراسر دنیا در اثر غرق‌شدگی می‌میرند.


بیش از 90درصد موارد مرگ ناشی از غرق‌شدگی مربوط به کشورهای با درآمد کم و متوسط است. بیش از 50درصد موارد مرگ ناشی از غرق‌شدگی در منطقه غرب اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا رخ می‌دهد. بالاترین میزان غرق‌شدگی مربوط به منطقه آفریقاست که میزان غرق‌شدگی در آن 15 تا 20برابر آلمان و انگلستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha