محققان در حال آزمایش روشی برای رساندن مواد ژنتیکی به بدن به عنوان راهی برای ترمیم عضله قلب آسیب دیده پس از حمله قلبی هستند.

تکنیک واکسن کووید ۱۹ راهی برای درمان بیماری قلبی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، واکسن‌های RNA کووید ۱۹ (mRNA) از نانوذرات لیپیدی (قطرات ریز چربی) برای رساندن mRNA به سلول‌های بدن استفاده می‌کنند. این mRNA به سلول‌ها دستور می‌دهد تا یک پروتئین خوشه‌ای ساختگی روی سطح خود بسازند تا از پروتئین موجود بر روی ویروس عامل کووید ۱۹ تقلید کند. سپس بدن با ایجاد آنتی بادی‌هایی که در صورت آلوده شدن فرد به ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرد، پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند.

به گزارش ساینس دیلی،روش مشابهی برای تحویل mRNA در مطالعه حاضر استفاده شد. با این حال، به جای هدف گرفتن پاسخ ایمنی، هدف نهایی محققان این است که به سلول‌های قلب آموزش دهند تا پس از حمله قلبی خود را ترمیم کنند.

این مطالعه اولیه برای تعیین اینکه آیا mRNA می‌تواند با موفقیت به عضله قلب در نانوذرات لیپیدی تحویل داده شود، انجام شد. محققان در طی عمل جراحی باز قفسه سینه تحت بیهوشی عمومی، فرمول‌های مختلفی را به دیواره بطن چپ قلب موش تزریق کردند. ۲۴ ساعت پس از تجویز، موش‌ها قربانی شدند و محل ترجمه mRNA مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتندmRNA بعد از ۲۴ ساعت پس از تزریق با موفقیت به سلول‌های قلب رسید. با این حال، علیرغم تزریق به قلب، بالاترین میزان برگردان mRNA در سلول‌های کبد و طحال یافت شد.

دکتر «کلارا لابونیا»، نویسنده این مطالعه از مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت هلند، گفت: «انتظار می‌رود بیان بالایی در کبد وجود داشته باشد، زیرا نانوذرات لیپیدی را متابولیزه می‌کند. با این وجود، دیدن برگردان mRNA در بافت قلب دلگرم‌کننده بود. به این معناست که نانوذرات لیپیدی می‌توانند به عنوان سیستم‌های انتقال برای درمان mRNA عمل کنند.»

وی در پایان به این نتیجه گیری رسید: «گام بعدی این تحقیق، آزمایش فرمول‌های بیشتر و انتخاب فرمول‌هایی است که بافت قلب را به نحوه کارآمدی هدف قرار دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha